Trykkgjæring

Ja, men det går ikke med samme hastighet begge veier
Ellers ville vel ikke en ballong krypet etter hvert
Tja, volumet i en ballong med en lekkasje blir mindre, så det vil jo gå helt klart gå mer gasser ut enn inn. Om det samme gjelder et gjæringskar der volumet ikke forandrer seg, vet jeg ikke. Man kan jo se på en lekkasje kun som en åpning der gasser strømmer fritt fram og tilbake selv om trykket ikke er likt på de to sidene. Men jeg får nok ikke nobelprisen i fysikk hvis jeg lanserer den teorien der.

Tja, volumet i en ballong med en lekkasje blir mindre, så det vil jo gå helt klart gå mer gasser ut enn inn. Om det samme gjelder et gjæringskar der volumet ikke forandrer seg, vet jeg ikke. Man kan jo se på en lekkasje kun som en åpning der gasser strømmer fritt fram og tilbake selv om trykket ikke er likt på de to sidene. Men jeg får nok ikke nobelprisen i fysikk hvis jeg lanserer den teorien der.

"Lekkasjen" i en ballong er luftgjennomtrengningen i plasten -på samme måten som i et gjæringskar. Bare mye større selvfølgelig

Ifølge de som har greie på dette med trykk og blanding av gasser har det ikke noen betydning at det er overtrykk på den ene siden, er det en åpning der gasser kan flytte seg går det begge veier. Det virker ulogisk, men det er sånn jeg har forstått det uten at jeg har det minste greie på det.
Det stemmer, men trykk er en faktor som påvirker hvor fort det går, sammen med størrelsen på åpningen.

Tilbake
Topp