Alkoholfritt øl!

EspenL skrev:
Koking:
For å minimere endringen i smak vill jeg forsøkt å koke under lavt trykk. Da jeg studerte kjemi brukte vi en rimelig vakuumpumpe som ble drevet av vann fra springen (venturi effekt). Denne gav godt nok undertrykk til at vi kunne koke vann i en erlenmeyerkolbe med varmen fra hendene våre :) Smakshumle mot slutten av koketiden er nok en god idé uansett :)

Her er du inne på noe interessant. Ved tilstrekkelig lavt trykk med hjelp av en vakuumpumpe (og ikke minst laaang nok tid) vil en kunne koke ute alkoholen ved lave temperaturer. Dette ville være det mest skånsomme for ølet. Slik at en da i teorien kunne lage hvilket som helst type øl, men uten alkohol.

For rent vann har vi følgende kokepunkt som funksjon av trykk:

Kokepunkt  kPa
0 °C   0,61
10 °C   1,227
20 °C   2,338
25 °C   3,167
50 °C   12,330
75 °C   38,50
100 °C   101
150 °C   476
200 °C   1554

Ved å tilsvarende kurve for alkohol kan en finne et trykk som kan rett og slett pumpe ut alkoholen. Jeg vil tippe at dette er en prosess som ville tatt timer, kanskje døgn. Men, OBS! lagertanken må tåle å ha å vakuum! Jeg filosoferer videre på denne ideen.
 
Dag skrev:
Men da koker det vel ved noenogtredve grader fordi det er undertrykk? Alkohol trenger fortsatt 78 grader for å fordampe...

Nei, det er det som er så kult med lavt trykk. Kokepunktet synker, også for alkoholen. Samme fenomen som gjør at du må koke eggene litt lenger når du er på fjellet siden kokepunktet for vann er lavere der.
 
Veronica skrev:
Fossdal skrev:
Imellomtiden får du komme deg til Polet og fylle vognen med Brewdog Nanny State! Åtte sorter malt og masse humle! :)
0,5%!!

Veronica skrev:
(...)"Men Nanny State tror jeg neppe jeg orker mer enn et par ganger til, og St.Uten *snufs* er jo lettere utilgjengelig."(...)

Den er festlig, altså! Men som jeg sa til jentene på et mammaforum (som jeg klarte digrere "du vet du er gravid når...tråden på med ølprat): "Brewdog Nanny State er for folk som liker _sær_ øl til vanlig, veldig spesiell smak, morsomt bitterhumlet -men ikke noe man drikker mer enn en om gangen av."


Sær øl? Men i all verden.... Du må huske å prøve den etter at graviditeten er over også. Smakene endrer seg ofte når man er gravid, sier min kone...

Eller et par-tre i løpet av en graviditet ;)
 
Veronica skrev:
Eivindrs skrev:
Kanskje Nøgne Ø vil fortelle deg det, og om den er laget med en prosess som er mulig hjemme, hvis du forteller dem at alternativet er avispapir..?
Tja, let's find out! Mail er herved sendt.

Oppdatering her: Fikk en hyggelig mail tilbake, med info nok til å sikre en hyggelig graviditetstid for meg uten avispapirspising :shiny: Om jeg ser Kjetil Jikiun på NM i år også, skal han bli påtvunget en klem. :p

Til uka skal Munkholm tilsatt humle-te testes ut...
 
Kult! Send gjerne en beskrivelse av fremgangsmåten.  :) Mitt eksperiment holdt dessverre ikke standarden til resten av bryggeloggen...

Ennå et par uker igjen her, og min kjære er veldig lei av Fentimanns ingefærøl og Victrorian lemonade...
 
Veronica skrev:
Oppdatering her: Fikk en hyggelig mail tilbake, med info nok til å sikre en hyggelig graviditetstid for meg uten avispapirspising :shiny: Om jeg ser Kjetil Jikiun på NM i år også, skal han bli påtvunget en klem. :p

Til uka skal Munkholm tilsatt humle-te testes ut...

Do tell!
 
My lips er nok sealed, desverre. Men humle-te skal dere få høre hvordan ble! :yes:
EspenL: Hoi, mine kondolanser. De siste ukene er visst de som tar lengst tid og er tyngst. ;)
 
Vi hadde samme utfordring i heimen da konemor gikk gravid. Nanny State ble for mye humle og StUten var god men vanskelig å få fatt i.

