"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg trodde hele poenget med BU:GU var at det er et mål på balansen?
Det er et mål på balanse mellom vørterstyrke og bitterhet, men balansen i et øl dreier seg om mer enn det. Særlig sødmen vil påvirke hvordan vi opplever et gitt BU/GU-forhold. Derfor blir det for enkelt å bestemme bitterheta i en øltype bare som en funksjon av forholdet til vørterstyrken.

Ikke dermed sagt at det er et uinteressant tall. Men man skal også tenke på at IBU er et rimelig tvilsomt tall. Den IBU-verdien vi får ut av de kalkulatorene vi bruker, skal tas med ei veldig stor klype salt. Og så er spørmålet om normene for de ulike øltypene er basert på like tvilsomme målinger.

Her er det mye tynn is som skal forseres:).

Det er et mål på balanse mellom vørterstyrke og bitterhet, men balansen i et øl dreier seg om mer enn det. Særlig sødmen vil påvirke hvordan vi opplever et gitt BU/GU-forhold. Derfor blir det for enkelt å bestemme bitterheta i en øltype bare som en funksjon av forholdet til vørterstyrken.

Ikke dermed sagt at det er et uinteressant tall. Men man skal også tenke på at IBU er et rimelig tvilsomt tall. Den IBU-verdien vi får ut av de kalkulatorene vi bruker, skal tas med ei veldig stor klype salt. Og så er spørmålet om normene for de ulike øltypene er basert på like tvilsomme målinger.

Her er det mye tynn is som skal forseres:).
Jeg forholder meg til konkret IBU som ren fantasi. Men jeg antar at ca samme beregnet IBU i egne brygg oppleves ca likt. Det mener jeg at jeg har ålreit erfaring med. Så dermed kan jeg bruke det som et personlig tall som er nokså pålitelig fra brygg til brygg. Hvis jeg syns det blir for bittert kan jeg justere ned ca 5, motsatt opp 5. Over tid får jeg en følelse av hva som funker for meg. Men i sammenligning med andres øl er det ikke så meningsfylt.

Det er gjort en del tester som viser at folk er dårlige på å smake 5-10 poeng i forskjell på FG, så jeg tror at BU/GU er en ålreit forlengelse av IBU, gitt de samme forbeholdene. Men jeg har ærlig talt ikke brukt det tallet så mye, så skal ikke være så veldig påståelig. Mine IBU-valg er mer stilinformerte. Men det er kanskje bare en proxy for GU? :)

Jeg forholder meg til konkret IBU som ren fantasi. Men jeg antar at ca samme beregnet IBU i egne brygg oppleves ca likt. Det mener jeg at jeg har ålreit erfaring med. Så dermed kan jeg bruke det som et personlig tall som er nokså pålitelig fra brygg til brygg. Hvis jeg syns det blir for bittert kan jeg justere ned ca 5, motsatt opp 5. Over tid får jeg en følelse av hva som funker for meg. Men i sammenligning med andres øl er det ikke så meningsfylt.

Det er gjort en del tester som viser at folk er dårlige på å smake 5-10 poeng i forskjell på FG, så jeg tror at BU/GU er en ålreit forlengelse av IBU, gitt de samme forbeholdene. Men jeg har ærlig talt ikke brukt det tallet så mye, så skal ikke være så veldig påståelig. Mine IBU-valg er mer stilinformerte. Men det er kanskje bare en proxy for GU? :)
Helt enig i alt du skriver der:). Det viktige er å bygge opp erfaring med hva kalkulatorens IBU-tall gjør med ølet ditt. Og så er det ikke så forbasket nøye, for som du sier, så er vi - i alle fall de aller fleste av oss - lite følsomme for sjøl ganske store variasjoner i bitterhet målt i IBU.

Jeg sjekker sjelden BU/GU - om jeg da ikke begir meg inn i helt ukjent farvann. (Ølvann?)

RBR i Brewfather vil vel gi en bedre fremstilling da den tar BU/GU i forhold til restsødmen (FG). Nå bruker vel mange Tinseth for å kalkulere IBU, men i følge en podcast jeg hørte for en stund siden med bl.a Tinseth sa han at hans IBU kalkulasjoner var basert på humleblad og ikke kunne overføres direkte til pellets.

