allgrain utstyrsspørsmål (billigst mulig oppsett)

SSRen din er akkurat samme som eg brukar. Ingenting i vegen med min. Har tatt av plastdekselet på toppen for det var ikkje plass til det i boksen.
 

Vedlegg

  • 2011-12-13 09.19.29.jpg
    2011-12-13 09.19.29.jpg
    56,8 KB · Sett: 643
Beant skrev:
Såvidt jeg husker er det oppgitt maks spenning, maks strøm samt maks effekt. Det er denne siste som er viktigst. Dersom den er oppgitt med feks 400V/40A så er dette maksverdier for spenning/strøm, og angir ikke at den takler ei belastning på 16KW (spenning*strøm). Maks effekt kan feks være 2KW som i ytterste konsekvens tilsier 50V/40A eller 400V/5A, begge gir 2KW. Tall fra løse lufta...

Vel...
Jo høgare straum den toler, jo lågare intern motstand, dermed lågare varmeutvikling. Det er varmen som dreper ikkje straumen i seg sjølv. Dermed er det som bestemmer grenseverdiane for kva SSR'en toler dens interne motstand og straumen som går gjennom. Spenningen har ingenting å sei (så lenge den ikkje er høgare enn påstempla).

Eit SSR har to tilstandar: Enten er det heilt av (som ein avslått brytar) og sidan den er kobla i serie med lasta (eit varmeelement), vil det no ligge 0volt over last og heile driftspenningen ligg over klemmene på SSR. For å rekne ut effektavsetningen i SSRen gangar vi straum og spenning. Spenninga er 230v og straumen er 0 (fordi den er avslått) og resultatet blit 0watt.

Den andre tilstanden er når SSR er påslått. No vil den oppfåre seg som ein påslått brytar og det flyt straum gjennom den og lasta. For eksempel 10A (2300w varmeelement på 230v). Spenningen mellom utgangsklemmene er veldig nerme 0volt i denne tilstanden men på grunn av ein liten intern motstand vil det ligge til dømes ein volt over klemmene og den avsatte effekten vil vere 1Vx10A=10Watt.
Det er denne avsatte effekten som må ledast vekk med kjøleribbe.

Eksempelet over er ikkje basert på faktiske data, men som eit rekneeksempel. Men så langt fra den faktiske verden trur eg ikkje at det er.
 
Skal teste ut, men det ser ut til at sestos sin pid satt til automatic mode, kan switches mellom temperaturstyring og prosentstyring (effektregulering) ved hjelp av at-knappen. Det høres ihvertfall ut som en fin funksjon....


Edit. legger ved en oppdatert manual til SESTOS-piden.
har merket innstillingene som er aktuelle.
 

Vedlegg

  • D1S-EN.pdf
    515 KB · Sett: 188
Lagde meg en liten graf over tid/grader i kjelen under oppkok med lokk. Overraskende lineært. 30 liter vann med lokk, 2,5kW.

PID'en måler 94 grader ved kok. Dette var selvfølgelig bare på full guff uten SSR etc, så PIDen ble kun brukt som temperaturmåler.

Edit:
Grafen er forøvrig litt feil på siste tidspunktet, fra 80 minutter skal neste punkt være 85 minutter, ikke 90.

Testet også vørterkjøleren bygd med hageslage, slangeklemmer og kobberrør fra biltema. 12mm rør, 5 meter. Kjølte ned vannet til 20 grader på ca 25-30 minutter.
 

