Alkoholfritt øl!

Ingenting å si på det, men istedenfor å spekulere i om man er kvitt alkoholen, til man evt kommer på en sikker måte, mener jeg
 
Jeg har en idé som jeg enda ikke har rukket å prøve, men jeg deler den herved:
Jeg er veldig glad i Imperial IPA! Flere halvlitere gjerne, takk! Ulempen er alkoholstyrken som gjør at lyset går før Nytt på Nytt er ferdig. Tenkte derfor å brygge en HALV batch IIPA, koking kun et kvarters tid for sterilisering, uten humletilsetning og gjære denne med f.eks en pose US-05 i en fem til syv dager.  Da er all alkohol som skal dannes, dannet. Brygger så en ny HALV batch og blander med den første batchen ved avsiling. Koker på vanlig måte, humletilsetning som for en HEL batch IIPA og gjærer med f.eks WLP001. Vips, da burde man sitte med en batch IIPA med ca halvparten av vanlig alkoholstyrke, men med ordentlig IIPA-smak.
Alkoholen kan reduseres ytterligere ved å lage en større batch1 og tilsvarende mindre batch2. Helt uten alkohol blir den aldri, men sånn må det bli når gjæringa er et hovedpoeng.
 
Jeg tror fremdeles gjentatt koking av den første batchen etter gjæring vil påvirke smaken. Hvis det fantes en lett måte å lage godt alkoholfritt øl på, så tror jeg dessverre det hadde vært å kjøpe i butikken allerede...
 
EspenL skrev:
Jeg tror fremdeles gjentatt koking av den første batchen etter gjæring vil påvirke smaken. Hvis det fantes en lett måte å lage godt alkoholfritt øl på, så tror jeg dessverre det hadde vært å kjøpe i butikken allerede...

+1
 
Det må vel gå an å brygge en mildish ale eller bitter med OG på under 1025 og FG på 1015. Det skulle gi omtrent 1% alkohol. Munkholm er visst 0,6%. Jeg kunne i grunnen tenke meg å prøve på noe sånt.
 
EspenL skrev:
Jeg tror fremdeles gjentatt koking av den første batchen etter gjæring vil påvirke smaken. Hvis det fantes en lett måte å lage godt alkoholfritt øl på, så tror jeg dessverre det hadde vært å kjøpe i butikken allerede...
Tja, kanskje, kanskje ikke?!?
Det kommer i så fall an på hvor mye og i hvilken retning??  Hva industrien gjør, kommer vel an på produksjonskostnader og markedsmuligheter. Finnes sikkert noen her som kan forklare kjemien i hva som skjer og hvorfor det ikke er bra, men inntil videre heller jeg til at det bør prøves...
 
Kjetil S skrev:
Det må vel gå an å brygge en mildish ale eller bitter med OG på under 1025 og FG på 1015. Det skulle gi omtrent 1% alkohol. Munkholm er visst 0,6%. Jeg kunne i grunnen tenke meg å prøve på noe sånt.
Jo, det går sikkert helt fint, men med en så lav OG vil nok smaken bli mildish også...
 
EspenL skrev:
Koking:
For å minimere endringen i smak vill jeg forsøkt å koke under lavt trykk. Da jeg studerte kjemi brukte vi en rimelig vakuumpumpe som ble drevet av vann fra springen (venturi effekt). Denne gav godt nok undertrykk til at vi kunne koke vann i en erlenmeyerkolbe med varmen fra hendene våre :)

Men da koker det vel ved noenogtredve grader fordi det er undertrykk? Alkohol trenger fortsatt 78 grader for å fordampe...
 
St.Uten ble nevnt innledningsvis. Finnes den enda, eller ble det med det ene partiet? Skulle gjerne sett at den å var å få tak i!
 
Keep it going, guys! Jeg morer meg her jeg sitter *glis*. Nyinnkjøp av bryggerelatert utstyr blir heller dårlig mottatt av gravidhormonene mine for tiden (jeg får heller ikke lov til å shoppe anna enn baby/flytterelatert utstyr, så det er ikke bare Gubben som lider altså! :p ), så morsomme løsninger er supert. Vi har jo "litt" utstyr, man kommer langt med Speidel og noen kjemikere i vennekretsen.

