Amatørbrygg

Det skal sies at det nærmeste jeg har brygget noe som helst, er å lage meg en kopp te. Til mitt første brygg startet jeg likegodt med maltbrygging. Jeg ville ha tsjekkisk pils og startet opp på lørdagen (23.5) med godt mot, litt utstyr og råvarer. Jeg hadde kjøpt inn 5 kg hel pilsnermalt, czhez gjær og saaz pellets. Kverning av malt skulle gjøres med mannekraft og kjevle.

Oppskriften jeg skulle følge var:
5 kg malt -> 20 l vørter
90 g 3,5 % alfa  pellets koketid 70 min
30 g 3,5 % alfa  pellets koketid 10 min
30 g 3,5 % alfa  pellets koketid 0 min
Czez lager gjær

Fremgangsmåte:
Jeg fikk arvet en 25 liters kjele med kran fra svigers, resten skaffet jeg fra europris.
Et lite problem jeg ikke hadde tenkt på var silutstyr i bunnen av kjelen. Var innom en byggevareforretning og fant samme type netting som er i kjøkkensiler. Av dette laget jeg en dyp sil jeg kunne ha maltet i. Det tok 2 timer å lage silen, men i tillegg så den fancy ut og passet akkurat oppi kjelen. Selvberging er tingen!  :skitbra:
Jeg tok så frem maltet og kjevlet i vei. Det gikk mildt sagt dårlig. De neste 20 minuttene var jeg innom alt fra hammer til pizzaskjærer. Da jeg satt der og angret på at jeg ikke hadde kjøpt inn kvern, fikk jeg høre at en kompis av meg hadde en gammel grov mandelkvern som visstnok kunne brukes.
En liten stund senere stod jeg på kjøkkenet med en 1dl håndkvern. Dette skulle nok bli moro ja.
Etter 2 timer kverning, banning, svetting og flere pauser, hadde jeg kvernet 5 kg malt. Kjøkkenet, som nå holdt 37 grader takket være kjelen med vann og varme fra mannearbeid, var fylt av pulveret som ble laget under kverneprosessen. Vannet i kjelen var nå på 78 grader, så da kastet jeg oppi maltet og tørket svetten mens den godgjorde seg i en halvannen times tid.
Siden silen fungerte som en tepose, brukte jeg ikke så mye tid på å sile vekk sukkerstoffene fra maltet, bare 20 min. Jeg presset også en del væske ut av silen. Jeg tenkte dette var greit siden silen var så finmasket. Kjelen brukte lang tid på å nå koketemp, og klokka nærmet seg nå halv 2 på natta! Den nådde 95 grader og ville ikke lenger, så da kastet jeg likegodt oppi humlen og fulgte resten av oppskriften med hensyn til koketid. Hvor mange gram humle jeg egentlig kastet oppi var litt så som så, ettersom jeg ikke har vekt. Jeg delte enkelt og greit den 250 g pelletsposen jeg fikk fra petit slik at det ble ca riktig. Jeg hadde kjøpt inn klaringsmiddel også, men glemte (var trøtt). Vørteren stod over natta/morgenen (jeg ble jo ferdig 4 på morgenen). Jeg brukte så en liten sil (slik som man har i teen) når vi tappet vørteren fra kjelen til gjæringskaret. Det luktet øl ja! Vi kokte så opp litt mer vann og lot det kjøle og tilsatte dette i karet. OG målte nå 1045 ved 20 grader. Så knuste jeg den lille næringsbiten inne i gjærposen og ristet lenge og tilsatte rett i karet (slik man kan gjøre ifølge pakken). Det har stått nå over natta i 11 grader, men jeg kan ikke høre noe lyd fra vannlåsen.
Jeg var veldig nøye med desinfiseringen!

Spørsmålene er da:  :help:
Er det ok å presse ut vørteren av sila slik jeg gjorde? Bør jeg bruke mer tid på å sile ut sukkerstoffene? Fikk vørteren nok luft i seg når jeg helte fra kjelen til gjæringskaret(det ble dannet skum på toppen)? Hva kan jeg nå gjøre for å bedre forholdene til gjæret? Og skal jeg sette gjæringskaret i et vannbad slik at temperaturen blir mindre?

Huske til neste gang:
Kjøp elektrisk kvern!
Kjøp vekt!
Ha i klaringsmiddel.

