Smakte veldig bra før jeg flasket det.. men etter det synes jeg det har gått raskt nedover, å nå endel oppover.. det skal vel mye til for å utvikle høye alkoholer under karbonering.. men det virker ut som det er det som har hendt.. silke før flasking, neglelakk i 2mnd etterpå.. når jeg spiste fenalår til, så kom alkohol smaken litt tilbake, med ost forsvant den på en måte.. vanskelig å sette ord på det
I farten fant jeg frem en gammel artikkel, men siden dette er biologi antar jeg at det fortsatt stemmer. Produksjonen av fuselalkoholer under sekundærfermentering utgjør 10-20% av den totale mengden, så det er nok godt mulig at det i noen tilfeller kan være nok til at mengden kommer over smaksterskelen. Siden denne terskelen er forskjellig mellom personer er det ikke sikkert at alle vil smake det samme som dere. Produksjonen av fuselalkoholer er avhengig av flere faktorer, blant annet temperatur, så det er nok fornutig å anta at temperatur under sekundærfermentering kan påvirke mengden fuselalkoholer som produseres. Om dere bruker gjærnæring kan dere undersøke om denne inneholder aminosyren leucin, som er et viktig utgangspunkt for produksjonen av fuselalkoholer. Mengden fuselalkoholer etter gjæring er nesten proposjonal med mengden leucin før gjæring.
Dette er bare synsing ut i fra det jeg leste om forsøk med tilsetting av leucin i vørteren. Der så de en lineær sammenheng mellom tilsatt leucin og total mengde fuselalkoholer. WLN1000 gjærnæring inneholder aminosyrer, peptider og proteiner, og jeg vil anta at noen av disse aminosyrene er leucin. Men om dette bidraget er stort nok til å utgjøre noe mer enn en teoretisk forskjell vet jeg ikke, men det kan kanskje være verdt å tenke på.
Er det ingen som har klare meninger her?Jeg lurer på hva er det som gir mest farge i Sinterklaas.
Jeg har brukt malt/sukkerbasen i en annen øl, men den ser ut til å bli mye lysere i farge. OG og FG er som det skal.
Jeg er litt redd for at de kan ha glemt Special B når de har blandet maltbasen min for knusing...
Fordi jeg har brukt oppskriften fra Sinterklaas og kopiert maltbasen (malt og sukker, men uten dadler) som utgangspunkt for en dubbel jeg har brygget. Ingen åpenbare feil under mesking eller koking. OG og FG som forventet.Hvorfor tror du det? For å ikke måtte nøste opp i fragmenterte innlegg her..
Jeg har drukket dubbel en del ganger, men aldri brygget med Special B før. Jeg skal smake en karboneringstest i dag, så hva bør jeg smake hvis det er Special B der?Special b er ganske gjenkjennelig på smaken iallefall. Brewer's Friend sier 34.85 srm, men min vart endel mørkere en det.
Er elendig på å beskrive smaker. Men andre beskriver den som karamell og rosin. https://m.bryggselv.no/brewferm/101832/special-b-malt-350-ebc--x-lovibondJeg har drukket dubbel en del ganger, men aldri brygget med Special B før. Jeg skal smake en karboneringstest i dag, så hva bør jeg smake hvis det er Special B der?
Denne gjæra oppfører seg helt merkelig for meg.Hadde to pakker jeg også som bare var litt eldre enn dine.Satte starter på en liter og begynte med 1.068 og 18 grader.Stormgjæring i ca 2 døgn også begynner jeg å heve temp men det blir helt dødt i gjærlåsen og måler 1.035.Etter økning gradvis til 24 grader og fire døgn har den synket til 1.020 og fortsatt en gedigen gjærkake på toppen av dunken.Det lukter veldig gjær og frukt.Er det normal oppførsel,dere som er vant til denne gjæra at den skal gå så sakte ned og bruke langt over en uke til ca 1.010?Redd for at den stopper nå daPå BryggSelv kan du velge. Jeg fikk med to pakker wlp550 som var produsert to uker tidligere