23 eller 25l batch

Hei,

Kalkulatorene til GF går vel alltid utifra 23l batcher. I tråden rundt beersmith profil til GF diskuteres det om man alltid skal lage batchen som 23l. Hva gjør folket?

Brygg selv sine sett er f.eks ofte 25l, men da får man fort 30-31l til kok, og, etter min erfaring, litt lavere effektivitet enn forventet.
 
Batch volum er så mangt da de ulike leverandørene og programvarene har forskjellig definisjon på dette. Jeg justerer oppskriftene etter volumet i kjelen, dvs ca30l i en 32l kjele, det gir 22-24 l i bøtta avhengig av hva som brygges og hvor mye trub jeg gidder å ta med...
 
BS regner med batch størrelse som hva som går i gjærimgsdunken. BS sine kit er jeg ganske sikker på er definert som etter kok. Så hvis du legger igjen 2 liter trub så er begge tallene greie.
 
Ender alltid opp med 23 liter i bøtta når jeg bruker anslaget i BS oppskriftene. Kunne skylt med et par liter til hvis jeg hadde giddet men er egentlig tilfreds med 42 halvlitere. Én gang klarte jeg å få 49 halvlitere men det kommer nok aldri til å skje igjen [emoji5]️
 
Tilbake
Topp