RBR i Brewfather vil vel gi en bedre fremstilling da den tar BU/GU i forhold til restsødmen (FG). Nå bruker vel mange Tinseth for å kalkulere IBU, men i følge en podcast jeg hørte for en stund siden med bl.a Tinseth sa han at hans IBU kalkulasjoner var basert på humleblad og ikke kunne overføres direkte til pellets.
Jeg trur så å si alle bruker Tinseth, men jeg veit ikke om de andre ville vært bedre.

Det er ikke noen hemmelighet at Tinseth slurva fælt, og at kalkulatorene er rimelig upålitelige. Så det er jo snålt at det ikke har vært mulig å korrigere dem.

HJELP MED GJÆRSTARTER (KALKULATOR)

Tenker å lage en dobbel batch med Kölsch, eller rettere sagt fermentere . . .

. . . For det bør sies at startereren skal brukes i 2 x Kölsh Fresh Worth Kits fra Ølbrygging. Kunne gjort det enklere ved å benytte medfølgende Fermentis K-97 tørrgjær, men med medfødt “ Helst Tungvint Syndrome”, blir det selvsagt ikke sånn Bruker i stedet WLP-029 med produksjonsdato 11. Okt 2025 med utløpsdato 8. juni 2026
Med kun et par startere på CV’n fra før og som nå er blitt flere år siden er jeg usikker og håper jeg noen kan verifisere at tallene JEG får i BrewFather stemmer - For som kjent sikkert, ifølge Brewers Friend tar de siste levende gjær cellene kvelden etter 143 dager, mens gjæren min er 148 dager gammel.
1772990031418.png
1772990031446.png

Ok, så du Terjedd anbefaler en 2,6 liter starter med 255 gr. spraymalt i stedet for Brewfather sitt forslag på 1.6 liter og 205 gr. DME altså ?

Ja.
Regner med at du har magnetrører og kolbe til å lage starter med.
Optimal styrke for startervørter er 1.036. Se
Innlegg i tråden 'gravity på starter' https://forum.norbrygg.no/threads/gravity-pa-starter.35590/post-382109
Du kan regne med at det nesten ikke er gjær igjen, derfor har jeg satt 10 mill celler som start. Er det mindre reduseres sluttvolumet tilsvarende.

Tilsett godt med gjærnæring og sink om du har.

Ok, takker for svar. Joda, har magnetrører, kolber gjærnæring osv. og går for forslaget ditt jeg da.
Noe frustrerende med så mange ulike meninger. Brewfather kalkulerer, om jeg forstår det rett, med 79% levedyktighet på gjæren - som har utløpsdato 8. juni 2026, som kanskje samsvarer med Chris White, White Labs påstand at gjæren har mer enn 70% levedyktighet ved utløpsdato

Kan jo forresten legge til at jeg bestilte gjær + en del andre ting hos olbrygging.no og at hele forsendelsen "sto på vent" fordi WLP-029 ikke var på lager. Altså ble varene pakket samme dag de mottok gjæren fra White Labs (Copenhagen) og som jeg fikk denne uka.

Hvor mange levende celler som er igjen avhenger av flere faktorer, blant annet temperatur. Jo høyere temperatur over 4 grader, jo lavere overlevelse. Svaret er kanskje et sted mellom 10 og 80%.

79% gir 79 mill istedenfor mitt forslag på 10. Resultatet er 69 mill celler mer. Det gir en 20% overpitch. Du kan nok gå ned til 2,3 liter vørter på 1.036 om du vil.
Noe overpiching gjør mindre skade enn underpitching.

Jeg liker ikke å underpitche. Får uønskede bismaker og dårligere utgjæring.

Sist redigert:
79% gir 79 mill istedenfor mitt firslag på 10. Resultatet er 69 mill celler mer. Det gir en 20% overpitch. Du kan nok gå ned til 2,3 liter vørter på 1.036 om du vil.
Noe overpiching gjør mindre skade enn underpitching.
Regner man med (så lite som) 100 mrd celler i pure pitch-pakke?
Jeg forestilte meg mer det doble

Regner man med (så lite som) 100 mrd celler i pure pitch-pakke?
Jeg forestilte meg mer det doble
De skal være designet for å brukes direkte i 23 liter vørter. Men så avhenger det av vørterdensitet og temperatur.

Tilbake
Topp