For lav SG og OG

Brygget BIAB idag. Ølsett med 7Fjell sitt 7 sorter Christmas Ale. Ifølge oppskrift skal SG før kok være 1,062 og OG skal være 1,067. Jeg målte (ca.målinger pga defekt termometer) SG til 1,040, og OG til omtrent det samme. Hva skjer med ølet mitt nå?

Bakgrunn: Termometeret knakk rett før meskingen. Tømte ut varmt vann, og startet forfra. Fikk tak i et digitalt termometer. Det målte 69c ved start av mesking, og etter 60 min var det gått ned til 66c. Uten varmeplata skrudd på eller isolasjon på kjelen, skjønte jeg på slutten at det måtte være feil med termometeret. Har ikke fått målt reell temperatur på meskingen, men den kan nok ha vært så lav som 40c på slutten. (oppskriften sier mesking på 64c) Skyllingen fikk jeg gjort på ca 70-75c i 10minutt vet jeg. Men ved måling av SG før kok og OG, så ble det veldig lave. Jeg fullførte bryggingen, og har satt det på gjæring med to poser tørrgjer. Blir dette drikkende øl, eller er det bare til å tømme dunken i do?
 
Sist redigert:
SG står for specific gravity, kall det gjerne gravity ved et gitt tidspunkt, og alle gravitymålinger som du foretar kan du kalle SG. OG er original gravity, og det er det man kaller SG-verdien før gjæring. Etter gjæring måler man SG på nytt, og når gjæringen har stoppet opp kalles denne FG, som står for final gravity. Så her må du ha missforstått noe. :)

Edit: SG før kok forklarer det. :)
 
Ok, har endret innlegget. Har kun brukt ølsett fra Vestbrygg til nå, så der jeg har det fra ja, SotraJohnny.
 
Pass på temperaturen under gjæring så blir det mest sannsynlig drikkbart. Det er gjæringen som er viktigst hvis du først har laget en form for vørter.
 
Nå har vørteren stått i karet siden søndag (3 dager). Brukte to poser safale 05 tørrgjær. Foruten kanskje ørlite aktivitet første døgnet, har det ikke vært noe synlig aktivitet i gjærstoppen. Temperaturen var noe høy når vi tilsatte gjæren + første døgnet (25c). Etter det har vørteren ligget mellom 18-22 c.
Noen råd for å komme i havn med brygget?
 
Det blir øl skal du se. En norbrygg-klisje er jo ferske ølbryggere som klager over manglende plopping (se https://forum.norbrygg.no/threads/plopping-i-gjaerlas-og-generelt-om-gjaering-les-dette-forst.24200/). Etterhvert vil du lære deg å se og lukte på ølet om det har gjæret eller ikke. Sannsynligvis har du hatt en relativt rask gjæring siden du overpitchet temmelig kraftig og siden tempen var veldig høy. 25 grader vil medføre litt estere og slikt, noe som ikke nødvendigvis er dumt. Det blir litt mer engelsk preg over ølet enn oppskriften skulle tilsi.

Du kan måle FG og se om den er der den skal være. Og samtidig smake på ølet. Siden du mest sannsynligvis har mesket altfor lavt har du antageligvis en del stivelse igjen i ølet og jeg vil tro det er bra med kropp i det. Det er nok temmelig bittert siden du har fått mer ut av bitterhumlen pga lav OG (lav OG gir høyere effektivitet på humlen).

Hvis du ikke synes noe om ølet du har så kan du jo forsøke et par ting. Husk at det viktigste er at du skal like ølet du lager. Ikke at du treffer OG eller FG. Det skal smake godt og om du blir mindre pussa enn beregnet av å drikke et par stykker er dette egentlig bare en bonus. Men altså, om du synes det ble tamt kan du prøve følgende:

1) Kok (10-15 min) opp en tykk DME/LME-basert vørter og tilsett denne. Kanskje 1:1-forhold mellom DME og vann, se det litt ann, det kan godt være litt seigt. Du må regne litt på hvor mye du må tilsette slik at "OG" blir omtrent det det skulle være.

2) Kjøp et PET eller glass-kar, stikk om til dette, tilsett et rør med Brett Clausenii og neste jul så har du et gammeldags engelsk øl (de var jo jevnt over brett-infisert alle sammen). Stivelsen vil gi brett mye gjæring og du vil få en god del funk og frukttoner (overmoden ananas, fersken, etc). Jeg hadde gjort dette hadde det vært mitt øl - men det er fordi jeg er veldig glad i funky øl. :)
 
Takk for informativt svar Per Buer!
Nå tappet jeg litt fra karet for å måle FG. Den viste 1.012, altså 3,7 % alc. Jeg valgte å ikke smake på det, for det verken luktet eller så fristende ut! Det kan hende at det er pga at tappekranen er så nær gjærkaka at det ligger en del grums ved utløpet.

Tenker å vente et par dager til, for så å måle FG på nytt for å se om det er aktivitet der enda.
 
Tilbake
Topp