Allgrain Tradisjonell Norsk Juleøl nybegynnerproblemer

Liten oppdatering her, da sg roet seg og det sluttet å boble så skrudde jeg denne opp til 15C° etter 8 dager, tanken var at hvis det skulle være noe gjæring igjen og hjelpe med en tempøkning så måtte jeg gjøre det da. virker veldig rolig nedi der nå etter 11 dager, skulle i oppskrift stått i 18 dager før jeg gikk opp til 15. Burde jeg la det stå videre, eller er nå tiden inne for å tappe dette på flasker og få det opp i temp?
Ta en hydrometerprøve, så er du sikker. Er den nede i 1.010 området ville jeg flasket nå, men hvis du vil være ekstra sikker måler du idag og så igjen om en 2-3 dager. Dersom det ikke er noen forandring er det 100% safe.

Liten oppdatering her, da sg roet seg og det sluttet å boble så skrudde jeg denne opp til 15C° etter 8 dager, tanken var at hvis det skulle være noe gjæring igjen og hjelpe med en tempøkning så måtte jeg gjøre det da. virker veldig rolig nedi der nå etter 11 dager, skulle i oppskrift stått i 18 dager før jeg gikk opp til 15. Burde jeg la det stå videre, eller er nå tiden inne for å tappe dette på flasker og få det opp i temp?
Er det helt dødt i gjærlåsen, og du er sikker på at du ikke har noen lekkasje (det skal veldig lite til), så kan du overveie å flaske. Ikke noe svovel (H2S)? - for i så fall bør du la den stå lenger. 11 dager er kort tid for en lager, og det gjør ikke noe om den får stå litt lenger. Sett den gjerne opp i romtemperatur, også, om det er noe H2S.

Ta en hydrometerprøve, så er du sikker. Er den nede i 1.010 området ville jeg flasket nå, men hvis du vil være ekstra sikker måler du idag og så igjen om en 2-3 dager. Dersom det ikke er noen forandring er det 100% safe.
Jeg ville venta lenger. Det er ikke noe å vinne på å få ølet på flaske så fort som mulig - men muligens noe å tape. Gjæren kan jobbe lenge med å gjøre seg helt ferdig med modninga - og det er en prosess som ikke registreres av FG-målinger. Jeg er blitt rimelig skeptisk til det gamle rådet om at du kan tappe når du har to like målinger med en dags mellomrom.

Tilbake
Topp