60 prosent av butikkøl er for sterkt

Industrigigantene har alltid hatt temmelig god kontroll på ABV da det slår rett ut på bunnlinjen. De mindre bryggeriene har vel hovedsakelig hatt fokus på kvalitet. Det betyr ikke at brygg som har gjærer for langt ned kan kastes uten at dette vil få økonomiske konsekvenser.
Vil anta at småprodusenter som hovedsakelig brygger ett eller få brygg om gangen har mindre mulighet for å 'blende' øl. Dersom du har en tank på 1000 liter som har gjæret for langt ned, vil tilsetting av dextriner for å få opp sødmen 'løse' problemet. Vinmonopolet har en lang prosess for inntak av nye øl. Det vil ikke være mulig å sette ny etikett på en sterkøl og selge den til polet... og da blir sterkøl i butikk en fristende mulighet.
For meg er det utenkelig at avvik på over 1% ikke er kjent for bryggeriet. Det er rett og slett ikke mulig å ha så dårlig kontroll med en ferskvare.
 
Sist redigert:
Industrigigantene har alltid hatt temmelig god kontroll på ABV da det slår rett ut på bunnlinjen. De mindre bryggeriene har vel hovedsakelig hatt fokus på kvalitet. Det betyr ikke at brygg som har gjærer for langt ned kan kastes uten at dette vil få økonomiske konsekvenser.

Når det som er i flaska er noe helt annet enn det som står på etiketten så er ikke "kvalitet" det første ordet jeg tenker på.

Det er påfallende mange små bryggerier som leverer øl med infeksjoner, gjæringsfeil og rar smak. Når de i tillegg bommer skikkelig på alkoholinnholdet, så er det nærliggende å tenke at mange som driver bryggerier ikke har kontroll på det de driver med. Det er (nesten) greit når man er hjemmebrygger, men spesielt godt håndverk er det ikke. Jeg tror ikke det er mange som ville vært fornøyd med en snekker, maler eller elektriker som slurver like mye som mange av håndverksbryggerne. I det aller minste, forventer jeg at en elektriker kobler anlegg på en lovlig måte.

Kanskje vi burde innføre "amatørbryggeri", som navn på en del bryggerier som i dag kaller seg "håndverksbryggeri".
 
Når det som er i flaska er noe helt annet enn det som står på etiketten så er ikke "kvalitet" det første ordet jeg tenker på.
Er selvfølgelig helt enig... Vil vel si at 30-40% av de ølene jeg smaker fra nystartede bryggerier, ikke faller i smak av produksjons-, eller oppskriftsgrunner. Men de fleste SIER de har fokus på kvalitet...
Amatørbryggeri er en veldig treffende betegnelse. Godt håndverk er det i hvert fall ikke i hos flere av dem.
 
Hei,
Jeg regner med at de enkelte bryggeriene har fått tilbakemelding fra testen så disse bør vel fjerne sine øl fra hyllene før myndighetene setter i gang sin egen undersøkelse, vil jeg tro.
 
Er då ikkje bra for bunnlinjen å levere sterke øl enn det ein treng. Ingen kan overlev med å bruke meir råvare en det ein treng.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Er då ikkje bra for bunnlinjen å levere sterke øl enn det ein treng. Ingen kan overlev med å bruke meir råvare en det ein treng.
Mitt poeng var at det trolig ikke var planlagt en høy ABV, men at det er mer økonomisk å selge det i butikk i stedet for å helle det ut, som trolig er alternativet...
... men jeg er selvfølgelig enig i at det aller mest økonomiske er å ha en bryggerimester som har kontroll...
[Edit]
 
Hei,
Jeg regner med at de enkelte bryggeriene har fått tilbakemelding fra testen så disse bør vel fjerne sine øl fra hyllene før myndighetene setter i gang sin egen undersøkelse, vil jeg tro.
Jeg trodde testen var gjennomført anonymt. Kan være jeg har misforstått.
 
Tilbake
Topp