Alkohol svak øl. Best resultat

Lav effektivitet gir mer maltpreg ja. Så relativt sett ifht vanlig utbytte bruker du mer malt.
he he, ikke nødvendigvis. Dersom du har dårlig konvertering av stivelse til sukker blir det mindre maltpreg selv om effektiviteten går ned. Det som er viktig er å ikke skylle for mye.
Personlig synes jeg partiskylling er en fint kompromiss, bra effektivitet og bra kvalitet på vørteren.
 
@SvErD laget en nydelig lettøl nylig, inspirert av teknikker vi lærte på foredraget av Frithjof Thiele på hjemmebryggerhelgen 2015.

Her er metoden eg brukte som er basert på Mr. Clausthaler sitt foredrag:

1. Bruk en malt som gir noe smak, ikke pale eller pils. Eg brukte Vienna, men tror det hadde blitt bra med en del Munich
2. Mye humle i mesken, ingenting i kok
3. Innmesk med "tørr" mesk på 45° i 15 min. Tilsett kokende vann som tar tempen til 72° raskest mulig. Hold i 1 time.
Eg regnet med for lite varmetap på det kokende vannet slik at eg kom en del under 72°, måtte kjøre på med mer vann fra vannkoker. Brukte 96°, neste gang vil eg bruke 92°.
4. Kok i 2 timer for mer smak.

Oppskrift:
3000g Vienna malt
100g Acidulated malt
100g Saaz humle

Bruk en gjær med lav AA.
Eg trodde eg brukte WLP800, men ting tyder på at eg har tatt feil og brukt Wyeast 3726 Farmhouse.

OG = 1,028
FG = 1,012

Fikk delt andreplass på Bjorleik publikumsfavoritt blant Imperials
 
I "Den norske ølrevolusjonen", Kagge forlag 2014 heiter kapittel 14 "Brygging av alkoholsvake øl" og er skrive av Gahr Smith-Gahrsen. Der er det mange gode råd og tre oppskrifter:
Andrimne mild ale med OG1035 og FG 1011, Andrimne summer ale med OG1037 og FG1009, 7 Fjell lettøl med OG 1028 og FG 1009.
 
Lagde en ok stout på 3,5%. Synes at den er mer fyldig enn en apa jeg lagde på 3,5% hadde mye humle og sødme i den, men det var en tynn smak i den. Det er det ikke i stouten. Brukte den del spesialmmalt.
 
Oppskrift til 25 liter:
2,88 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 1 58,0 %
0,49 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 2 10,0 %
0,36 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 3 7,3 %
0,36 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 4 7,2 %
0,30 kg Wheat, Torrified (3,3 EBC) Grain 5 6,1 %
0,27 kg Carafa II (811,6 EBC) Grain 6 5,4 %
0,18 kg Black (Patent) Malt (985,0 EBC) Grain 7 3,6 %
0,12 kg Wheat, Flaked (3,2 EBC) Grain 8 2,4 %
18,00 g Magnum [13,00 %] - Boil 60,0 min Hop 9 26,0 IBUs
15,00 g Challenger [7,50 %] - Boil 60,0 min Hop 10 12,5 IBUs
1,0 pkg SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) [23,66 ml] Yeast 11 -
 
Om du likar Lervig sin Lucky Jack så har Lervig også ein svakare versjon på 2,5% kalla Johnny Low. Det er ein utvatna Lucky Jack der ein har omtrent dobla aroma-humle. Det er eit nydeleg lettøl.

Eg har brukt same teknikk for å laga svak-alkohol Kölsch (med US-05..) med godt resultat (altså utvatna med dobbelt opp av aromahumle og godt med tørrhumle). Dei som må ha så kraftig ølsmak som det blir på øl med styrke 6% likar det neppe. Eg har prøvd det same med wit men den vart ikkje noko god.

Tørr stout kan du også få ganske god med lågt alkoholinnhald.
 
har brygget en inspirert av johnny low som ble veldig god (begge gangene).

OG 1027 (fikk FG 1012 med US05)
67% Maris Otter
18% Carapils
9% Crystal 120
7% Havregryn

20g Chinook på 15 min
30g Amarillo på 5 min
30g Chinook på 5 min
40g Mosaic på 0 min

tørrhumle (husker ikke hvilken dag):
35g mosaic tørrhumling
30g amarillo tørrhumling
45g chinook tørrhumling

Humletypene og mengdene er nok litt basert på hva jeg hadde, men resultatet ble topp. Neste gang vil jeg kjøre 5min humlen og 0 min humlen i whirlpool. Muligens også dele tørrhumlen på to tilsetninger.
 
Katla: ja, Johnny low har jeg drukket mye. En kjempe god lett øl.

kompisen er nok en mer på malt preget øl.
Mørke og søte.

Tenkte vi skulle prøve en Jonny low neste gang som en start øl. På den nye veien i hobbyen.
 
For å oppsumere litt da så kommer jeg frem til følgende pungt:
No sparge metode,Meske med høy tempratur (69 - 70 C),bruke mer karamelisert malt og/eller ristet malt, bruke noe protein rike malt og bruke gjær som har AA under 70%.

Noe mer jeg bør tenke på da eller ser dette greit ut til å starte med?
 
Sist redigert:
Hei.

Litt sent svar kanskje, men...

Personlig ville jeg gått for en Mild Ale. Jeg nettopp brygget en selv (kombinasjon av Gahr og Brewing Classic Styles sine), og er veldig fornøyd med den. Den ble på ca 3 prosent. Sikkert på at den kunne vært gjort enda lettere og med masse smak.
 
Tilbake
Topp