10 liters batcher - gjær

Hei,

Hvis dere eksperimenterer litt og kun skal lage en 10 liters batch, så må man jo nødvendigvis kun bruke en halv pakke gjær.

Er det bare å dytte den åpna pakka i kjøleskapet igjen for lagring, eller tåler ikke gjæren det?

Tenker i første omgang på tørrgjær... fersk er det vel enda værre med.
 
Du kan nok fryse ned en pakke med åpnet tørrgjær, men personlig hadde jeg ikke tatt sjansen for prisen av en halv pakke.
 
Jeg brygger batcher på 12-14 liter, og med mindre vi er på svensk folkøl-nivå og under, så satser jeg på en hel pakke. Har du prøvd pitche-kalkulatorene hos brewersfriend og lignende, så vil du oppdage at de mener du skal ha mer gjær enn du tror.
 
Har ikke noe eksempel på OG, var kun et generelt spørsmål da jeg vurderer å gå over til å brygge 10 liters batcher istede for 25 for å få brygget litt oftere, ser at kjøleskapene mine og fat ikke får stor nok turnover på en god del av bryggene.

Er enig i at kostnaden ikke er den store ved å bare kaste resten, men kunne men hadde det ikke vært noe problem å lagre åpnet pakke, så hadde det vært å foretrekke :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jeg forsøkte å brygge med en mnd gammel gjær nå. Vi snakker 13l splittet til 2x 6.5 liter med 3,7 gram gammel tørrgjær i hver (jeg hadde kun brukt 3,7 gram av pakken til 6.5 liter tidligere). OG på 1055, om jeg husker rett. I den ene delen pitchet jeg gammel gjær tørt, og i den andre rehydrerte jeg. Stakk om til flasker på lørdag, og da hadde det gjæret ned til FG på hhv 1013 og 1012. Den som ble pitchet tørt hadde en betydelig strammere smak enn den som var rehydrert. En ting er ihvertfall sikkert: skal du satse på det du beskriver, så bør du ikke vente for lenge, forsegle godt og rehydrere.

Jeg har postet litt av erfaringene mine her:
https://forum.norbrygg.no/threads/en-observasjon-av-gjaerens-betydning.33312/
 
Ok, høres ut som jeg dropper de halve pakkene.

Når du sier at du bruker en full pakke på 13 liter, snakker du da om over eller under gjæret?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Overgjæret. Jeg vil si at jeg synes du skal prøve. Det blir øl, og blir det ikke godt, så har du en erfaring. Hvor ofte skal du brygge?

Når jeg sier at jeg kommer til å satse på en hel pakke heretter, så har det jo bl.a. å gjøre med at jeg har litt større batcher enn 10 liter, og at jeg synes det da blir for lite med en halv pakke og litt tullete å drive med småbrøker av pakker. Om jeg har skjønt det rett så er det få problemer forbundet med litt overpitching, sammenlignet med litt underpitching, og spesielt overgjæret. Undergjæret så bruker man vel generelt litt mer gjær, men der har man vel noen flere utfordringer med overpitching.
 
Sist redigert:
Har ofte brukt halve pakker og bevart den andre i kjølskapet til neste brygg. Har vel gjort det i tre år nå. Og aldri hatt noen problem med usmak eller annet..
 
Tilbake
Topp