Dette ble langt og med mange spørsmål. Men håper noen vil ta seg tid!
På forhånd takk!
-Kris
 
Du bør kjøpe deg en kvern som er beregnet til malt, og en kokeplate som gir skikkelig kok. Det er ikke helt ortodokst å skvise ut vøreteren slik du gjorde, men det se relativt lett å lage seg et dugende silkar. Avtapping av vørteren kan gjøres på forskjellige måter, man kan skylle kontinuerlig, eller tappe av all væske, fylle på ny og tappe ut igjen. Søk litt på uttrykkene "fly-sparging" og "batch-sparging", så får du mer info.

Ang. lufting: det korte svaret er nok nei... Det er lurt i det minste å riste kraftig på dunken etter nedkjøling. Gjæren trenger oksygen for å formere seg.

Ellers bør du kanskje bruke en del mer gjær enn det du har gjort. Om pakken du brukte var fersk, kan det godt være det går greit, men til lagerøl, bør du nok bruke en del mer gjær. Kald gjæreing fordrer mye gjær. Jeg tipper det kan ta litt tid før du merker aktivitet i ølet, men det er vanlig at ting tar tid når man gjærer kaldt. Ideell gjæringstemperatur ved lagerbrygging er som regel i området rundt 10 °C, så jeg tror du er  i nærheten av der du bør være.
 
Ja, dette var skikkelig cowboy-brygging!  :laugh:

Vel, det er ikke noe i veien med pågangsmotet ditt. En mandelkvern som tar 1 dl, og det til 5 liter malt (som ikke mandelkvernen engang er egnet til), det er heavy saker!

Jeg slutter meg til Gahr, og vil også legge til at 78 gr. virker litt varmt vann å ha malten opp i, med mindre du har en veldig tykk mesk. Selv pleier jeg å ha malten opp i vann på ca 72 grader for å havne på en mesk på rundt 66 grader. Har du gjort noen målinger av mesken under meskingen?

Hvis du vil hjelpe kokingen litt, søk på forumet etter 'grilltenner', så vil du fort finne ut av det :).
 
Cowboy-brygging ja, Når jeg la oppi maltet, sank temperaturen til under 70. Lest litt rundt og funnet ut av at temperaturen skal ligge akkurat 70, så det gjorde jeg. Målte ca hvert 5-10 min. Bør temperaturen ligge på noe annet?
Når det gjelder kokeplate er den på 2000 W. Jeg kan nok ikke dra mer enn 3000-4000 for da går sikringa (hus fra 50-åra). Tenkte jeg skulle se om jeg fikk isolert kjelen med noe isteden. Noen ideer der? Hører folk bruker ulltepper. Kanskje gaffateipe et ullteppe rundt?

Ang gjær så brukte jeg jo en slik wyeast activator 125 ml. Skal jo funke til 5 gallons = ca 19 liter. Har ristet ordentlig på gjæringskaret så det skummet nå. Bør jeg gjøre det en gang i blandt eller vil det ødelegge?
Det har jo "bare" gått 18 timer siden jeg tilsatte gjæret. Har dere noen som helst anelse nå ting kan begynne å skje?
Takk for tilbakemelding!
-Kris
 
Hei, ny på forumet! akkurat mekka ferdig bryggeutstyret :fyflate: og satt mitt første øl. juhu..... vel, nok om det.

Du har nok arva tilsvarende tynnbunnet hyttekjele som den jeg har. Jeg bruker også en 2000 watts kokeplate som deg, men selv med en grilltenner (475 W) kan jeg ikke få ordentlig kok på vørteren. Dette skyldes den fryktelige dårlige kontaktflaten mellom den tynnbunnete kjelen og kokeplata. Sterkere lut var derfor nødvendig, men jeg ønsket ikke å bruke så mye penger på det. Jeg gikk derfor til innkjøp av en 2000 watts vannkoker (ikke skjult element) på bunnpris for hele 79 kr. Vha av en Dremel utstyrt med en kappeskive var det såre enkelt å installere elementet sammen med den medfølgende silikonpakningen, se bilde.

