Alkoholfritt øl

For meg vil litt av poenget forsvinne da, siden en introdiserer alkohol igjen.

Men spekulerer på om det er mulig å korte inn prosessen en del. Hva med å sette til gjæring rett etter mesk, uten første kok. Gjære 7-8 dager på 20 grader. Ikke coldcrash, men videre direkte til normal kok?
 
For meg er ikke 1% krise, men jeg hadde tenkt veldig likt det du har gjort for et år siden, men da med en liten "sekundær"gjæring. Men da må det gi noe form av smak fra gjæring.. Jeg tror jeg ville tatt det opp til kok. Uten begrunnelse, så hadde jeg vært redd for gjæringsprosessen kunne gitt litt for spenstige smaker og lukter.
 
Jeg synes prosjektet er spennende. Siden jeg kun har øl på flasker ville jeg hatt i litt gjær og sukkerlake for å skape CO2 på flaskene. Det vil kanskje gi det lille man trenger av gjærsmaker. Mener å ha sett at det da skapes ca 0,05% alkohol på flaske, men det er jeg usikker på om stemmer. Noen som vet?
 
Jeg synes prosjektet er spennende. Siden jeg kun har øl på flasker ville jeg hatt i litt gjær og sukkerlake for å skape CO2 på flaskene. Det vil kanskje gi det lille man trenger av gjærsmaker. Mener å ha sett at det da skapes ca 0,05% alkohol på flaske, men det er jeg usikker på om stemmer. Noen som vet?
Det snakk om 0,3 % ved 6g/L

A
 
Hvilke øltyper egner seg best til et slikt prosjekt tror dere? Jeg tenker kanskje å prøve en porter/stout der det er mye smak som kanskje kamuflerer noen av smakene som kanskje kommer fra den litt spesielle kokeprossesen.
 
Ja det har jeg også tenkt på. Pale Ale er kanskje ikke optimalt. Gjærdrevet øl er sikkert utelukket, men maltdrevet kan være tingen. Samtidig blir det noe tynt og fattig over smaken når alkoholen er borte, så hvordan det vil slå ut er ikke godt å si. Er vel bare å teste :) Kjør på, vil gjerne høre resiltat.
 
Jeg synes for eksempel at erdinger sin alkoholfrie er nydelig. den har vel fortsatt en del smak av det gode gjæret etter som jeg husker. Lenge siden jeg har drukket den nå, men hadde vært meget morro å få til noe lignende. Følger med tråden og håper noen finner et fantastisk svar på denne gåten :D
 
Mitt første innlegg her.

Synes dette temaet var interessant, hadde passa meg bra med småbarn i huset.

Har tenkt på noe av det samme, men lurer litt på hvordan det vil bli med holdbarheten på ølet?
 
Sikkert dårligere siden det er mangel på alkohol. Kanskje det er et argument for kraftig humling siden den er konserverende. Tror ikke den blir særlig gammel her i huset. Valgte en Pale Zero Ale i går kveld. Kan jo drikkes ukritisk.
 
Gjærdrevet øl er sikkert utelukket ...
Si ikke det. Av det jeg har funnet er det bare esteren etylacetat som har kokepunkt under 100 grader, og den gir fruktighet i små mengder og en eim av neglelakkfjerner ved større konsentrasjoner. I en weissbier, for eksempel, har man to viktige komponenter fra gjæringsprosessen: 4-vinylguaiacol, en fenol som gir det kjente nellikpreget, og isopentylacetat, esteren som gir bananpreget. De to har kokepunkter på henholdsvis 224 og 142 grader, og vil derfor ikke forsvinne i kokingen etter gjæringen er over. Samtidig bruker man jo gjerne lite smaks- og aromahumle i weissbier, så kanskje det faktisk hadde vært et veldig godt utgangspunkt for et alkoholfritt øl. :)
 
Spennende. Må kanskje prøves, men det er jo ikke bra om fruktigheten koker bort..
Ved hvilken temp koker etylasetat? Før eller etter alkohol? Om det er etter kan en kanskje legge temp over alkohol og under etylasetat i tre timer? Og koke vanlig i første kok. Skal jo ikke mye senhumle i en weis.
 
Etylacetat koker på 77 grader, én grad mindre enn etanol. Mesteparten av dette blir nok derfor borte. Men White Labs sine prøvebatcher viser at WLP380 produserer veldig mye av det -- dobbelt så mye som WLP300 og fire ganger så mye som WLP001. Kanskje en tanke å bruke WLP380 og lage et i utgangspunktet ganske alkoholsvakt øl som ikke trenger å koke veldig lenge? Slett ikke umulig at du sitter igjen med merkbare mengder etterpå. Og hvis ikke, så er det jo banan og nellik som er de drivende aromaene uansett.
 
Hva tenker du Hans / andre om gjennomført en "sekundær" gjæring for å erstatte litt de bort kokte smakene fra gjæringen. Da tenker jeg på å tilsette en minimal mengde DME og gjære den på nytt? Blir en lengre proses og blir kanskje nærmere en lett øl enn "alkoholfri". Men vil det gi noe som kan rettferdig gjør ekstra arbeid og tid.

Jeg kommer heller ikke til å gjøre dette. Skal heller prøve å optimalisere smakene fra malt og humle, så får det bli mindre smak fra gjæring.
Ellers har jeg også tenkt å bruke en lignende fremgangsmåte for å brygge ingefærøl/sats til jul. Bruker i utgangspunktet lyst brunsukker for å få en OG på 1035 og tilsetter ingefær som kokes noen minutter. Så gjærer det ett døgn før det settes kaldt så gjæringen stopper. Siden det er vanskelig å stoppe gjæringen skikkelig skal jeg heller la det stå til gjæring ett døgn og så varme det opp. Da vil noe av alkoholen som blir dannet forsvinne og gjæren dør. Så tilsetter jeg ingefær, kjøler ned og fater. Da bør jeg få et holdbart brygg med god ingefærsmak og passe mye gjærsmak. Det er nemlig viktig at tradisjonelt ingefærøl smaker gjær:)
 
Tilbake
Topp