anrande skrev:Hva med å bare lage vørterøl humlet etter ønske med en foretrukken gravity og tvangskarbonere den?
EspenL skrev:Jeg tror fremdeles gjentatt koking av den første batchen etter gjæring vil påvirke smaken. Hvis det fantes en lett måte å lage godt alkoholfritt øl på, så tror jeg dessverre det hadde vært å kjøpe i butikken allerede...
Tja, kanskje, kanskje ikke?!?EspenL skrev:Jeg tror fremdeles gjentatt koking av den første batchen etter gjæring vil påvirke smaken. Hvis det fantes en lett måte å lage godt alkoholfritt øl på, så tror jeg dessverre det hadde vært å kjøpe i butikken allerede...
Jo, det går sikkert helt fint, men med en så lav OG vil nok smaken bli mildish også...Kjetil S skrev:Det må vel gå an å brygge en mildish ale eller bitter med OG på under 1025 og FG på 1015. Det skulle gi omtrent 1% alkohol. Munkholm er visst 0,6%. Jeg kunne i grunnen tenke meg å prøve på noe sånt.
EspenL skrev:Koking:
For å minimere endringen i smak vill jeg forsøkt å koke under lavt trykk. Da jeg studerte kjemi brukte vi en rimelig vakuumpumpe som ble drevet av vann fra springen (venturi effekt). Denne gav godt nok undertrykk til at vi kunne koke vann i en erlenmeyerkolbe med varmen fra hendene våre
Så vidt jeg vet, så underdrev jeg fælt når jeg sa den var "lettere utilgjengelig". Ikke hørt noe om nytt parti hvertfall... Skulle likt å lagd en klon av den, for kort holdbarhetsdato er ikke noe problem her i husetEivindrs skrev:St.Uten ble nevnt innledningsvis. Finnes den enda, eller ble det med det ene partiet? Skulle gjerne sett at den å var å få tak i!
Kanskje Nøgne Ø vil fortelle deg det, og om den er laget med en prosess som er mulig hjemme, hvis du forteller dem at alternativet er avispapir..?Veronica skrev:Så vidt jeg vet, så underdrev jeg fælt når jeg sa den var "lettere utilgjengelig". Ikke hørt noe om nytt parti hvertfall... Skulle likt å lagd en klon av den, for kort holdbarhetsdato er ikke noe problem her i husetEivindrs skrev:St.Uten ble nevnt innledningsvis. Finnes den enda, eller ble det med det ene partiet? Skulle gjerne sett at den å var å få tak i!
Det høres jo logisk ut!Martin E skrev:Jeg var på Nøgne Ø mens St. Uten sto på gjæring og fikk høre litt. Det er primært laget med nesten 100% ikke forgjærbar malt, slik at forgjæringen blir veldig dårlig....
Tja, let's find out! Mail er herved sendt.Eivindrs skrev:Kanskje Nøgne Ø vil fortelle deg det, og om den er laget med en prosess som er mulig hjemme, hvis du forteller dem at alternativet er avispapir..?Veronica skrev:Så vidt jeg vet, så underdrev jeg fælt når jeg sa den var "lettere utilgjengelig". Ikke hørt noe om nytt parti hvertfall... Skulle likt å lagd en klon av den, for kort holdbarhetsdato er ikke noe problem her i husetEivindrs skrev:St.Uten ble nevnt innledningsvis. Finnes den enda, eller ble det med det ene partiet? Skulle gjerne sett at den å var å få tak i!
Fossdal skrev:Imellomtiden får du komme deg til Polet og fylle vognen med Brewdog Nanny State! Åtte sorter malt og masse humle!
0,5%!!
Veronica skrev:(...)"Men Nanny State tror jeg neppe jeg orker mer enn et par ganger til, og St.Uten *snufs* er jo lettere utilgjengelig."(...)
Da tilsetter du humla når du koker ølet, la oss si du koker ut alkoholen på en time, burde la seg gjøre og bruke at vanlig humleskjema med bitter og aromahumle som normalt.Veronica skrev:Enkelt: ja. men...vil ikke det helt kverke alt av humlearoma? Det høres litt trist ut Stakkar Amarillon, liksom!
Siden alkohol koker på 78 grader eller så burde det være mulig å varme opp ølet til la oss si 90 grader i noen timer, da slipper man jo også at vesken (vannet) fordamper noe særlig. Har du en meskepume som kan kjøres samtidig burde vel det sørge for at alkoholen luftes greit ut.GeirH skrev:Angående å koke bort alkohol, så må det nok påberegnes noe mer enn en times koking.
I følge denne artikkelen er det fremdeles 25% av alkoholen igjen etter en times kok, og 5% etter 2,5 timer.
Men det høres absolutt spennede ut å lage et godt alkoholfritt øl.. Lykke til