Jeg brygger vanligvis 12-13 liter. Bruker som regel hele tørrgjærpakka. De første bryggene mine drev jeg og splittet pakker, og brukte etter en mnd i kjøleskap. Det gikk, men var ikke verdt usikkerheten.
Spørs hva slags gjær det er snakk om. Er den en gjær som skal gi mye estere og fenoler er det nok lurt å ikke bruke hele pakka. Er det en clean gjær så er det vel bare å bruke hele pakka.
Spørs hva slags gjær det er snakk om. Er den en gjær som skal gi mye estere og fenoler er det nok lurt å ikke bruke hele pakka. Er det en clean gjær så er det vel bare å bruke hele pakka.
Om du brygger 12 liter, så er 12 liters gjæringskar sannsynligvis for lite. Med litt hissig gjæring får du fort 2-3 liter gjæringsskum på toppen og da er det en fordel at gjæringskaret har litt ekstra plass.
Eksempel på clean gjær er en kombinasjon av gjærens smaksprofil og hvor høyt den pushes i temperatur. Eksempler på ganske clean gjær etter min erfaring er (alle er Fermentis-gjær):
US-05 gjæret mellom 16 og 20 grader.
S-04 gjæret mellom 16 og 20 grader
W-34/70 gjæret mellom 16 og 18 grader. (Ja, det er en lagergjær, men tåler fint å gjæres ved temperaturer opp til 20 grader, men anbefaler å holde den under 18. Den skal ikke lure seg langt inn på 20-tallet før den begynner å lage tydelige estere).
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.