25l ølsett sitter igjen med 16-17l hva gjør eg feil

Eg har en beer brew 60. Så har eg noen sett som fulgte med bryggern.

Det siste settet eg brygget var dette her  http://www.olbrygging.no/butikk/belgisk-wit.html
Dette er ett 5kg sett,    da fylte eg bryggeapperatet med 25l vann og mesket etter bruksanvisninga,  deretter skylte eg med 10l vann med kranen så vidt åpen mens eg rørte godt i mesken for å få ut alt mens eg helte over vann.

Da fikk eg ca 25l vørter.

Så kokte eg dette i 75min, kjørte dette igjennom platekjøler og eg sitter igjen med 16-17liter vørter med OG1050

bør eg heller ha 30liter i kokekaret fra begynnelsen? eller bør eg skylle så eg får 30liter vørter?

Og eg hadde oppi all humlen som var i pakka, den var kansje beregnet på 25liter så muli øla mi blir litt sterk på smak:p
 
Har støtt på samme utfordring som deg. Har foreløpig brygget 2 brygg etter oppskrifter som skal gi 25 liter. Jeg jobber med å forstå hvor vørtersvinnet er i mitt utstyr.
Jeg har et tradisjonelt grytesett.

Første gang endte jeg på på bare 14 liter med en Saison.  ::)
Andre gangen endte jeg på 19 liter med en Amerikansk IPA, så det er forbedringer!  :)

Har sett at det koket bort ca 2 eller 3 liter under koking. Her kan man evt ha på lokk for å redusere fordampingen under koking. (edit: Nei, du skal visst ikke koke uten lokk ) :bank2:

Videre har jeg sett at jeg har et ganske stort tap i slangesystemet og kjøler. Jeg bruker også en platekjøler (Blichmann). Har ikke målt hvor mye væske den rommer, men skal få gjort det snart.
Jeg har heller ikke pumpe, så etter hvert orker ikke gravitasjonen å skyve vannet gjennom slanger og platekjøler lenger, selv om det forstsatt er væskenivå i kokekaret som ligger høyere enn gjæringsdunken.
Til slutt blir det jo liggende igjen en god del vørter i truben, med mindre man har en finutrlig løsning på å få skvist ut dette uten å få med for mye rusk. Bruker du humleblost trekker disse også til seg en del vørter.

Så oppsummert er det i mitt system vørtersvinn i kokedamp (Selvsagt), trub, humleblomst, slanger, og platekjøler. I mellomtiden er løsningen mer malt og humle.  ;D

Har lurt på hvor mye folk flest ender opp med med et ølsett/oppskrift på 25 liter. Finnes det noen gode tips?
 
Jeg vet ikke hva OG skal være på denne men når jeg lager 25 liter så har jeg oppi litt mer vann etter jeg har mesket, ca 10%. Og når jeg koker så koker jeg ikke med høyere temperatur enn hva jeg må, slik at jeg koker bort ca 10% eller 2,5 liter i mitt tilfelle.

Kanskje du fosskoker?, og om du gjør det så gå litt ned på tempraturen slik at den så vidt koker. Jeg er ganske ny på brygging men har forstått at en skal koke bort 5-7% så jeg prøver å følge dette.  Men uansett så er OG viktig for meg å følge med på, jeg bruker et refractometer for å sjekke underveis i kokinge og selv om ølsettene sier at du kan få 25 liter vørter så har det variert også for meg, Jeg ender på ca 23 liter da jeg mister 1-2 liter i mitt bryggesystem grunnet grums og slikt jeg ikke overfører til gjæringspannet. Så forsvinner jo et par liter når jeg skal tappe siden jeg ikke tar med gjæren som har sunket i gjæringsspannet. Så ender jeg på 19-21 liter øl av et 25 liters ølsett så er jeg godt fornøyd.

Har en gang hatt litt lavt OG på et ølsett og da tilsatte jeg bare litt spraymalt under de siste 30 min i kokinga og det funket bra for meg.
 
Ikke kok med lokk på. DMS utvikles under koking og den smaken ønsker du ikke i ølen din, derfor viktig at koke uten lokk
 
geggen skrev:
Eg har en beer brew 60. Så har eg noen sett som fulgte med bryggern.

Det siste settet eg brygget var dette her  http://www.olbrygging.no/butikk/belgisk-wit.html
Dette er ett 5kg sett,    da fylte eg bryggeapperatet med 25l vann og mesket etter bruksanvisninga,  deretter skylte eg med 10l vann med kranen så vidt åpen mens eg rørte godt i mesken for å få ut alt mens eg helte over vann.

Da fikk eg ca 25l vørter.

Så kokte eg dette i 75min, kjørte dette igjennom platekjøler og eg sitter igjen med 16-17liter vørter med OG1050

bør eg heller ha 30liter i kokekaret fra begynnelsen? eller bør eg skylle så eg får 30liter vørter?

Og eg hadde oppi all humlen som var i pakka, den var kanskje beregnet på 25liter så muli øla mi blir litt sterk på smak:p

Skriv ned alle taps-tallene dine når du brygger og bruk mer vann. De settene der er vel 25 liter post-boil. Så du må regne bakfra. Begynn med hvor mye tap du har under kok og legg til de andre tallene dine, så bruker du så mye ekstra vann.
 
Jeg brygger på en Bratberg Kompaktbrygger med litt mindre volume enn din BB60, men vil tro mye blir likt uansett ettersom jeg også lager 25l batcher.
Jeg pleier å beregne ca 3-3,5 liter vann pr kg malt til mesking.
Også skyller jeg med 12-15 liter vann så jeg har ca 31 liter før koking. Obs, ikke rør i mesken når du skyller, da risikerer du å få med usmak fra skallet på malten.
Mål SG før koking og underveis og juster med evt litt mer vann eller øk koking så du er i nærheten av det oppskriften sier.

Du "mister" vørter til avdamping (bør være på ca 8%), kjøling (vørteren krymper ca 4%) og grums som du ikke heller over i gjæringskaret. Og ikke minst så binder også malten ca 1 liter/kg malt.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Takk for alle svar, da tror eg att eg prøver å meske med 30l neste gang og skyller med 10-12l,eg fosskoker ikke eg bare koker sånn eg ser att det akkurat koker. Så koker eg en 80min istede for 60min som står på pakken, koker først 20min så har eg oppi første himla som skal koke 60min. Har ett damp og annet tap på ca 7-8l da virker det som.  Eller anbefaler dere att eg bruker mer skyllevann, og er skyllemåten min bra nok. Ha kranen litt åpen og skylle sakte?
 
Brygger i BB30. Har endt på omtrent 18-19 liter hver gang (5 brygg).. Føler jeg tilsetter tildels mye vann totalt. Men hos med fosskoker det i halvannen time  :eek: Prøve å roe ned temperaturen litt på koking neste gang :)
 
Jeg mesker inn med 18-19l og spyler omtrent med samme mengde.  25l i karet. Gjør ikke noe med god kok. Min er isolert. Koker med 2.5kw det første 15-20min før jeg skrur ned på 1.5kw og har fin rullekok resten.
 
Tilbake
Topp