Acetaldehyde

India Pale Lager m/acetaldehyd

OG: 1.065
FG: 1.015
2 x W34/70
Ikke oksygenert, kun ristet (dessverre..)

Gjæringsregime a'la 'hurtigbrygging av lager' (14 dager) med kjøleskap/frostvakt styrt av STC-1000

Acetaldehyde is a compound that causes off flavors and aromas in beer, often described as tasting and smelling like green apples, cut grass or green leaves, pumpkin, or latex paint, and is sometimes
described as giving beer a green character.

Har flasket og karbonert 25ltr. Antar usmaken kommer fra lite gjær / oksygen / for kort tid i gjæringsbøtta

Forstår det slik at man kan lagre vekk "en del" av denne usmaken;
Bør jeg la flaskene stå varmt el. ved lagertemp?
Riste gjæren (dvs. flasker) tilbake i suspensjon?
Hva slags tidperspektiv ser vi på før bedring bør spores? Dager, uker, måneder?
Andre tips?
 
Sist redigert:
India Pale Lager m/acetaldehyd

OG: 1.065
FG: 1.015
2 x W34/70
Ikke oksygenert, kun ristet (dessverre..)

Gjæringsregime a'la 'hurtigbrygging av lager' (14 dager) med kjøleskap/frostvakt styrt av STC-1000

Acetaldehyde is a compound that causes off flavors and aromas in beer, often described as tasting and smelling like green apples, cut grass or green leaves, pumpkin, or latex paint, and is sometimes
described as giving beer a green character.

Har flasket og karbonert 25ltr. Antar usmaken kommer fra lite gjær / oksygen / for kort tid i gjæringsbøtta

Forstår det slik at man kan lagre vekk "en del" av denne usmaken;
Bør jeg la flaskene stå varmt el. ved lagertemp?
Riste gjæren (dvs. flasker) tilbake i suspensjon?
Hva slags tidperspektiv ser vi på før bedring bør spores? Dager, uker, måneder?
Andre tips?

Jeg har sammen problem med en Gahr ed pilsner gjæret med WLP830, brukte dog både starter og oxygen, men hurtiglagring og kanskje litt rask tapping på fat. Leste at gjæren skal klare å rydde opp acetaldehyd uavhengig av temperatur, men selv etter lagring nærmere en måned på 2 grader så er det fortsatt tydelig preg av epler, dog mindre enn ved tapping. Jeg ville prøvd risting og så lagring på en lur temperatur, om det er 5,10 eller 15 grader vet jeg ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ølet har nå fått ca. 3 uker i kjelleren (12-15C) etter at flaskene ble ristet lett.
Smakskarakteren har helt klart endret seg.
Acetaldehyden er gått over i noe mer vinøst/fruktig (på en dårlig måte) og humlen er mer eller mindre fraværende, til tross for at det er en IPL.
Mistenker nå at jeg har pitchet før vørteren var tilstrekkelig nedkjølt (dvs. målefeil/termometer har ligget på kjøleren el.) og ølet har fått seg en skikkelig heisatur mht. gjæringstemp. iom at jeg har fulgt "hurtigbrygging av lager" metoden.
Spesielt godt er det ihvertfall ikke, men foreløpig lar jeg det stå i hylla - hvem hva hva noen uker til kan gjøre
 
Tilbake
Topp