4 mislykkede Cider batcher. på vei til å gi opp snart.

Jeg har ikke samme erfaring. Jeg har laget eplecider som både min kone og jeg liker.
Og det er ganske enkelt.

Nå skal jeg bare si at vi begge liker best tørr eplecider, type engelsk/irsk cider.
Ikke sånn søt som Grevens og Sommersby er. De er grei de også, men ikke favoritt.

Oppskrift og fremgangsmåte er ganske grei:

Les HELE oppskriften før du starter


13 stk 1,5 liter Xtra Eplejuice fra Coop
1 pk EC-1118 Champagne gjær
1 ts gjær-næring

* 1 pakke med 1,5 liter eplejuice skal du ta vare på til etter at cideren er ferdig gjæret (Pakke A).
* Rehydrer gjæren etter rettledningen på pakken. (ca 1-2 dl vann på 35 grader, dryss gjæren på toppen, la stå i 15 min, rør rundt)
Jeg har ferdig kokt, avkjølt vann på en flaske. Koker opp vann, og så blander jeg til det er ca 35 grader. Blander til rett temperatur og så bruker jeg 1-2 dl av det.
* Bruk av 1 pakke eplejuice (pakke B). Kok opp 0,5 liter eplejuice og gjær-næringen. Så er man helt sikker på at det er sterilt, men mest at det er lettere å løse opp næringen i varmt vann.
* Tøm 11 stk 1,5 liter i et gjæringspann.
* Hiv oppi halvliteren med eplejuice/gjærnæring i spannet. Skyll ut pannen med litt eplejuice (fra pakke B) og tøm i spannet.
* Nå skal gjæren kanskje fått nok tid til å rehydrere? Om ikke venter du til den er klar.
* Tøm gjæren i spannet, og skyll ut av koppen/flasken/whatever med litt eplejuice fra pakke B og få med all gjæren.
* Tøm resten av pakke B i spannet.

* Sett spannet til gjæring på 16 grader. Dersom du ikke har et gratis kjøleskap fra Finn.no og greier for å styre temperaturen er det på tide å skaffe det nå.
* Gjær i 3 uker på 16 grader.
* Overfør til et corneliusfat og fyll fatet opp med eplejuice fra Pakke A. Da blir det ca nesten fullt.
* La fatet stå i romtemperatur i et par uker. Da vil den friske juicen gjære og karbonere cideren.
* Sett fatet på kjøling og server.
* Cideren er nå på ca 6%

I begynnelsen vil cideren smake en god del eple. Dette er fordi den siste 1,5 literen med eplejuice ikke er helt utgjæret.
Dersom det tar laaaang tid å drikke opp cideren, vil den smake mindre eple etter hvert og bli mer som Italiensk Pro Secco.
Ønsker man mer eple-preg, så hiver man bare i litt mer eplejuice etter hvert.

Gjærer man dette på langt over 20 grader, så smaker det sikkert høgg. Så temperatur-styring (gratis kjøleskap fra Finn og en temp-styring) er en god investering.

