Da har jeg smakt på mitt første brygg der absolutt all guffa ble med i gjæringskaret og kan ikke si at noe har gått galt. Nå er sammenligningsgrunnlaget noe tynt siden jeg ikke har en lik batch uten turb men ellers likest mulig forhold å sammenligne med, men alt tyder på at dette gikk helt fint. Var en Kölsch, så det er jo heller ikke allverdens alkohol og humle å gjemme seg bak.
Har gjort det på et par brygg til som fortsatt står til gjæring eller karbonering, så får se om jeg endrer mening eller om jeg skal gjøre dette til halvfast praksis. Den klart største fordelen er tidsbesparelsen, slipper å vente på bunnfelling etter kjøling (som gjerne er ferdig klokka ganske sent på kvelden) og slipper å jukke med sil og at slanger/kraner stopper seg osv.
De par-tre literene ekstra øl det blir av det bryr jeg meg ikke så mye om, men det er jo en ekstra bonus det også.
Jeg fjerner dog det meste av hot break før jeg har i bitterhumlen, vet ikke om det har noen betydning utover å redusere muligheten for overkoking.