Selv om vannkokeren man kjøper er tråløs, så er de aller fleste vannkokerelementene jeg har sett designet slik at de kan tilkobles en strømkabel også (type den du bruker til en stasjonær pc), når du først har fått den ut av vannkokeren. Nå bruker jeg kokeplaten kun under oppvarming og grilltenneren må jeg finne en annen funksjon til (hmm, tro hva annet den kan brukes til).
 

Vedlegg

  • kokekjele II.JPG
    kokekjele II.JPG
    116,5 KB · Sett: 1.545
  • Kokekjele.JPG
    Kokekjele.JPG
    113 KB · Sett: 1.527
Kris, du har nok fått et røverråd på mesketemperaturen. Mesker du på 70 grader, vil du få et maks tyktflytende og fyldig øl. De fleste holder seg på ca 65-66 grader, som gir en mer utgjøringsvillig vørter.

Ingen krise altså, men det kan nok bli littegrann tyktflytende :)
 
Man bør vel også knerte gjærnæringen i aktivatoren litt tidligere i prosessen, eller?

Til Fettern: Genialt! Billig og bra element på null-niks. Europris here I come!
 
Fettern: Stemmer at det er en slik hyttekjele ja. Når den står på komfyren har den ganske dårlig kontakt. Denne løsningen din var jo konge!  :skitbra: Hvis noen jeg kjenner har dremelutstyr tror jeg nesten dette virker som den beste løsningen! Men da må jeg isåfall skaffe ny/justere på silen min, den dekker nemlig kjelen ganske bra innvendig.

joques: Jeg fikk en pdf fil fra http://www.olbrygging.no/ hvor det stod at mesken skulle varmes til 70 grader. Da vet jeg at det ikke er riktig i alle fall. Takk for opplysningen!

mojo: Jeg lurer på det samme, det står jo at man kan helle det rett oppi. Neste gang skal jeg i alle fall vente til posen har utvidet seg mye før jeg putter gjæret oppi.

Ser fortsatt ingen tegn til liv i karet. Bør jeg fortsette å riste vørteren med gjevne mellomrom for å tilføre mer oksygen?v :attevar:
 
Fettern skrev:
Jeg gikk derfor til innkjøp av en 2000 watts vannkoker (ikke skjult element) på bunnpris for hele 79 kr. Vha av en Dremel utstyrt med en kappeskive var det såre enkelt å installere elementet sammen med den medfølgende silikonpakningen, se bilde.

Glimrende idé! :ilike:
Hvor lang tid bruker du for å koke opp en kjele når du bruker dette elementet?
 
Det er vel fortsatt håp om at gjæren skal formere seg tilstrekkelig og begynne å jobbe på en synlig måte.

Jeg *tror* ikke det kan skade å riste eller bevege vørteren for å tilføre mer luft/oksygen, i hvert fall ikke så lenge gjæringen ikke er kommet ordentlig i gang. Selv bruker jeg en mini-padleåre fra Biltema til å tilføre vørteren oksygen, i tillegg til plaskingen ved tappingen fra kokekjelen. Jeg stikker den bare nedi bøtta (etter omhyggelig desinfisering med StarSan) og dreier den fort fram og tilbake kanskje 10-20 ganger.
 
Fettern skrev:
Jeg gikk derfor til innkjøp av en 2000 watts vannkoker (ikke skjult element) på bunnpris for hele 79 kr.

Det ser ut som at dette elementet har høy vattstyrke i forhold til flaten, hvordan er det med karamellisering/sviing og rengjøring
 
Jeg mener å huske, da jeg testet utstyret, at jeg kokte opp 23 liter vann fra 40 C på litt under 30 min, da altså med både element og kokeplate. Når jeg brygger prøver jeg å time kok med tidspunktet når overrislinga er ferdig. Under selve kokinga fordamper det bort ca 3 liter i løpet av 90 min, noe som er litt i overkant av det jeg ønsker. Med lokk blir kokinga litt for heftig. Et alternativ ville vært å kjøpe en effektregulator av denne typen (CSR2-15E fasvinkelstyrning) på ELFA Norge som koster 599.- (ink. frakt).

Det var ingen tegn så langt på at vørteren har brent/svidd seg. Det var et grått belegg på elementet som lot seg ganske enkelt vaskes bort med en klut. Jeg brukt også stoutrens til å rengjøre utstyret etter brygging. Jeg kan undersøke litt nærmere i kveld hvorvidt alle kriker og kroker på elementet har blitt rengjort skikkelig.
 
