Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Dette er billige bokser, bruker maken ølbrygger fra tidligere til oppvarming av skyllevann funker helt fint.
Har også gjeringskaret og bruker det til vinsett, ingenting å utsette på kvaliteten

Tips og spørsmål:

Jeg funderer på om det er tid for å oppgradere fra 30l til noe større, og ser olbrygging.no har RAPT-mania nå i black-week-draget.

Ser på Brewzilla 65 4 til 8300.
Maltmagnus har Brew Monk 50 til 4800.

Gode kjøp/ tips?

Bedre kjøp enn linken over ditt innlegg går vel ikke an. Skal man bruke alskens apper og ha bryggeren på internett så må man betale mye mer for det. Klart, man har ikke pumpe, PID-kontroll av varme, og touchpanel. Men trenger man egentlig det.
Jeg tør ikke kjøpe fra Netthandelen. Har hørt mye negativt, og jeg liker veldig godt pumpa mi. På den annen side ser jeg mange modifiserer bryggeren, og alt utstyr man trenger kan man legge til. For meg som bor og jobber en time unna bryggeriet, så er wifi en stor forbedring ift til slik jeg har det nå.

Jeg tør ikke kjøpe fra Netthandelen. Har hørt mye negativt, og jeg liker veldig godt pumpa mi. På den annen side ser jeg mange modifiserer bryggeren, og alt utstyr man trenger kan man legge til. For meg som bor og jobber en time unna bryggeriet, så er wifi en stor forbedring ift til slik jeg har det nå.
Hva skal du bruke WiFi til når du ikke brygger da?
Det kommer jo an på flere ting og jeg vet ikke dine kvalitetskrav eller "brygger-bedagelighet". Jeg vet ikke om en Brew Monk B70 er et "Godt kjøp", men et tips er det hvert fall. Under ti lapper, og du får en relativt moderne brygger som ble lansert i fjor. Sirkulering, bunnventil, skytjenester og kran i front. Jeg kunne lett ha vurdert denne selv.

Ulempen er at du er litt låst til dyppkjøler og tapping via kranen i front, men om det går bra så er det kanskje det beste kjøpet nå.

Det ligger to stk Brewtools B80 på finn. Hvis du først vil ha motstrømskjøler og "mer av alt" så vil jeg anbefale denne. Har to hundre batcher på min B80 nå, det er null problemer. Må plukke maskinen i biter et par ganger i året for å rengjøre grundig, men det hører med når man får koblinger og ventiler opp og ned i mente.

Hva skal du bruke WiFi til når du ikke brygger da?
Det kommer jo an på flere ting og jeg vet ikke dine kvalitetskrav eller "brygger-bedagelighet". Jeg vet ikke om en Brew Monk B70 er et "Godt kjøp", men et tips er det hvert fall. Under ti lapper, og du får en relativt moderne brygger som ble lansert i fjor. Sirkulering, bunnventil, skytjenester og kran i front. Jeg kunne lett ha vurdert denne selv.

Ulempen er at du er litt låst til dyppkjøler og tapping via kranen i front, men om det går bra så er det kanskje det beste kjøpet nå.

Det ligger to stk Brewtools B80 på finn. Hvis du først vil ha motstrømskjøler og "mer av alt" så vil jeg anbefale denne. Har to hundre batcher på min B80 nå, det er null problemer. Må plukke maskinen i biter et par ganger i året for å rengjøre grundig, men det hører med når man får koblinger og ventiler opp og ned i mente.
Da kan meskevannet være varmt når jeg ankommer gården, og vannet kan være varmt om morgenen og jeg vil spare tid på bryggeprosessen.
Det er litt tida og veien slik jeg driver nå.
Jeg har platekjøler som jeg enda ikke har begynt å bruke. Må få kjørt den ren og satt meg inn i hva jeg trenger av koblinger og slanger evt.

Brewtools er for dyrt nå. Tenkte mest om det var noen tilbud som var no-brainere, for jeg ser for meg oppgradering etterhvert.

1000,- for konisk gjæringskar i stål.

Virker billig det, selv det har noen begrensninger. Bl.a. litt liten diameter på bunnventil.

1000,- for konisk gjæringskar i stål.

Virker billig det, selv det har noen begrensninger. Bl.a. litt liten diameter på bunnventil.

Skal tro om den tanken der fungerer bra som alternativ til vinballong.

Skal tro om den tanken der fungerer bra som alternativ til vinballong.
Jepp det gjør den, har kjørt 2 vinsett i denne type kar, omtrent maken fra ølbrygging uten bunnkran, kjøpte en fra netthandelen nå og noen esker med bokser samme kvalitet. Fulgte med B64 lokk, bruker cdl men gir de bort til noen som trenger dem.

Sist redigert:
Her var det noen som gjorde et godt kjøp..

Her var det noen som gjorde et godt kjøp..

Ligger utrolig mye bryggeutstyr ute på Finn nå, cornyfat holder seg godt i pris, så dette var billig.

Flasken jeg har med Star-san holder på å gå tom, så jeg kjøpte dette. God pris det også, selv med frakt.

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/377912685

Eksistensielt spørsmål; Er kvantumskjøp ett varp? Vel jeg poster dette følgende spørsmål i denne tråden, da jeg tror mange med samme lidelse som meg følger denne (tråden):
Har lekt med tanken på å teste ut ALDC en god stund. Det virker som har mer for seg enn aromaenzym, (som ikke ser ut til å funke serlig bra). Men White Labs versjonen (til én batch) koster kr 65 pr dose. Mens kjøper man en kilo
(som holder til 1000 til 5000 batcher á 20l), koster det kr 3300. Dvs rundt 1 kr pr batch, (kr 0.66-3.30). Så da kommer 1000kr 3300kr-spørsmålet;
Spleiselag?

ps: produktet hindrer ikke hop creep, derimot dannelse av diacetyl som ett resultat av hop creep og ufullstendig (etter)gjæring. Det kan dermed også være nyttig for utålmodige bryggere, (personlig stoler jeg på diacetyl-hvil/lagring for dette formålet, men for tørrhumlede øl kunne jeg gjerne sluppet dette, derfor ønsket om å teste produktet).

Sist redigert:
Tilbake
Topp