Liker man sånn søt cider som Grevens og Sommersby, må man til med enten gjær-stopp eller kunstig søtning.
Det kan sikker andre komme med gode råd om. Jeg har aldri gjort sånt.
Bra oppskrift! Har gjæret endel cider av juice selv, her er noen kommentarer:
* Jeg har prøvd litt forskjellige juicemerker, og landet på Sunniva eplejuice. Det kjøres ofte kampanjer med denne på Rema, så man kan få den billig da. I tillegg synes jeg den gir rundere, og mer eple, i smaken. Både denne og Xtra sin er fra konsentrat. Fordelen med dette er at man får klar cider lettere, (man trenger ikke bryte ned pektin). Jeg synes det blir for mye styr, og for dyrt, med kaldpresset (fersk) juice.
* EC-1118 er fin, ellers har Fermentis flere fine cidergjærtyper:
- SafCider AB-1 er en fin "standard" cidergjær, Tolerant; krever lite nitrogen, forskjellige gjæringstemp, osv. Bayanus.
- SafCider AS-2 er ett godt alternativ. Skal fremheve smaken av friske epler. Cerevisiae.
- SafCider AC-4 skal i tillegg fremheve florale toner. Cerevisiae.
- SafCider TF-6 skal gi mer fruktighet, (tropisk frukt juice mm) og søtere cider. Men man kan jo også søte opp cideren med en kartong tropisk juice på slutten, (se under). Cerevisiae.
Jeg har også brukt kveik, som har gitt ett greit resultat, og Nottingham. I sommer høstet jeg villgjær fra ett eple fra hagen, og dyrket opp. Brukte denne til å gjære en testbatch (7.5l). Denne smake først ikke så bra, (hadde en snodig, ubehagelig ettersmak), men nå (1/2 år senere) er den veldig fin.
* Man kan stabilisere cideren med 4 g metabisulfitt (Campden) og 4 g kaliumsorbat. Dette bør man gjøre hvis man vil søte opp cideren litt. Jeg har tidligere brukt 1.5l eplejuice (på 18l cider - som gir ca 150g sukrose ... 0.77% sukker) for å gi den et snev av sødme, som jeg synes "åpner" smaken av cideren. Men merk at man kan oppleve ettergjæring tross denne tilsetningen hvis cideren står i romtemp, (det har ihvertfall jeg opplevd - særlig kveik ser ut til å krype videre tross stabilisering).
* Ikke noe i veien for å slenge oppi litt CaCl og CaSO4 hvis man har det liggende (til ølbrygginga). Jeg synes det tilfører noe. Kan brukes på samme måte som for øl, (CaCl- fylde, CaSO4 - crispness). Feks totalt 6g/20l.
* Jeg har eksperimentert med å tilføre tanniner på slutten, jeg synes en god cider trenger det, (epler brukt til ciderproduksjon er vanligvis bittereple, som er anderledes enn "spiseepler". Har brukt 3-5 g, (stor pose billig på petitagentur). Kan være litt tricky å få løst i cideren, fordi tanninger skilles ut, men ønsker man å gå den ekstra mila, kan man blande det i en 50/50 blanding av sprit og glyserol, (trenger bare ca 10-20 ml).
* Eikeflis er også en nice touch, (se Graf oppskrifta over).
Ren eplejuice gir en cider på ca 4.5%. Ikke noe i veien for å jazze den litt opp med sukker, (feks skal 500g gi en 1.4% bump - opp til 5.9%). BJCP setter fransk cider fra 3%-6%, og engelsk cider fra 6%-9%, (dog usikker på om jeg er helt enig).
 
