1/2 batch = 1/2 pakke gjær?

Hei!

Jeg skal lage en 1/2 batch (ca. 12L av en oppskrift som gir 25L). Skal jeg da bruke hele gjærpakken (tørrgjær), eller er det mulig å spare halvparten?
 
Vil tro du kan spare, skal stå på pakken hvor mange liter den er beregnet for. Vil tro at den ikke holder like lenge åpnet da.
 
Jeg brygger vanligvis 12-13 liter. Bruker som regel hele tørrgjærpakka. De første bryggene mine drev jeg og splittet pakker, og brukte etter en mnd i kjøleskap. Det gikk, men var ikke verdt usikkerheten.
 
Det blir nok å bruke hele pakka ja. Har ett 12L gjæringskar, så om holdbarheten er på ca. én uke vil den være ubrukelig innen jeg har fått flasket.
 
Spørs hva slags gjær det er snakk om. Er den en gjær som skal gi mye estere og fenoler er det nok lurt å ikke bruke hele pakka. Er det en clean gjær så er det vel bare å bruke hele pakka.
 
Spørs hva slags gjær det er snakk om. Er den en gjær som skal gi mye estere og fenoler er det nok lurt å ikke bruke hele pakka. Er det en clean gjær så er det vel bare å bruke hele pakka.

Hvordan finner man ut om det er "clean" gjær?
 
Det blir nok å bruke hele pakka ja. Har ett 12L gjæringskar, så om holdbarheten er på ca. én uke vil den være ubrukelig innen jeg har fått flasket.
Om du brygger 12 liter, så er 12 liters gjæringskar sannsynligvis for lite. Med litt hissig gjæring får du fort 2-3 liter gjæringsskum på toppen og da er det en fordel at gjæringskaret har litt ekstra plass.
 
Eksempel på clean gjær er en kombinasjon av gjærens smaksprofil og hvor høyt den pushes i temperatur. Eksempler på ganske clean gjær etter min erfaring er (alle er Fermentis-gjær):
  • US-05 gjæret mellom 16 og 20 grader.
  • S-04 gjæret mellom 16 og 20 grader
  • W-34/70 gjæret mellom 16 og 18 grader. (Ja, det er en lagergjær, men tåler fint å gjæres ved temperaturer opp til 20 grader, men anbefaler å holde den under 18. Den skal ikke lure seg langt inn på 20-tallet før den begynner å lage tydelige estere).
 
Tilbake
Topp