Alkoholfritt øl!

jarle a skrev:
Vakumpumpe kan du lage av en gammel kjøleskapskompressor. ala dette: http://www.instructables.com/id/Making-A-Fridge-Compressor-Into-A-Vacuum-Pump/

Dette forumet er fantastisk! Takker for tips!
Hvor lett er det å kontrollere suge-trykket med denne mon?

Det er lett å lage en "pressure-relief-valve" på selve beholderen, men da måtte jeg risikere å slippe inn luft(som er svært uønsket) evt. CO2 og man risikerer at man bruker mye energi på å gjennomstrømme gass.
 
Er ikke dette egentlig bare destillering, men at man tar vare på det som blir igjen i stedet for den konsentrerte alkoholen? Da er det jo per def ulovlig, men om man gir blaffen er det jo bare å få tak i et HB-apparat...
 
Freddy skrev:
jarle a skrev:
Vakumpumpe kan du lage av en gammel kjøleskapskompressor. ala dette: http://www.instructables.com/id/Making-A-Fridge-Compressor-Into-A-Vacuum-Pump/

Dette forumet er fantastisk! Takker for tips!
Hvor lett er det å kontrollere suge-trykket med denne mon?

Det er lett å lage en "pressure-relief-valve" på selve beholderen, men da måtte jeg risikere å slippe inn luft(som er svært uønsket) evt. CO₂ og man risikerer at man bruker mye energi på å gjennomstrømme gass.

om du setter en ventil på en t mellom tank og kompressoren slipper å få luft i tanken. eller så er det mulig du kan bruke ett potmeter til å regulere hastigheten på kompressoren
 
Petter F skrev:
Er ikke dette egentlig bare destillering, men at man tar vare på det som blir igjen i stedet for den konsentrerte alkoholen? Da er det jo per def ulovlig, men om man gir blaffen er det jo bare å få tak i et HB-apparat...

Vel... Hele poenget er at det må skje i vakuum. Et HB-apparat virker med atmosfærisk trykk. Med vakuum vil en kunne pumpe ut alkoholen på temperaturer mellom 20-30 grader.
Det kan vel ikke være ulovlig å ta vare på det som ikke er alkohol i prosessen?
 
Det norske lovverket begrenser tilvirkning av alkoholholdig drikk.

Å dampe av alkoholen fra øl, er ikke ulovlig så lenge man ikke samler den opp til noe som kan defineres som alkoholholdig drikk.

Forsåvidt burde det også være lovlig å puste inn dampen. Fint hvis man vil bli full og ikke liker øl :bank2:
 
Så fordelen med fancy pumpe osv kontra HB-apparat er at man slipper å varme opp ølet? Sikkert fornuftig det med tanke på humlearomaer etc.

De som har HB-apparater kan jo slå to fluer i en smekk; lage både whisky og alkoholfritt øl på en gang! Whiskyen trenger sikkert litt fatlagring og ølet litt tørrhumling...
 
Freddy skrev:
Det er lett å lage en "pressure-relief-valve" på selve beholderen, men da måtte jeg risikere å slippe inn luft(som er svært uønsket) evt. CO₂ og man risikerer at man bruker mye energi på å gjennomstrømme gass.

Tviler på at du trenger ventil eller trykk-kontroll. I det kombinasjonen trykk og temperatur passerer kokepunktet til væsken vil ikke trykket kunne bli lavere. Ethvert trykkfall vil bli øyeblikkelig kompensert av kraftigere koking som gir mer damp og trykkfall :) Det er nok en større utfordring at pumpa må pumpe relativt store volum for å holde på undertrykket. Det vil ikke være bare alkohol som damper av (noe som HB-kyndige kan mer om :)). For vann gjelder det at 1L vann gir 170L vanndamp.

Siden tanken du bruker trolig ikke blir gjennomsiktig så kan det kanskje være en idé å plassere den på en vekt for å vite hvor mye som er dampet av?
 
Her er vel det meste av data som behøves. Lykke til :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_%28data_page%29
 
Hvis du helst vil slippe tykkveggede ståltanker med vakuumpumper og det som er, prøv Hansa Null%. Så vidt jeg husker er den overraskende god med en pen dose nobel humle :)

Gratulerer forresten!
 
Freddy skrev:
Petter F skrev:
Er ikke dette egentlig bare destillering, men at man tar vare på det som blir igjen i stedet for den konsentrerte alkoholen? Da er det jo per def ulovlig, men om man gir blaffen er det jo bare å få tak i et HB-apparat...

Vel... Hele poenget er at det må skje i vakuum. Et HB-apparat virker med atmosfærisk trykk. Med vakuum vil en kunne pumpe ut alkoholen på temperaturer mellom 20-30 grader.
Det kan vel ikke være ulovlig å ta vare på det som ikke er alkohol i prosessen?

Men hvor vellykket vil dette egentlig bli? Det er jo ikke bare alkoholen som får nedsatt kokepunkt, alle andre løste stoffer vil jo også avdampes lettere, og da spesielt de flyktige aromatiske stoffene fra humle etc. Men det kan vel kanskje løses med tøtthumling etterpå?
 
Freddy skrev:
EspenL skrev:
Mener å huske å ha sett en formel for kokepunktnedsettelse av vann ved tilsetting av alkohol. Men det er leenge siden. Kan hende det er like lett å gjøre et empirisk forsøk :)

Skulle du ramle over denne igjen vil jeg gjerne se den. Men jeg kan selvølgelig gjøre forsøk selv der jeg justerer alkohol-mengden i en slump med vann. En annen variabel er hvordan sukkerinnholdet påvirker kokepunktet. Mulig det enkleste bare er å teste det.

http://homedistiller.org/calcs/calc

Helt nederst på siden...    :roedme:
 
Munkholm sier at de stopper gjæringsprosessen. Da kan en kanskje brygge delevis som vanlig (kanskje bl.a meske for dårlig utgjæring?) så stoppe gjæringen ved ønsket fg med gjærstop (som de gjør med vin). En må da sikkert være klar med måling av gravity (graviditet?) flere ganger i døgnet da for å ha kontroll på når en skal tilsette gjærstop.

Munkholm sentrifugere vel sitt øl for å stoppe gjæringen(?), mener jeg å ha hørt. Det blir vel som med en melkeseparator, hvor gjær samler seg i en lamelle og øllet i annen.

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk HD
 
Tilbake
Topp