Sist redigert:
Bra oppskrift! Har gjæret endel cider av juice selv, her er noen kommentarer:
* Jeg har prøvd litt forskjellige juicemerker, og landet på Sunniva eplejuice. Det kjøres ofte kampanjer med denne på Rema, så man kan få den billig da. I tillegg synes jeg den gir rundere, og mer eple, i smaken. Både denne og Xtra sin er fra konsentrat. Fordelen med dette er at man får klar cider lettere, (man trenger ikke bryte ned pektin). Jeg synes det blir for mye styr, og for dyrt, med kaldpresset (fersk) juice.
* EC-1118 er fin, ellers har Fermentis flere fine cidergjærtyper:
- SafCider AB-1 er en fin "standard" cidergjær, Tolerant; krever lite nitrogen, forskjellige gjæringstemp, osv. Bayanus.
- SafCider AS-2 er ett godt alternativ. Skal fremheve smaken av friske epler. Cerevisiae.
- SafCider AC-4 skal i tillegg fremheve florale toner. Cerevisiae.
- SafCider TF-6 skal gi mer fruktighet, (tropisk frukt juice mm) og søtere cider. Men man kan jo også søte opp cideren med en kartong tropisk juice på slutten, (se under). Cerevisiae.
Jeg har også brukt kveik, som har gitt ett greit resultat, og Nottingham. I sommer høstet jeg villgjær fra ett eple fra hagen, og dyrket opp. Brukte denne til å gjære en testbatch (7.5l). Denne smake først ikke så bra, (hadde en snodig, ubehagelig ettersmak), men nå (1/2 år senere) er den veldig fin.
* Man kan stabilisere cideren med 4 g metabisulfitt (Campden) og 4 g kaliumsorbat. Dette bør man gjøre hvis man vil søte opp cideren litt. Jeg har tidligere brukt 1.5l eplejuice (på 18l cider - som gir ca 150g sukrose ... 0.77% sukker) for å gi den et snev av sødme, som jeg synes "åpner" smaken av cideren. Men merk at man kan oppleve ettergjæring tross denne tilsetningen hvis cideren står i romtemp, (det har ihvertfall jeg opplevd - særlig kveik ser ut til å krype videre tross stabilisering).
* Ikke noe i veien for å slenge oppi litt CaCl og CaSO4 hvis man har det liggende (til ølbrygginga). Jeg synes det tilfører noe. Kan brukes på samme måte som for øl, (CaCl- fylde, CaSO4 - crispness). Feks totalt 6g/20l.
* Jeg har eksperimentert med å tilføre tanniner på slutten, jeg synes en god cider trenger det, (epler brukt til ciderproduksjon er vanligvis bittereple, som er anderledes enn "spiseepler". Har brukt 3-5 g, (stor pose billig på petitagentur). Kan være litt tricky å få løst i cideren, fordi tanninger skilles ut, men ønsker man å gå den ekstra mila, kan man blande det i en 50/50 blanding av sprit og glyserol, (trenger bare ca 10-20 ml).
* Eikeflis er også en nice touch, (se Graf oppskrifta over).
Ren eplejuice gir en cider på ca 4.5%. Ikke noe i veien for å jazze den litt opp med sukker, (feks skal 500g gi en 1.4% bump - opp til 5.9%). BJCP setter fransk cider fra 3%-6%, og engelsk cider fra 6%-9%, (dog usikker på om jeg er helt enig).
Det med å tilsette tanniner var interessant, og også TF-6.

Skal holde øynene åpne for Sunniva-tilbud:).

Sånn enkel cider på billigjuice er forøvrig utmerka til gløgg - særlig hvis du spisser den med Calvados:). Kan anbefale denne hjemmelagde gløggekstrakten, som jeg fikk oppskrift på av en kamerat som både brygga godt øl, lagde ekstraordinære hardingfeler, og var en god kokk.

Man tager:
3/4 ltr vann
oppi har man tre stenger summartrakanel/ceylonkanel (ikke kassiakanel)
1 ss kardemommefrø, knuses grovt
1 stykke (1 finger) fersk ingefær, kuttet i skiver
- la trekke på 80 grader 1 times tid
- sil av væsken, ha på flaske. Så har man gløggekstrakt.
 
Det med å tilsette tanniner var interessant, og også TF-6.

Skal holde øynene åpne for Sunniva-tilbud:).

Sånn enkel cider på billigjuice er forøvrig utmerka til gløgg - særlig hvis du spisser den med Calvados:). Kan anbefale denne hjemmelagde gløggekstrakten, som jeg fikk oppskrift på av en kamerat som både brygga godt øl, lagde ekstraordinære hardingfeler, og var en god kokk.

Man tager:
3/4 ltr vann
oppi har man tre stenger summartrakanel/ceylonkanel (ikke kassiakanel)
1 ss kardemommefrø, knuses grovt
1 stykke (1 finger) fersk ingefær, kuttet i skiver
- la trekke på 80 grader 1 times tid
- sil av væsken, ha på flaske. Så har man gløggekstrakt.
«Billigcider» funker også veldig bra å smakssette, (ala Bulmers blood orange». Konsentrat, (sånn som de har på BryggSelv, Amoretti), funker best, synes jeg. Grapefrukt er min favoritt.
 
Mange spennende forslag her. Har det noe for seg å tilsette lactose etter gjærstoppen? Leser flere mener det gir bedre munnfølelse.
 
Mange spennende forslag her. Har det noe for seg å tilsette lactose etter gjærstoppen? Leser flere mener det gir bedre munnfølelse.
Laktose gir sødme, og (kanskje) litt «slickness» … hvis du bruker mye. Tenk på forskjell i munnfølelse på Pepsi og Pepsi Max.
Cola/melk/juice har ca 10% sukker. Jeg pleier bruke 1/2-1% sukker i cideren min, (tilsetter mer juice etter stabilisering). Det runder av, og forsterker smaken, synes jeg. Kjører du på over 5% nærmer du deg rusbrus. Bruker du laktose kan du doble mengden, laktose er ikke så søtt som sukker. I tillegg blir cideren stabil, siden gjær ikke spiser laktose.
 
