3 fase fordeling (begynnelsen)

Trefase fordeling kan gjøres på flere måter, har du trefase i huset ditt er det allerede ferdig, da plugger du inn elementene i kontakter på forskjellige kurser, fx ett i vaskemaskinkontakten, ett i tørketrommelkortakten, ett i sentralstøvsugeren, ett i vvb. kontakten, ett i "hva det måtte være", eller at du har eller får lagt opp ett trefaseuttak.
Et 3x16 A greier 230 V x rot3 (=400) x 16 A = 6,4 kW
Men her må du selv foreta fordelingen, det enkleste er å bruke samme uttaksboks som Richard bruker (denne prøver jeg å finne ut av) den har tre vanlige (tofas) uttak med sikring som også kan brukes som bryter, og jordfeilbryter, CO har noe som ikke er riktig så bra, den har ferre kurser.
Siste utvei er å koble opp selv, hvis du er elektriker :)
 
Jeg har fulgt med litt på dette, og sitter bare og klør meg i huet. Ingen tilfeldighet at strøm var det jeg skjønte absolutt minst av i 3FY :)  Relativitetsteori var en tur i parken i forhold :)
 
joques skrev:
Jeg har fulgt med litt på dette, og sitter bare og klør meg i huet. Ingen tilfeldighet at strøm var det jeg skjønte absolutt minst av i 3FY :)   Relativitetsteori var en tur i parken i forhold :)

Hva gjør det ? du lager jo godt øl.
 
Jeg synes dette er interessant materie som åpner opp litt latent kunnskap i meg :). Interessante forklaringer med forståelige skjematiske fremstillinger, Oddvar!  :ilike:
 
Oddvar Demmo skrev:
det enkleste er å bruke samme uttaksboks som Richard bruker (denne prøver jeg å finne ut av) den har tre vanlige (tofas) uttak med sikring som også kan brukes som bryter, og jordfeilbryter, CO har noe som ikke er riktig så bra, den har ferre kurser.

Kanskje Richard kan si litt om hvem som lagde boksen/hvor man får kjøpt den :)
Den er interessant for flere ..
 
Richard skrev:
Det står "Luca" på boksen, og det var en i styret hos Norbrygg som skaffet den til meg.

Noen kan jo kontakte han, og som den businessmann han er så kan han vel fikse slike til flere kanskje

http://norbrygg.no/index.php?option=com_contact&task=view&contact_id=2&Itemid=27
Regner med at dersom han ikke vil hjelpe kan Eduard fjerne dette innlegget, eller deler av det.

Du må vel mene "LUCAS"  -"Mørkets fyrste"

Godt kjent av alle som kjører gamle motorsykler med Lucas strømanlegg  ;D
 
Tilbake
Topp