Holde volum og minske svinn, hva mener du?
Tviler på at det blir mer enn litt smekk på lanken. De spiller dumme og lover bot og bedring.
Dersom ein kan levere det same produktet til to ulike marknadar, butikk og pol, vil ein kunne brygge større volum. Skulle det vera perioder ein slit med omsetninga, og difor oppleve svinn/tapt haldbarheit, vil det å kunne levere same produktet med ulik etikett redusere svinnet ditt. Dette er berre somme av motivasjonane ein kan spekulere i, når det syner eg at så mange butikkøl er målt til 7%. I tillegg kjem faktorar som éi produksjonsline, smakskvalitetar og fylde, mm. Ein ser jo at det å skalere ned eit øl til butikkstyrke er komplisert, og det å stadig ligge på butikkstyrke batch etter batch krev særs mykje med mindre ein kontrollerar det gjennom utvatning. Her har jo fleire tydelegvis ikkje hatt kontroll på noko slag...Holde volum og minske svinn, hva mener du?
Kikka på anton paar sin produktinformasjon, ser det er en kombinasjon av NIR og densitometer som prinsipp. Siden det er NIR regner jeg med at det ligger en kjemometrisk modell bak. Sånne abalysemetoder baserer seg på modellering med data fra en annen referansemetode. Ser på brosjyren at det er datert 2015, så jeg antar det er rimelig nylansert.
Det er jo der nede de hører hjemmePlutselig faller brikkene på plass for hvordan Brann kunne rykke ned i OBOS ligaen.
Innstramming av rutiner/krav/kontroller kan jeg godt se, men bøter eller etterbetaling av noe som helst har jeg liten tro på.Det blir nok konsekvenser. Det er tross alt snakk om unndragelse av alkoholavgifter til Staten. Det blir nok krav om laboratorietesting av hver batch eller at bryggeriet kjøper seg avansert og dyrt kontrollutstyr som blir utsatt for oftere kontroller. Alt dette fører til høyere kostnader for bryggeriet, noe som vil ramme de små og nyoppstartede bryggeriene.
Gustavf, se på linken du la ut i trådens side 1. Anton Paar sier nøyaktighet 0.2% og repeterbarhet 0.1%.I følge pressemeldinga fra Bryggeriforeningen er testene utført hos Ringnes med en Anton Paar Alcolyzer. Den har oppgitt nøyaktighet på 0,1%.
Spørs om det kjem så langt, ja, men i tilfelle er det nok kun dei største syndarane som ligg i faresona. Det fordrar jo at Staten engasjerar eigne kontrollørar og føretek eigne målingar, slik at ein sjølv kan påvise eller sannsynleggjera avgiftsbrotet. Skjer fyrst det rullar sjølvsagt ballen. Skuldar du Staten avgifter kan du vera sikker på at du må betale i enden. Å få ballen til å rulle er derimot ei heilt annan sak, sjølv om brot på alkohollovgjevinga i vid forstand normalt vert teken veldig seriøst i dette landet.Innstramming av rutiner/krav/kontroller kan jeg godt se, men bøter eller etterbetaling av noe som helst har jeg liten tro på.
Gustavf, se på linken du la ut i trådens side 1. Anton Paar sier nøyaktighet 0.2% og repeterbarhet 0.1%.
Kan jo være i våre rekker også. Hvorfor kunne f.eks ikke "en privatperson" ta med måleapperatet sitt på Oslomesterskapet? Utlånt ja. Særlig....En glimrende konspirasjonsteori her, må vel være at....