Riis'en skrev:
Fettern skrev:
Med lokk blir kokinga litt for heftig.
Det er viktig å la vørter koke uten lokk for å koke vekk uønskede stoffer.
Jeg har hørt at lokket kan være på i starten, når man har lang koketiden. Da vil allikevel de uønskede stoffene som blir dannet fordampe bort når lokket tas av.
 
Med Lagermalt skal man ha minst 90 minutter med kok for å få vekk brorparten av DMS. Men Høyere modifisert malt trenger man ikke nødvendigvis så lang tid, men en time vil jeg hvertfall la modifisert malt få koke uten lokk. Du vil ikke ha dampen tilbake i gryta. :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Det ser ut som at dette elementet har høy vattstyrke i forhold til flaten, hvordan er det med karamellisering/sviing og rengjøring

Da jeg leste tråden tenkte jeg alt på at her kunne Oddvar si noe til wattstyrken ;). For det var også det jeg tenkte på da jeg så bildet. Spørsmål/Forslag: kan man kjøpe en vannkoker til og feste enda et element, og så koble dem i serie eller noe sånt?

Til Fettern, hvis tråd nærmest blir hijacket  :biersmile: :

Man kan isolere kjelen med en slags materiale som selges hos Biltema. Dette skal tåle en del varme, da det som vanlig blir brukt under pantseret.
 
Riis'en skrev:
Med Lagermalt skal man ha minst 90 minutter med kok for å få vekk brorparten av DMS. Men Høyere modifisert malt trenger man ikke nødvendigvis så lang tid, men en time vil jeg hvertfall la modifisert malt få koke uten lokk. Du vil ikke ha dampen tilbake i gryta. :)

Kai Troester sier i et intervju på BasicBrewingRadio (jeg tror det er denne episoden, men er ikke sikker) at man godt kan koke vørteren med lokk i begynnelsen og så fjerne dette mot slutten.

Hvis jeg husker korrekt: Dette fordi avdampning av DMS er en to-skritts prosess; først dannes såkalte DMS-precursors, så dannes DMS og dette dampes av. Ved koking under lokk vil den første delen av prosessen gå uten problemer, og man kan så ta av lokket mot slutten for å lå DMS dampe av.

Dessverre husker jeg ikke hvor lange tidsrom det var snakk om her, om man f.eks. maks kunne dekke kjelen den første halvtimen av en 90 minutters koketid, eller om det bare er 10 minutters stormkok helt på slutten som skal til.

For den som sliter med stor avdampning og er interresert i å prøve vil jeg anbefale å høre igjennom episoden for å få detaljene på plass. (Om episoden jeg linker til ikke er den korrekte, så søk gjennom arkivet etter referanser til Kai Troester. )
 
Eduard skrev:
Da jeg leste tråden tenkte jeg alt på at her kunne Oddvar si noe til wattstyrken ;). For det var også det jeg tenkte på da jeg så bildet. Spørsmål/Forslag: kan man kjøpe en vannkoker til og feste enda et element, og så koble dem i serie eller noe sånt?

Med to elementer iserie blir det 500 + 500 = totalt 1000 W
 
Jeg ser ikke noe problem i å integrere flere vannkokerelementer i en kjele. De fleste har jo noen ekstra PC kabler liggende å slenge, så vært element kan jo da f.eks kobles til en skjøteledning med forgrening. Husk at vært element drar 2000 watt, så eventulle kurser og skjøteledninger må være dimensjonert for å tåle dette. På mitt utstyr, som drar samlet 4000 watt, må jeg bruke både baderomskursen(16 A) og stue kursen(10 A).
 
Fettern: Greien som Oddvar og jeg la merke til var at du bruker et element på 2 kW som har forholdsvis lite overflate. Det betyr at elementet kan bli veldig varmt og at det kan føre til karamelisering og (verre) en brent smak på ølet.

Nøkkelbegrepet er visst watt/cm[sup]2[/sup].

Men, det kan godt hende at det ikke er så farlig i praksis. Bare prøv å koke vørter i gryten og se om det lar seg gjøre. Jeg regner med at jo tykkere vørteren er, desto større sjanse det er på karamelisering.
 
Tilbake
Topp