Eivindrs skrev:
St.Uten ble nevnt innledningsvis. Finnes den enda, eller ble det med det ene partiet? Skulle gjerne sett at den å var å få tak i!
Så vidt jeg vet, så underdrev jeg fælt når jeg sa den var "lettere utilgjengelig". Ikke hørt noe om nytt parti hvertfall... Skulle likt å lagd en klon av den, for kort holdbarhetsdato er ikke noe problem her i huset :D
 
Veronica skrev:
Eivindrs skrev:
St.Uten ble nevnt innledningsvis. Finnes den enda, eller ble det med det ene partiet? Skulle gjerne sett at den å var å få tak i!
Så vidt jeg vet, så underdrev jeg fælt når jeg sa den var "lettere utilgjengelig". Ikke hørt noe om nytt parti hvertfall... Skulle likt å lagd en klon av den, for kort holdbarhetsdato er ikke noe problem her i huset :D
Kanskje Nøgne Ø vil fortelle deg det, og om den er laget med en prosess som er mulig hjemme, hvis du forteller dem at alternativet er avispapir..?
 
Jeg var på Nøgne Ø mens St. Uten sto på gjæring og fikk høre litt. Det er primært laget med nesten 100% ikke forgjærbar malt, slik at forgjæringen blir veldig dårlig....
 
Martin E skrev:
Jeg var på Nøgne Ø mens St. Uten sto på gjæring og fikk høre litt. Det er primært laget med nesten 100% ikke forgjærbar malt, slik at forgjæringen blir veldig dårlig....
Det høres jo logisk ut!

Eivindrs skrev:
Veronica skrev:
Eivindrs skrev:
St.Uten ble nevnt innledningsvis. Finnes den enda, eller ble det med det ene partiet? Skulle gjerne sett at den å var å få tak i!
Så vidt jeg vet, så underdrev jeg fælt når jeg sa den var "lettere utilgjengelig". Ikke hørt noe om nytt parti hvertfall... Skulle likt å lagd en klon av den, for kort holdbarhetsdato er ikke noe problem her i huset :D
Kanskje Nøgne Ø vil fortelle deg det, og om den er laget med en prosess som er mulig hjemme, hvis du forteller dem at alternativet er avispapir..?
Tja, let's find out! Mail er herved sendt.
 
Imellomtiden får du komme deg til Polet og fylle vognen med Brewdog Nanny State! Åtte sorter malt og masse humle! :)
0,5%!!

IMG_8291%255B1%255D.JPG
 
Fossdal skrev:
Imellomtiden får du komme deg til Polet og fylle vognen med Brewdog Nanny State! Åtte sorter malt og masse humle! :)
0,5%!!

Veronica skrev:
(...)"Men Nanny State tror jeg neppe jeg orker mer enn et par ganger til, og St.Uten *snufs* er jo lettere utilgjengelig."(...)

Den er festlig, altså! Men som jeg sa til jentene på et mammaforum (som jeg klarte digrere "du vet du er gravid når...tråden på med ølprat): "Brewdog Nanny State er for folk som liker _sær_ øl til vanlig, veldig spesiell smak, morsomt bitterhumlet -men ikke noe man drikker mer enn en om gangen av."

Eller et par-tre i løpet av en graviditet ;)
 
Veronica skrev:
Enkelt: ja. men...vil ikke det helt kverke alt av humlearoma? Det høres litt trist ut :( Stakkar Amarillon, liksom!
Da tilsetter du humla når du koker ølet, la oss si du koker ut alkoholen på en time, burde la seg gjøre og bruke at vanlig humleskjema med bitter og aromahumle som normalt.
Med andre ord, ikke tilsett humle når du koker vørter, kjør det da du koker ut alkoholen.
 
GeirH skrev:
Angående å koke bort alkohol, så må det nok påberegnes noe mer enn en times koking.

I følge denne artikkelen er det fremdeles 25% av alkoholen igjen etter en times kok, og 5% etter 2,5 timer.

Men det høres absolutt spennede ut å lage et godt alkoholfritt øl.. Lykke til :)
Siden alkohol koker på 78 grader eller så burde det være mulig å varme opp ølet til la oss si 90 grader i noen timer, da slipper man jo også at vesken (vannet) fordamper noe særlig. Har du en meskepume som kan kjøres samtidig burde vel det sørge for at alkoholen luftes greit ut.
 
Tilbake
Topp