Ødelagt gjær ved 40c ? - Hjelp !

Min medbrygger satt en starter i går, denne ble satt i et kjøleskap for å holde bøss og insekter unna. Skapet var ikke koblet til, og ble svært varmt over natten.

Jeg tok ut starteren, og målte temperaturen. Etter 12t skummer det ikke, og jeg brukte noen minutter på å finne termometeret. Da var den på 38c.

Er dette seks rør 007 i dass, eller er det noe håp? Etter min kjennskap vil vel gjæren dø ved disse temperaturene?
 
Jeg ville ikke brukt den. Ville ikke tatt sjansen på å ødelegge en batch. Kan jo også få usmaker osv.
 
Det tryggeste er nok å sile av vørteren, tilsette ny vørter og få den på magnetrøreren. Da vil du se og måle om det er liv i den, men det har dere kanskje ikke tid til?
 
Rune Alm skrev:
Det tryggeste er nok å sile av vørteren, tilsette ny vørter og få den på magnetrøreren. Da vil du se og måle om det er liv i den, men det har dere kanskje ikke tid til?

Det er ikke vørteren som vil lage usmaker osv. Det er gjæren som har fått for høy temp.
 
Jeg har brukt veldig mye høyere temperatur med bakegjær til brødbakst, og det har stort sett gått fint. Men med såpass mye gjær er det vel ganske mye øl dere risikerer å ødelegge, så det er ikke verdt eksperimentet.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta
 
Det er snakk om ett brygg, men med OG opp mot 1.2020, et lite eksperiment egentlig. Så vi vil ikke ta sjansen.
 
borander skrev:
Det er snakk om ett brygg, men med OG opp mot 1.2020, et lite eksperiment egentlig. Så vi vil ikke ta sjansen.
Ja det høres unektelig eksperimentelt ut. Halvparten av sukkeret holder til over 13 % når du kan regne med at gjæren begynner å melde seg ut... uavhengig av hvor mye gjær som tilsettes.
 
Planen var å ta den videre ned med WLP099. Med riktig mating etc, så burde den krype ned mot 1040. Håper vi på.

Medisinsk oksygen og alt annet er klart. Artig blir det nok uansett.
 
Maksimaltemperatur på overgjær er
oppgitt til 37,5 til 39,8 grader avhengig av stamme iflg forsøk
gjort av det engelske bryggerinstituttet.
Tilsv undergjær 31,6-34
 
Tilbake
Topp