Vannjustering ved brygging

Greit å være klar over at selv om et instrument har ATC (mitt analoge refraktometer har også det) bør du likevel ha noenlunde romtemperatur i væsken som måles. Men som tidligere nevnt avkjøles jo noen få dråper på en romtemperert overflate rimelig fort.

Takk for veldig nyttig hjelp og info!
Hvordan er det folk måler OG under bryggingen forresten, er det å kjøle ned prøver underveis som gjelder?
For ordens skyld: OG er Original Gravity, dvs. egenvekta på den vørteren du setter til gjæring. Det er altså et spesialtilfelle av SG, Specific gravity, på samme måten som FG, Final Gravity, som er egenvekta på det ferdiggjæra ølet. Men alt er SG/egenvekt. Så når du tar målinger underveis, er SG det riktige begrepet.

Jeg ser ikke helt poenget med å måle underveis, annet enn den vørteren jeg setter til kok. (Da veit jeg om jeg trenger å justere - hvilket jeg ikke kan huske sist jeg gjorde.)

Målinger skal alltid gjøres ved værelsestemperatur. Jeg foretrekker hydrometer, som jeg er sikker på viser riktig, så jeg må kjøle ned en litt større prøve (0,7 dl), og det er litt mer styr enn med refraktometer. Men sida jeg bare måler SG før kok og OG, er det en bagatell.

Magnsiumsulfat løser seg forøvrig helt greit i meskvannet.

Min erfaring med refraktometer er at når en tar 10 prøver så får en 5-6 forskjellige testresultat... Så da kan en jo velge å regne ut snittet av disse eller ta det testresultatet du er mest fornøyd med... ;)

Jeg måler nå bare OG og FG, og da med hydrometer.

Jeg bruker refraktometeret en del. Måler når konvertering i mesk er ferdig ut fra tabellen under, med litt ballpark ut fra gristen.

Så måler jeg før jeg tilsetter første bitterhumla for å se om jeg har rett volum til kok til den SG som var beregnet i oppskrifta. Ved disse to målingene så er det kjekt med en måling som tar 10 sekunder å ta i stedet for å ha kjeler i kjøleskapet eller fryseren for å kjøle ned vørter for måling med hydrometer, selv om det og gjør jobben.

1776088258273.png

Tilbake
Topp