7 Fjell - Sinterklaas

@Botnen Du laget egen sirup, så hvor gikk du galt? Jeg har lagt all skyld på den kjøpte sirupen siden maltsammensetningen alltid er enkel. Virker som om mange sliter med denne...
 
Aner ikke helt hvor det gikk galt.. er ikke kjeeempe bevandret innen dubbel, men synes ikke mitt brygg var representabelt for stilen.. pitchet på 17*c, lot den stige til 28 og holdt den der i 3uker (reiste offshore rett etter jeg satt den) skal opne en ny flaske i morgen å prøve å beskrive smaken..
 
Havnet litt høyt på denne, OG på 1.076. Sto drøye 3 uker på gjæring Wlp 550, startet på 19 grader og steg fritt til 23-24grader. FG ble 1.009. Brukte 7 g/l dermerasukker for karbonering. Testet en flaske etter 14 dager karbonering, primært for å sjekke karboneringsgrad men også test av smak. Smakte overraskende godt, og tror den blir perfekt etter noen måneders lagring. Derimot synes jeg den var litt dårlig karbonert, ikke noe særlig med bobler. Kan dette skyldes lite restgjær, litt høy alkohol for gjæren, eller kan det ha med bruk av dermerasukker? La den stå lengre til karbonering eller øke temp? Tips mottas :)
 
Godt å lese at i alle fall nokon likte den. Har 50 liter til gjæring no, blir ganske uroleg av å lese tilbakemeldingane her. :(


Nytta du 6 gram sukker per liter som i oppskrifta?
 
Brukte 7 g/l med dermerasukker da jeg har hørt at man bør øke litt i fht. hvitt sukker om man bruker dermerasukker. Kanskje jeg burde ha økt litt til...
 
Kan føye til at jeg også kokte egen sirup. Mulig (om ikke kroppen er helt paralysert i morgen) jeg gir den en ny test i morgen. Aldri vært borti noe som smaker sååå mye gjær.. krysser fingrene for at dette ordner seg til jul. Karbonerte med 6g/l

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Håpar vår vert smakeleg òg. Den får stå kaldt i eksakt èin månad etter karbonering. Ser Gahr skriv at den bør minst stå tre, men me får tåle svia ved å brygge juleølet altfor seint.
 
Sist redigert:
Skjønner ikke at mange ikke liker denne.... Men så er det jo en fordel å like belgisk (søt) øl når man brygger en dobbel. HAr brygget denne, syns forsatt (etter 1 mnd) at den har litt for funky gjær smak, slapp den vel ikke så veldig langt opp i tempratur. Til dere som har gjæret med wlp 550 opp til 28 grader, hvordan smaker det? Har fått en quad og en belgisk strong ale ødelagt av den gjæra for det har blitt for varmt. da var jeg vel ikke over 26 grader
 
Greia med å la gjæren stige fritt er vel at man ikke har kontroll på om den går til 23 eller 28 grader. Det er vel bare dem som har god automagisk logging av temperaturen som vet sikkert hvor høyt den går i temperatur.
 
2.smaksrunde på denne nå. Mye mindre gjærsmak, dog noe alkoholsmak i ettersmaken, ellers smaker den temmelig belgisk . Ser ut til at mannen bak har rett at en 3mnd lagring ikke gjør annet enn godt :)

Gleder meg til å prøve denne forran peisen etter at gaver og unger er pakket vekk på julaften

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Hentet maltbasen hos Ølgaarden i Freedrikstad i dag, og kunne nok brygget en Sinterklaas til helgen. Men det er vel omtrent der likheten stopper. Jeg bruker rett og slett maltbasen fra denne som utgangspunkt til en dubbel der nesten alt annet er forskjellig. Kjenner at jeg gleder meg.
 
image.jpg Ny test av sinterklaas. Lurer på om det kan være håp for den til jul. Blir ikke helt klok på det.. hvordan lagrer dere andre ølet?? Mitt står på 13*.
 
Lurer på det sjølv. Og alternativt om det vil vere bedre å lagre det mykje kaldare for å få fortgang i prosessen?
 
Min har stått nå i en mnd på 18-19grader ca. Flytter denne ned i kjellerboden hvor det holder en 15-16grader. Så får den stå der frem til jul. Bare latskap som gjør at den har stått på gjesterommet så lenge .

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Brygget Sinterklaas 11/9 og fulgte oppskriften så godt som mulig (hadde sukker/dadler/sirup i kok).

Gjær: WLP550 (3 poser)
OG: 1070 (1054 pre-boil)
FG: 1012 (1026 etter dag 3)
Startet på 19c som ble økt til 25c etter stormgjæring

Ølet er flasket og satt på 26c for forhåpentligvis vellykket karbonering.

Smaken var kanskje ikke helt som jeg hadde ventet, men nå får vi se etter lagring før jeg konkluderer.

SPM: er det noen vet hvordan Sinterklaas skal smake, dvs hvilket kommersielt øl kan det sammenlignes mot?

Update

Etter 6 ukers lagring har jeg hatt første smaking av Sinterklaas. Hadde ingen store forventninger etter en del negative post her på forumet.

Wow! Dette var andre greier. Flott skum og en tiltalende lukt av tørket frukt. Den litt rå alkoholsmaken var borte. Tydelig smak av tørket frukt og noe karamellaktig, men ikke for søtt.

Tror brygget absolutt har potensiale. Blir spennende å se utviklingen ved ytterligere lagring.
 
Overleverte et par flasker til et par kompiser.. fikk gode tilbakemeldinger fra alle. Må vel prøve meg en flaske til snart
 
IMG_0028.JPG
Ny test av Sinterklaas. Fått litt tid på seg, og har utviklet seg i riktig retning. Tror faktisk jeg skal klare et helt glass idag. Lar den stå til jul, å om den ikke er god til jul, så får den stå til det er tomt Har ikke mangel på flasker
 
Tilbake
Topp