Mye interessant her, slet litt med svovel lukt på de første to batchene. Begynte å følge oppskrift slavisk, slutta å rehydrer gjæren, brukte springvann osv. Lukta forsvant. En endring gjorde jeg, slutta å tilsette siste pose med «smaks essens». I stedet kokte jeg opp finhakket ingefær (2-300g) og fersk chili (2-3 stk/30g) i en humlepose, og helte alt rett i gjæringskaret etter en ukes tid. (uten nedkjøling). Ender da men noe som ligner «Ingefær øl». Men jeg lurer, er det noe mer i denne siste posen med tilsetning en bare smak, slik som campden, eller annet?
 
Mulig, jeg har vertfall enda ikke klart å lage noe bra cider utav ekstraktsett enda, har gitt det 7-8 forsøk. Men de blir ikke så bra, heller ikke søte. Minner mer om hvitvin med lav alkohol %.
 
Mulig, jeg har vertfall enda ikke klart å lage noe bra cider utav ekstraktsett enda, har gitt det 7-8 forsøk. Men de blir ikke så bra, heller ikke søte. Minner mer om hvitvin med lav alkohol %.
Det er neppe din skyld. Gjæren vil jo ete opp alt sukkeret, og det er ikke noe særlig annet der som kan gi kropp og opplevelse av sødme. Så ja, du får en knastørr og ganske syrlig lett eplevin. Det er hva jeg har fått. Løsning: Lag litt sukkerlake og tilsett når du skal drikke stoffet, så kan du gjøre den så søt du vil. Sukkerlaken holder seg jo godt i kjøleskapet:).
 
Det er neppe din skyld. Gjæren vil jo ete opp alt sukkeret, og det er ikke noe særlig annet der som kan gi kropp og opplevelse av sødme. Så ja, du får en knastørr og ganske syrlig lett eplevin. Det er hva jeg har fått. Løsning: Lag litt sukkerlake og tilsett når du skal drikke stoffet, så kan du gjøre den så søt du vil. Sukkerlaken holder seg jo godt i kjøleskapet:).
Om det er snakk im cider settene til MJ så er det med søtningsmiddel, bruker man hele posen blir det definitivt søtt. Har satt 8-10 av de settene til kona og utenom å måtte kvitte meg med litt svovel så blir de helt ok og kan på ingen måte sammenlignes med cider fra presset frukt eller juice :)
 
Om det er snakk im cider settene til MJ så er det med søtningsmiddel, bruker man hele posen blir det definitivt søtt. Har satt 8-10 av de settene til kona og utenom å måtte kvitte meg med litt svovel så blir de helt ok og kan på ingen måte sammenlignes med cider fra presset frukt eller juice :)
OK, man kan jo bruke kunstig søtning, så klart. Jeg har prøvd med litt sukrin, men vil ikke bruke mye av det.
 
OK, man kan jo bruke kunstig søtning, så klart. Jeg har prøvd med litt sukrin, men vil ikke bruke mye av det.
I MJ settene er det Acesulfam K(E950) det er 200 ganger søtere enn sukker og det skal ikke mye til. Den smaker litt kunstig de første 3 månedene, men blir helt grei etter det.

Jeg syns de settene er best mellom 4 til 10 måneder, før 3 måneder blir alt litt kunstig og etter 10 måneder så begynner smakene og søtningen og forsvinne og alt blir litt meh.

Så de er hva de er, hadde jeg fått tak i Acesulfam K så ville jeg kanskje laget cider av eplejuice og heller lagret minimum 1 år, men nå er jeg ikke så kjempeglad i cider og kona foretrekker settene og bruker jo fort 8+ måneder på 19 liter så det er ikke noe jeg legger veldig sjel i å få til heller :p

 
Har varierende erfaring med cidersett. Noen må ha minst 6 mnd. før de er gode, mens andre har vært drikkeklare omtrent med en gang.
 
Tilbake
Topp