Beste øl dere har smakt.

Det finnes ikke ett svar på det spørsmålet! Det er veldig situasjonsbetinget. Men jeg kan gi deg en av de bedre smaksopplevelsene jeg har hatt med øl.

Vi var på familieferie i Danmark, nord på Jylland. På tiden var jeg (som nå) svært interessert i Belgisk øl, og leste Stan Hieronymus' Brew like a monk på strendene. Jeg noterte sirlig forskjellene i oppskriftene og gledet meg til å få smakt på ting sammen med notatene.

Det skulle ha seg at den lille plassen vi var på hadde en belgisk ølkro, så da sykla jeg meg en tur dit. De hadde masse belgisk øl! Så da bladde jeg rundt i menyen og bestilte en flaske jeg hadde lest om i How to brew like a monk: Westvleteren 12. Det sto i boka at denne var vanskelig å få tak i, og historien om registrering av bilskilter ved klosteret var gjengitt. Jeg visste ikke noe mer om dette ølet enn det som sto i boka på denne tiden, og var lykkelig uvitende om mystikken rundt ølet.

Kelneren kom, og sa "du har bestilt det dyreste ølet vi har". Shit! Jeg hadde ikke sett på prisen. Han tok seg bryet med å åpne korken med et kronestykke på toppen, sånn at det ikke skulle bøye seg og jeg kunne ta med korken hjem. På den tiden var korken det eneste på flaska som hadde informasjon om ølet.

Da kelneren hadde gått sjekka jeg febrilsk menyen, og så at jeg hadde gått på en smell på hele 200 kroner og pusta letta ut. Det er prisen for to sucky halvlitere i Norge, slapp av. Så smakte jeg på ølet, dro frem boka og notatene, og hadde en av de bedre smaksopplevelsene jeg noengang har hatt. Helt fortreffelig.

I min grønne ungdom - trur jeg var 17 - dro jeg på haiketur gjennom Europa med en kamerat. Vi hadde med telt og 300 kroner hver:)! Dagens kulinariske høydepunkt besto gjerne i en god loff og ei flaske øl i veikanten. Og ett av de ølene gjorde et uutslettelig inntrykk på meg. Det var et belgisk øl med flippkork. Jeg husker det sto "biere vivante" - levende øl - på etiketten, og jeg kan ennå kjenne den utrolige smaken av noe jeg ikke den gangen kunne sette ord på, men det må ha vært malt/nystekt brød. Det var så godt at jeg nesten ikke trudde det jeg smakte.

Det var en sånn "bli kysset av en gudinne i drømme-opplevelse". Sida blir du aldri helt lykkelig igjen, for ikke noe du seinere opplever kan komme i nærheta.

Kelneren kom, og sa "du har bestilt det dyreste ølet vi har"
Jeg hadde en lignende opplevelse på Kulminator i Antwerpen rundt 2012. Jeg hadde smakt Westvleteren 12 mange ganger på klosteret sin pub "De Vrede" men synes den ferske versjonen de solgte der var for søt. På Kulminator hadde de flere årganger til salgs bl. a. en fra 2004. Da jeg bestilte den sa damen at den var veldig dyr. Hvor mye spurte jeg. 10 Euro sa damen; mao prisen på en halvliter i Norge. Smaken var fortreffelig: svisker, nøtter og mye annet. I dag koster en six-pack med Abt12 litt over 30 Euro på DeVrede og det er kø de gangene de har den til salgs.

Det finnes en rekke oppskrifter på internet.

ABT12 ble i mange år brygget ved St. Bernadus bryggeriet i Watou ikke så langt fra Poperinge hvor St. Sixtus klosteret ligger. En oppskrift på deres 60th Anniversary Edition clone er beskrevet i BYO Sept/Okt 2008.

Tilbake
Topp