Finn Berger
Moderator
I denne posten:https://forum.norbrygg.no/threads/silikonslanger-og-oksygen.46218/post-634364Hvilken link?
I denne posten:https://forum.norbrygg.no/threads/silikonslanger-og-oksygen.46218/post-634364Hvilken link?
men var den noen som hadde no resultat på oksygen opptak i silikon vs. andre slanger der..?
Konklusjonen på den endelige utregninga, etter at feilen i den første var korrigert, var: If the calculations are modified accordingly, the dissolved O2 for the parameters chosen in the original example come out in excess of 360 ppb (since initial saturation of tubing with O2 will increase the amount from that calculated), which is totally unacceptable. Revised spreadsheet is attached. (https://www.homebrewtalk.com/threads/silicon-tubing-oxygenation-during-racking.723836/post-10204655)Spread sheet regnet ut 0.0686 PPM O2. LODO bryggeren er fornøyd med < 1 PPM O2. Så, hva har jeg misforstått?
Nei, trur ikke det. Men det er et velkjent faktum at silikon er veldig mye dårligere enn alt annet, og hvor mye dårligere er det lett å finne info om.men var den noen som hadde no resultat på oksygen opptak i silikon vs. andre slanger der..?
De store bryggeriene har utstyr til å holde HSA mer eller mindre helt unna, så det der skjønner jeg ikke.Ser i den diskusjonen at lengden på slangen er ekstremt viktig for mengden O2 ppm. Jeg bruker forøvrig PET ølslange i overføring på kald side, ball lock til ball lock med ca 0,5m slange mellom. https://www.vestbrygg.no/slanger/60413/co2-øl-hp-2-5mm-x-4mm-slange-per-meter
De skal vel være skånet det meste av problemet her?
Som noen nevnte tidligere her, det er vel ytters få som bruker silikon til noe på kald side? Det må i så fall være i overføring fra gjæringskar til omstikk, mulig man kan tjene noen ppm 02 ved utskift av silikon der. Det er dog en silikonslange i allrounderen min, men den er full av Co2 når jeg overfører, så der skal ikke oksygen være et problem...
HSA har vært diskutert opp og ned, jeg tilhører menigheten som ikke tror på at det har betydning for det ferdige produktet. Så også brulosophy har gjort et eksperiment som har vært lenket her før:
exBEERiment | Hot-Side Aeration: High vs. Low Aeration In A Best Bitter - Brülosophy
Author: Marshall Schott There has been a lot of talk over the last few years about whether or not hot-side […]brulosophy.com
Konklusjon; ingen betydning(på kort sikt vel og merke) Rart han ikke har fulgt denne opp noen måneder senere? I større bryggerier hvor meskeeffektiviten skal opp på 100%, der er det MYE HSA i prosessen med å få ut alt av maltet.
Husker ikke; de nevnte billige vinylslanger som et bedre alternativ.Hva med slanger i pvc, sa de noe om det?
Hvorfor synes du det?Jeg synes dette virker litt som om noen har lett etter et problem og ikke funnet noe. Så regnet de litt på det og klarte å finne et problem allikevel.
Fordi diskusjonen ser ut til å ta utgangspunkt i beregnet oksygentilgang. Samtidig er oksidering en ganske kompleks prosess som er vanskelig å gjøre teoretiske betraktninger rundt.Hvorfor synes du det?
Bryggeriene forholder seg vel ikke bare til teorier. De måler.Det er en sammenheng mellom fakta og teorier.Fordi diskusjonen ser ut til å ta utgangspunkt i beregnet oksygentilgang. Samtidig er oksidering en ganske kompleks prosess som er vanskelig å gjøre teoretiske betraktninger rundt.
Men dette er jo fremdeles godt under 1 PPM, som noen mener er grensen for LODOere.the dissolved O2 for the parameters chosen in the original example come out in excess of 360 ppb
Har du en kilde på det? Jeg har bare et begrep om hva som er "mye" i ølet når det er tappa opp, og da er 1ppm avgjort altfor mye. Hva de vil tillate i mesken er ikke nødvendigvis det samme, og det er jo opptattheta av nivået der de særlig styrer med å få ultralavt.Men dette er jo fremdeles godt under 1 PPM, som noen mener er grensen for LODOere.
Det virker umiddelbart rimelig. Men et mulig viktig poeng: Forholdet mellom volum og kontaktflate er et helt annet i en slange enn i gjæringskaret.Jeg tror jeg fant oksygengjennomtrengninga til silikon til å være ca. 100x den til f.eks PET, jeg er ikke helt sikker, men la oss si det stemmer som et tankeeksperiment. I så fall spiller det liten rolle den korte tiden vi bruker på overføring sammenlignet med all den tiden vi oppbevarer ølet vårt i pet gjæringskar. Eller PP plast som har 10x
oeng: Forholdet mellom volum og kontaktflate er et helt annet i en slange enn i gjæringskaret
Kontaktflaten pr liter er mye større i en slange enn i en beholder. Spørs selvfølgelig hva diameteren på slangen er, men desto mindre diameter, jo mer kontaktflate.Ja, det er mye større i en gjæringsbøtte ;-)
Og hvor er målingene og eksperimentene som tilsier at dette er noe annet enn et oppkonstruert problem for hjemmebryggere?Bryggeriene forholder seg vel ikke bare til teorier. De måler.Det er en sammenheng mellom fakta og teorier.
Mener de blei gjort ved Heretic Brewing, som Jamil Zainasheff har drevet. Min kilde er Brew Strong, podcasten hans.Og hvor er målingene og eksperimentene som tilsier at dette er noe annet enn et oppkonstruert problem for hjemmebryggere?
Noen tar det i alle fall alvorlig nok til å legge ned en del arbeid i å regne ut det du snakker om - og konklusjonen er, om jeg ikke misforstår, at det er grunn til å ta det alvorlig: https://www.homebrewtalk.com/threads/silicon-tubing-oxygenation-during-racking.723836/Jeg har store problemer med å ta problemstillingen med O2gjennomgang i silikonslanger alvorlig ved tapping av romtemperert øl eller vørter. Selv om, som du sier, det er mere overflate pr volum så er slangen såpass tett at det neppe kan komme gjennom noe som har betydning. Gjør et lite eksperiment: Putt en silikonslange i munnen, brett igjen den frie enden og prøv å puste inn gjennom den. Det er det oksygentrykket innholdet i slangen utsettes for. Ja, mulig det kan komme gjennom mer O2 enn med andre slangetyper, men av betydning for at ølet eller vørteren går gjennom noen sekunder. nei.
Kontaktflaten pr liter er mye større i en slange enn i en beholder. Spørs selvfølgelig hva diameteren på slangen er, men desto mindre diameter, jo mer kontaktflate.
Tenk at du skulle lagt 25 liter i silikonslange, da snakker vi lang slange og enorm kontaktflate.
Bla derfor vi har kjølespiraler og ikke kjøleblokker