Carlsberg Alkoholfri samt noe humleoljer kan jo funke fjell:

http://bryggeland.no/humle/olje.html
 
Veronica skrev:
My lips er nok sealed, dessverre. Men humle-te skal dere få høre hvordan ble! :yes:
EspenL: Hoi, mine kondolanser. De siste ukene er visst de som tar lengst tid og er tyngst. ;)

Hehe, takker :) Gjørelista er så lang at jeg er takknemlig for hver dag. Forhåpentligvis blir det tid til en bryggekveld til også :)
 
EspenL skrev:
Dag skrev:
Men da koker det vel ved noenogtredve grader fordi det er undertrykk? Alkohol trenger fortsatt 78 grader for å fordampe...

Nei, det er det som er så kult med lavt trykk. Kokepunktet synker, også for alkoholen. Samme fenomen som gjør at du må koke eggene litt lenger når du er på fjellet siden kokepunktet for vann er lavere der.
Selvfølgelig!! Mental kortslutning!
 
Jeg syntes dette var så spennende at jeg har bestemt meg for å teste dette ut. Det jeg trenger er en vakuumpumpe som jeg selv kan regulerer hvilket trykk den suger på. En tank som tåler en bar utvendig trykk må lett kunne la seg skaffe. Da kan man få alle typer handcraftbeer i alkoholfri utgave! Jeg tror likevel at modningen skjer med alkohol for så å bruke 2-3 døgn (kanskje mer?) for å bokstavelig talt pumpe ut alkoholen.
 
Kjempetiltak!  :)

Kanskje også en liten varmekilde med termostat? Når ølet fordamper kjøles det ned, og det er ikke sikkert at pumpa klarer å få lavt nok trykk til at du får god fordamping under romtemperatur.
 
Du kan få låne apparatet mitt, av tykt rustfritt stål. Det er bare å koble til en vakumpumpe så er du i gang. Jeg har faktisk brukt det (for leeenge siden) for å fjerne alkohol også uten vakumpumpe, med vellykket resultat. Det følger med kjøler til etanolen så den kan samles opp og ev tilbakeføres til brygget om det alkoholfrie brygget ikke skulle bli godt.  :biersmile:
 
Langelo skrev:
Du kan få låne apparatet mitt, av tykt rustfritt stål. Det er bare å koble til en vakumpumpe så er du i gang. Jeg har faktisk brukt det (for leeenge siden) for å fjerne alkohol også uten vakumpumpe, med vellykket resultat. Det følger med kjøler til etanolen så den kan samles opp og ev tilbakeføres til brygget om det alkoholfrie brygget ikke skulle bli godt.  :biersmile:

Jeg takker! Jeg får se hvordan jeg får tak i vakumpumpe først før jeg går videre. Et søk på finn ga dårlig resultat. Men jeg kjenner til pumper som brukes til vacuuminjisering av polyester i plast-industrien. Evt. får jeg bygge en pumpe selv.
Jeg tenker at jeg setter beholderen i et vannbad på den PID-styrte HLT-tanken jeg har. Temperaturkontroll er nok også viktig her. Jeg må studere hvordan kokepunktet for alkohol er som funksjon av trykk og sammenligne denne kurve for vann (,selv om ikke det blir helt riktig).
 
Mener å huske å ha sett en formel for kokepunktnedsettelse av vann ved tilsetting av alkohol. Men det er leenge siden. Kan hende det er like lett å gjøre et empirisk forsøk :)
 
Vakumpumpe kan du lage av en gammel kjøleskapskompressor. ala dette: http://www.instructables.com/id/Making-A-Fridge-Compressor-Into-A-Vacuum-Pump/
 
EspenL skrev:
Mener å huske å ha sett en formel for kokepunktnedsettelse av vann ved tilsetting av alkohol. Men det er leenge siden. Kan hende det er like lett å gjøre et empirisk forsøk :)

Skulle du ramle over denne igjen vil jeg gjerne se den. Men jeg kan selvølgelig gjøre forsøk selv der jeg justerer alkohol-mengden i en slump med vann. En annen variabel er hvordan sukkerinnholdet påvirker kokepunktet. Mulig det enkleste bare er å teste det.
 
Tilbake
Topp