4-Korn saison

Vladimir

Norbrygg-medlem
Jeg har fått en ide om å bruke 4-Korn blanding fra AXA i et øl. Blandingen inneholder 29% flaka rug, 25% flaka hvete, 25% havregryn og 21% flaka bygg. Det kan være spennende å bruke en sånn blanding f. eks. i en saison.
Spørsmål er: er det en god ide? Jeg har aldri brukt flaka/umalta korn i mine øl, men ser ingen grunn til at det ikke skal funke.
I så fall - hvor mye kan jeg bruke?

Tenker i første omgang å bruke 2 pakker 4-korn blanding(1350 gr) i en vanlig 30l pre-boil batch. Det vil bety 391,5 gr rug, 337,5 gr hvete og havre, 283,5 gr bygg. Resten av gristen blir ren pils og eventuelt litt syremalt.
Gjæres med BE-134.
Humle blir Saaz.

Noen komentarer, ideer, forslag? :beercheers:
 
Det er bare å kjøre på.
Aner ikke hvordan det blir, men det kan da ikke bli så ille?
Jeg tipper flott skum. Litt kryddertoner fra Rug kanskje og litt mørk fruktaroma fra Saaz.
Nå må du bare brygge det slik at jeg får høre om det jeg tror er skivebom eller ikke :).
 
Ser at du planlegger å holde mengden umaltet korn relativt lavt, så det tror jeg skal funke greit. Det trengs maltet korn for at mesken skal inneholde stivelse-til-sukker-enzymene (alfa-/beta-amylase?)

edit: For de flisespikkende, det er også mulig å bruke kun umaltet korn, og så tilsette enzymene i isolert form. Men det er en annen sak.
 
Jeg har fått en ide om å bruke 4-Korn blanding fra AXA i et øl. Blandingen inneholder 29% flaka rug, 25% flaka hvete, 25% havregryn og 21% flaka bygg. Det kan være spennende å bruke en sånn blanding f. eks. i en saison.
Spørsmål er: er det en god ide? Jeg har aldri brukt flaka/umalta korn i mine øl, men ser ingen grunn til at det ikke skal funke.
I så fall - hvor mye kan jeg bruke?

Tenker i første omgang å bruke 2 pakker 4-korn blanding(1350 gr) i en vanlig 30l pre-boil batch. Det vil bety 391,5 gr rug, 337,5 gr hvete og havre, 283,5 gr bygg. Resten av gristen blir ren pils og eventuelt litt syremalt.
Gjæres med BE-134.
Humle blir Saaz.

Noen komentarer, ideer, forslag? :beercheers:
Hvor mange Kg grist tenker du totalt?
 
Jeg har fått en ide om å bruke 4-Korn blanding fra AXA i et øl. Blandingen inneholder 29% flaka rug, 25% flaka hvete, 25% havregryn og 21% flaka bygg. Det kan være spennende å bruke en sånn blanding f. eks. i en saison.
Spørsmål er: er det en god ide? Jeg har aldri brukt flaka/umalta korn i mine øl, men ser ingen grunn til at det ikke skal funke.
I så fall - hvor mye kan jeg bruke?

Tenker i første omgang å bruke 2 pakker 4-korn blanding(1350 gr) i en vanlig 30l pre-boil batch. Det vil bety 391,5 gr rug, 337,5 gr hvete og havre, 283,5 gr bygg. Resten av gristen blir ren pils og eventuelt litt syremalt.
Gjæres med BE-134.
Humle blir Saaz.

Noen komentarer, ideer, forslag? :beercheers:
Ett argument mot er at det blir litt dyrere enn å kjøpe råvarene på bryggebutikken, ihvertfall hvis prisen på kolonial.no er representativ.
 
Hvor mange Kg grist tenker du totalt?
5-ish? Rakk ikke å legge oppskrifta i bryggekalkulator, men tenker på OG rundt 1.050.
Edit: 4kg pils og 2 poser 4-Korn, 5,35kg totalt.
Ett argument mot er at det blir litt dyrere enn å kjøpe råvarene på bryggebutikken, ihvertfall hvis prisen på kolonial.no er representativ.
Det blir litt dyrere. Mener å huske at en pose kosta under 20kr hos Kiwi. Omtrent 30kr per kg, så vi snakker ikke om store investeringer:)
 
Sist redigert:
Haha har tenkt på det mange ganger men aldri gjort det. Har tenkt "det hadde jo vært orginalt". Men en av de første lovene på Internett er vel "noen har gjort det før deg"... :p
 
Haha har tenkt på det mange ganger men aldri gjort det. Har tenkt "det hadde jo vært orginalt". Men en av de første lovene på Internett er vel "noen har gjort det før deg"... :p
Det er jo bare naturlig og menneskelig å se på en sånn blanding, og få lyst til å bruke den i øl:)
 
Tilbake
Topp