AKUTT hjelp trenges. BB60

Sist gang eg brygget gjekk krana på min kjære BB60 tett, eneste måten å få "staket" den opp på var å løsne krans frå kjelen.

I dag skull eg brygge men oppdaget fort at kranføreren ikkje var heilt tett, det rant ganske fritt ut...

Eg trur at det er eit problem med at pakkinga vrir seg når eg strammer godt til, så spørsmålet er:

Burde eg ikkje stramme for godt, det er veldig vanskelig å skru mutteren inne i krana fast uten å vri litt på selve kran stykket.
Eller
Er min ide om å skifte pakkning, og kanskje kjøp en ekstra pakningen for å ha på innsida bedre, og hvor får eg i så tilfelle tak i pakningen som tåler koking.

Eg har tenkt å brygge på søndag og har lovet å ha mykje øl i hus når fruen inviterer kollegaer heim om ca 1.5 mnd så det haster litt...

Tusen tusen takk for hjelpen...

Hvis det er stål / pakning / stål / pakning stål (hvis du forstår hva jeg mener) uten spesiell mutter med forsenkning til pakningen, skal du ikke dra hardt til nei. Barw sånn at du ser pakningen begynner å få en annen form.

Det finnes spesielle muttere hvor pakningen ligger delvis nede i en forsenkning. Da kan du dra skikkelig til.

Ett lite tips hvis krana går tett igjen: blås opp en ballong og slipp luften ut gjennom kranen. Blåser ut alt som måtte sitte fast i kranen. Kommer vel aldri til å bli ett tema, men ALDRI gjør dette under kok, da luftboblene vil ekspandere til det ugjennkjennelige og meste parten av vørteren vil havne i taket.

Tusen takk for hjelpen. Problemet var at eg skrudde for hardt igjen, eg er vist litt glad i å teite mutrer litt for godt...
No er dagens første mesking ferdig og skylling står for tur..

Tilbake
Topp