5 kg brannflaske fra Ernst Nilsen med regulator fra Bryggselv

Jeg vet dette temaet er blitt diskutert opp og ned i mente, men kan ikke se å finne noe bra svar på akkurat denne problemstillingen.

Er det noen der ute som har klart å sette på en regulator (http://www.bryggselv.no/products/co2-regulator-med-1-utgang) på en ombygd CO2 brannflaske fra Ernst Nilsen? Burde ikke disse være plug & play?

Jeg antar flasken fra EN er levert med standard CO2 gjenger, W 21.8 - 1/14". Men burde ikke også CO2 regulatoren fra Bryggselv også være levert med de samme gjengene? Det står dessverre ikke gjengetype hverken på mutter på regulator eller på flaskeventilen. Når det er sagt, så passer de "nesten", det vil si at jeg får skrudd mutteren innpå ca. en halv omdreining.

Ganske frustrerende da 1. batch står klar for karbonisering...

Alle tips mottas med stor takk!

-Øystein
 
Hei, jeg har flaske fra Ernst Nilsen og regulator fra Bryggselv! Ikke den du linker til men den andre de har. Den passer hvertfall som den skal ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Meget interessant. Fint å vite at de faktisk skal være kompatible. Da må jeg få sjekket opp om det er regulatoren eller flaska som ikke har CO2-gjenger.
 
Kjøpte en 5lg fra E Nilsen før Jul og satt på en Art.nr: 400112 fra bryggselv. Funker bra det!
 
Case solved! Etter litt prøving frem og tilbake fant gutta på Bryggselv ut feilen, trege gjenger var årsaken.
 
bard skrev:
Kjøpte en 5lg fra E Nilsen før Jul og satt på en Art.nr: 400112 fra bryggselv. Funker bra det!

Denne regulatoren er den god? Den går vel til 3 bar som det står og ikke 6 bar som på bildet? Når jeg først skal handle regulator vil jeg ha en som er nøyaktig og fin å stille på.
Lurer også på tilkoblingen, denne som står på bildet ser ut som en slags hurtigkobling? Jeg skal ha mutter her.
 
Er det forskjel på CO2 brannapparat og pulver apparat sånn sett ?
Et CO2 apparat tømmer ut ca ren CO2-gass. Et pulverapparat blåser ut noe som omtrent er bakepulver (som også danner CO2 i i kontakt med noe som er varmt nok, men er ølet så varmt er det noe alvorlig galt noe sted (og dessuten blir det en rest av natriumhydroksid og den slags som neppe bidrar til bedre øl))
 
Pulverapperatene er spesifisert til langt lavere trykk. Arbeidstrykket på min er 17 bar, maks trykk 27bar (står riktignok 30bar på etiketten, men flaska er stemplet til 27BAR), har ikke noen CO2-slukkere men CO2-flaskene mine er 250 og 300bar makstrykk. Usikker på trykket de fylles til, men 17bar vil vel ikke romme mye?

Er jo ikke umulig de kan tåle langt mer enn de er merket til, men når flasker beregnet på høyere trykk er så lett tilgjengelig er det lite poeng i å bygge om et pulverapperat, og det vil garantert være vanskeligere å få det fylt med mindre du fyller selv fra større tanker.
 
Tilbake
Topp