10 liter starter - hvordan/når pitche?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Vi tenker å brygge ca. 75 liter ale og bruke fersk gjær. Tenker da å brygge 10 liter på spraymalt og ha i 4 rør gjær.

Hvor lenge bør starteren stå? Det er vel slik at det ideelle er å bruke starteren akkurat når gjærveksten er ferdig og før selve gjæringen er kommet i gang?

1 døgn? 2 døgn?

Er det slik at vi kan sette den kjølig etter f.eks. 36 timer og så pitche noen dager etter dette igjen? Vil kjølingen hindre at starteren gjærer ut?

Har ikke mulighet for magnetrører, men kan få litt ren oksygen i starteren.

Vi tenker å ikke dekantere starteren, men altså pitche alle de 10 literne.

Kort og godt: hvordan ville dere gått fram?
 
Ville det ikke være enklere å steg-bygge, dersom dere har tid?
Etter 36 timer er sannsynligvis all vekst unnagjort, det enkleste er om legemet du lager starteren i er klar så du kan se når gjæret begynner å droppe ut og vørteren blir klar mot toppen.
Stort sett, men litt avhengig av gjæret, ville jeg gitt det 48 timer før kjøling, har sjelden sett en starter med god vekst som er ferdig etter første døgn. Noen veldig flokkulative engelske har derimot vært klare da.
Hvorfor ikke dekantere forresten?
 
Blir ikke det der en litt vel stor starter å dumpe oppi vørteren? Jeg har ingen erfaring med det, men teorien sier vel maks 10% av volumet.

Løsningen er kanskje å stelle "starteren" som øl, altså ikke noe risting etter at du har satt den, og temperaturkontroll for å unngå estere og høye alkoholer? Det blir noe lignende det som jeg har forstått er en vanlig praksis i håndverksbryggerier. De pitcher i halvdelen av brygget, og har så i den andre halvdelen når gjæringen er kommet godt i gang (dagen etter). Det er jo også et alternativ, om du kjenner deg trygg på oppbevaringen av halvparten av vørteren ett døgn (infeksjonsfare).

Hvor gamle er rørene forresten? Hadde de vært noenlunde ferske, hadde du vel ikke trengt noen starter i det hele tatt - om det ikke er en sterk ale, da?
 
Tilbake
Topp