Vedlegg

  • graph.png
    22,6 KB · Sett: 651
Protto: Jeg skal ikke på noen måte legge skyld på deg, men i tråden "hyttekjele 25L, tynn bunn - kjøp eller løp?" linket du til SSRen jeg bestillte, som var DC, ikke AC. Ikke rart den smeltet når jeg kjørte 220V AC gjennom den. :)

Selvfølgelig min egen feil at jeg ikke dobbeltsjekket det. Nå blir jeg å bestille ny SSR, AC denne gangen, og en CD101 :)

Edit: Da antar jeg dette er ok, forresten? Orker ikke enda et bomkjøp :p http://www.ebay.com/itm/Solid-State-Relay-SSR-24-480V-AC-40A-Heat-Sink-/370412367790?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item563e4c2fae#ht_1582wt_1163
 
Ugelvik skrev:
Protto: Jeg skal ikke på noen måte legge skyld på deg, men i tråden "hyttekjele 25L, tynn bunn - kjøp eller løp?" linket du til SSRen jeg bestillte, som var DC, ikke AC. Ikke rart den smeltet når jeg kjørte 220V AC gjennom den. :)

Selvfølgelig min egen feil at jeg ikke dobbeltsjekket det. Nå blir jeg å bestille ny SSR, AC denne gangen, og en CD101 :)

Edit: Da antar jeg dette er ok, forresten? Orker ikke enda et bomkjøp :p http://www.ebay.com/itm/Solid-State...tDomain_0&hash=item563e4c2fae#ht_1582wt_1163

Au då, dett må eg sjekk opp i...
 
protto skrev:
Ugelvik skrev:
Protto: Jeg skal ikke på noen måte legge skyld på deg, men i tråden "hyttekjele 25L, tynn bunn - kjøp eller løp?" linket du til SSRen jeg bestillte, som var DC, ikke AC. Ikke rart den smeltet når jeg kjørte 220V AC gjennom den. :)

Selvfølgelig min egen feil at jeg ikke dobbeltsjekket det. Nå blir jeg å bestille ny SSR, AC denne gangen, og en CD101 :)

Edit: Da antar jeg dette er ok, forresten? Orker ikke enda et bomkjøp :p http://www.ebay.com/itm/Solid-State...tDomain_0&hash=item563e4c2fae#ht_1582wt_1163

Au då, dett må eg sjekk opp i...

Ja der har eg klart å lure deg godt, sorry. Det var noko muffins i den linken min ja, må berre beklage.

Det du har funne ser meir riktig ut ja.
 
protto skrev:
protto skrev:
Ugelvik skrev:
Protto: Jeg skal ikke på noen måte legge skyld på deg, men i tråden "hyttekjele 25L, tynn bunn - kjøp eller løp?" linket du til SSRen jeg bestillte, som var DC, ikke AC. Ikke rart den smeltet når jeg kjørte 220V AC gjennom den. :)

Selvfølgelig min egen feil at jeg ikke dobbeltsjekket det. Nå blir jeg å bestille ny SSR, AC denne gangen, og en CD101 :)

Edit: Da antar jeg dette er ok, forresten? Orker ikke enda et bomkjøp :p http://www.ebay.com/itm/Solid-State...tDomain_0&hash=item563e4c2fae#ht_1582wt_1163

Au då, dett må eg sjekk opp i...

Ja der har eg klart å lure deg godt, sorry. Det var noko muffins i den linken min ja, må berre beklage.

Det du har funne ser meir riktig ut ja.

Hehe, ikke noe stress det :) Eneste kjipe er tida det tar å bestille nytt, pengene er jo bare lommerusk uansett. Ellers lurer jeg på om du vet hvor mange milliampere ssr-kontrollstrømmen på cd101 er? Ser den SSRen jeg linket til har følgende krav:
Control Voltage 3-32VDC
Control Current DC 6-25mA
 
Da var en cd101 og ny ssr bestilt. Blir sikkert stille på denne fronten til dette er i hus, men så skal det pokker meg bli brygging ja... :)

Takk for oppdatering av hyttekjele-tråd protto.
 
Heisann Ugelvik

Imponerende innsats på bryggeriet ditt. Akkurat som deg, så har jeg ikke lett for å gjøre en hobby halvvegs når jeg først er i gang. Vi brygget for første gang på garagebryggeriet vårt på søndag. Litt innkjøringsproblemer, mest siden det var første gang, og alt i alt er jeg godt fornøyd. Jeg har lagt ut en liten rapport med bilder her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7969.0.html. (Burde kanskje heller startet ny tråd i utstyr...)

