Deilige bilder!!!

Da var det på tide å høste årets chili og få tørket den. Helt utrolig hvor mye den lille planta har produsert i sommer, har aldri sett noe lignende. Over 200 gram til sammen og den største veide 8 gram.

Habanero Lemon skal ha mellom 150 000 og 350 000 SHU og jeg tviler ikke på det etter å ha smakt på en bitteliten bit. Må være forsiktig med bruken av denne. o_O

IMG_8281.jpegIMG_8203.jpegIMG_8284.jpegIMG_8286.jpegIMG_8303.jpeg

Da var det på tide å høste årets chili og få tørket den. Helt utrolig hvor mye den lille planta har produsert i sommer, har aldri sett noe lignende. Over 200 gram til sammen og den største veide 8 gram.

Habanero Lemon skal ha mellom 150 000 og 350 000 SHU og jeg tviler ikke på det etter å ha smakt på en bitteliten bit. Må være forsiktig med bruken av denne. o_O

Vis vedlegget 75152Vis vedlegget 75153Vis vedlegget 75154Vis vedlegget 75155Vis vedlegget 75156
Wow, for en nydelig plante! 250ml eddik, 250ml vann, to teskjeer salt og sukker og 12-20 sånne, avhengig av størrelse, bittelitt xantham om du har og du har en nydelig saus. Kok opp og kjør i blender.

Wow, for en nydelig plante! 250ml eddik, 250ml vann, to teskjeer salt og sukker og 12-20 sånne, avhengig av størrelse, bittelitt xantham om du har og du har en nydelig saus. Kok opp og kjør i blender.
Kommer kanskje til å lage noen sauser, kanskje sylte noe. Får tørke den først, da holder den i årevis og kan brukes til mye forskjellig.

Kommer kanskje til å lage noen sauser, kanskje sylte noe. Får tørke den først, da holder den i årevis og kan brukes til mye forskjellig.
Kom på at jeg også har pleid å ha litt gulrot og løk i. En stund siden jeg lagde den.

Tørket er veldig anvendelig, men til saus ville jeg brukt fersk frukt. Habanero er nydelige greier :)

Vis vedlegget 75152Vis vedlegget 75153Vis vedlegget 75154Vis vedlegget 75155Vis vedlegget 75156
Produktiv krabat den der...hadde 4 planter i drivhuset i fjor

Love is a burning thing
And it makes a fiery ring
Bound by wild desire
I fell into a ring of fire

I fell into a burning ring of fire
I went down, down, down and the flames went higher
And it burns, burns, burns, the ring of fire, the ring of fire
Det var visst et firma som ville bruke denne i en reklame for middel mot hemmorider. Johnny Cash gikk heldigvis ikke med på det.

Vis vedlegget 75169

Prototype på min nye fat-gelatinator :D Denne sprøyta har dosert karboneringssukker i så mange flasker at gummipakningen takket for seg i utviklingsfasen, derav prototype. Men dette kommer til å funke knall, uten å tilføre noe mer O2 enn det som er i vannet.
Fungerer fint det der, men husk å holde sprøyta godt hvis du kobler den til et fat med trykk ;)

Vis vedlegget 75169

Prototype på min nye fat-gelatinator :D Denne sprøyta har dosert karboneringssukker i så mange flasker at gummipakningen takket for seg i utviklingsfasen, derav prototype. Men dette kommer til å funke knall, uten å tilføre noe mer O2 enn det som er i vannet.
O2 i vannet er antakelig ikke noe du skal gi helt blanke i. @erikraude sitt råd er nok godt. Her er en grei framgangsmåte.

One thing you could do to be obsessive is boil water, RAPIDLY chill to 155°F, dissolve the gelatin crystals, RAPIDLY chill to 130°F, then proceed with the cannon. There is always room to obsessively take things further in this hobby. Why rapidly chill? Tests have shown oxygen dissolved back into water at nearly the rate it naturally cools, so you want to get ahead of the dissolution with a fast filling rate. Or take it yet another step further by rigging something to chill the water in an inert gas-only environment.
En øliten mengde metabisulfitt i gelatinløsninga er en annen måte å løse det på. Men da snakker vi ørliten!
Kilde:

Tilbake
Topp