Nå gjelder det bare å vente på resultatet.

Brukte termometer fra Clasohlson (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162081793) og er veldig spent på om det er nøyaktig nok. CO oppgir +/- 1 grad i det området vi bruker det.

Har ikke gått så langt at jeg har gått for automatisk temp styring ennå, men har noen idéer om kombinert RIMS og sous-vidé som jeg håper blir realisert i 2012. (Takk for idéen  :skitbra:)

Gleder meg til å se hvordan det går med den videre byggingen og bryggingen din  :)
 
Takktakk!

Fint oppsett du hadde der selv Espen! Har hørt termometerne er helt ok, men har tendens til å gå kaputt etter ikke så alt for lang bruk (men at det avogtil hjelper å ta ut og inn batteriene).
Gleder meg selv til å se hvordan det går, venter i spenning på ny PID/SSR.

Ellers så jeg tråden til ingehk her http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=8189 og ble litt fascinert... Sirkulere mesken på den måten i kokegryta virket jo litt genialt, foruten at jeg aldri ville brukt hageslange selv...

Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer med noen foodsafe drillpumper som tåler temperaturen i mesk? Jeg ser de selger en pumpe på clas, men denne så veldig plastikk ut, og er neppe foodsafe: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=166257290.
 
Tviler vel på om det finnes så mange drillpumper godkjent for næringsmidler. Men om noen vet om så er det jo veldig rimelig alternativ :)

Blir spennende å se hvor lenge termometeret holder. Blir nok noe bedre en gang i 2012 :)
 
Ugelvik skrev:
Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer med noen foodsafe drillpumper som tåler temperaturen i mesk? Jeg ser de selger en pumpe på clas, men denne så veldig plastikk ut, og er neppe foodsafe: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=166257290.
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=1960 Denne blir visst foodsafe om man bytter pakninger eller noe. Skal være et par tråder om emnet her på forumet...
Edit: viton pakningssett heter det ser jeg. Vet ikke om B&B har det på lager. Med en gammel elmotor og en rem et par remhjul kan du bygge et lite pumpehus.. :)
 
Bjarte H skrev:
Whirlpool er altså tingen hvis man brygger med pellets :)
Brygget med pellets for første gang i dag, og stor skepsis til trub og hopstopperen min.
Brukte derfor en lindex bh-pose, og skummet av vørteren med en kjøkkensil under oppkok.
Stor var gleden da dette fungerte helt supert, og ga forundelig lite trub i kjelen etter kok.
Fikk for mye vørter i gjærkarret, så det kommer nok til å skumme over... ;)
Det jeg skummet av når vørteren hadde kokt opp var en seig guffe!
 
magne1972 skrev:
Bjarte H skrev:
Whirlpool er altså tingen hvis man brygger med pellets :)
Brygget med pellets for første gang i dag, og stor skepsis til trub og hopstopperen min.
Brukte derfor en lindex bh-pose, og skummet av vørteren med en kjøkkensil under oppkok.
Stor var gleden da dette fungerte helt supert, og ga forundelig lite trub i kjelen etter kok.
Fikk for mye vørter i gjærkarret, så det kommer nok til å skumme over... ;)
Det jeg skummet av når vørteren hadde kokt opp var en seig guffe!

Kjøler du med dyppkjøler i gryta eller bruker du platkjøler/motstrømskjøler?
 
PID har ankommet. Jeg bestillte en "cd101" PID, men fikk en... vel... PID fra "rKc", modellnummer CH102 ifølge fronten. "RKC INSTRUMENTS INC. MADE IN JAPAN". Under "Model" på klistrelappen på siden har det tydelig stått CH102, mens det er skrapet litt og skrevet "CD101" med penn... altså, H er gjort om til D og 2 til 1.

Forklaring anyone?
 
Tilbake
Topp