Americal Pale Ale / IPA?

neslekkim

Norbrygg-medlem
Hva er egentlig forskjellen på de to?, synes det virker som det er ganske like stiler?

Uansett, tenkte å forsøke å brygge en 20-22 liter (vel, 25liters kjele setter vel begrensninger) iløpet av helga.

Jeg ser når man mesker så må man meske først en runde med X liter, så skyller man med Y liter, og gjerne to forskjellige temperaturer, når man skyller, måler man da underveis itl man får en lav SG?, eller skyller man bare så mange liter man vil ha også koker dette?

Tenkte å bruke bare en humle, eller kanskje en annen til bitterhumle, vil en Sorachi Ace være maksimalt feil? (har også Cascade, Centennial og Magnum)
Har Pale Ale, Munchner, Pilsner, Crystal, og sjoko-malt.
Av disse er det vel Pale Ale'n som jeg skal bruke mest av, men hvilke av de andre typene bør jeg bruke? Tipper bare Crystal?

Prøvde å regne litt i Beersmith, men skjønte lite av det programmet, der hadde den mange varianter av Pale malt f.ske, 2 row, 3 row etc, hva er det fornoe?, jeg kjøpte bare en sekk Pale Ale malt :=)
Står L35 på sekken, men det angir vel bare farge, ikke rows ellerno?

Må bruke Safale S-04 da, for bestillingen fra maltbua på tredje uken har ikke gitt resultat, og Vin&Bar i Oslo hadde ikke Safale US-05, har vært der to ganger og spurt.. men går ut ifra at de er vel ikke så stor forskjell på de to? (har ikke tenkt å ta runden på flytende gjær enda, får holde å rehydrere tørrgjør første runde :) )

EDIT:
Leste litt i disse to trådene:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1083.0.html http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,977.0.html

Og ser at man bruker også hvetemalt i APA/IPA?, så jeg må løpe å kjøpe litt av det også da :)
Hva gjør hvetemaltet i en (A|I)PA ?
 
neslekkim skrev:
Hva er egentlig forskjellen på de to?, synes det virker som det er ganske like stiler?

IPA er bitrere og oftest sterkere, kanskje også med mer aromahumle.
 
Som gustavf sier, så har IPA høyere IBU enn American Pale ale. Så du kan si at de har stort fokus på humle, men i litt forskjellige utgaver; IPA=humlebitterhet, APA=humlearoma

Når det gjelder hvilken humle du skal bruke, så er alt lov egentlig. Om du skal ha en "autentisk" APA, blir nok Sorachi Ace feil, selv om jeg må innrømme at det er en veldig spennende humle. Om du ser på Sierra Nevada sin pale ale, en av de virkelig kjente APA`ene, så bruker de magnum og perle som bitterhumle, og Cascade for aroma. Da får man de sitrus karakterene som kjennetegner APA, selv om det så klart finnes unntak også her.

Når det gjelder gjæren så har jeg personlig kun brukt S-05, som er et American Pale Ale gjær. S-04 er beregnet for English Pale ale, men har like smakstrekk og den er nok litt mer "fleksibel" enn det S-05 er. Så jeg sier kjør på!

Når det kommer til malt skal jeg ikke si noen om row`s, det har jeg ikke snøring på. Men når det kommer til spesialmalt så kan du bruke litt crystal. Jeg ville personlig ha brukt litt karamellmalt (bruker selv mye caramunich 2), som også er litt mer "autentisk" (se igjen Sierra Nevada)
 
BJCP oppgir følgende karakteristika for APA og IPA:

American Pale Ale

OG: 1.045 - 1.060
FG: 1.010 - 1.015
IBU: 30 - 45+ 
SRM: 5 - 14
ABV: 4.5 - 6%

American IPA:

OG: 1.056 - 1.075
FG: 1.010 - 1.018
IBU: 40 - 60+
SRM: 6 - 15
ABV: 5.5 - 7.5%

Som du ser er det en del overlapping, men stort sett vil en IPA ha "mer av det meste" i forhold til en APA. Det har forøvrig vært en tendens ganske lenge, at bryggere skyver kategoriene oppover, og slik sett ser en mange IP-er som tenderer mot dobbel ipa og mange ARA-er som kanske passer bedre inn i klassen for IPA.
 
Ofte er disse navna ikke absolutte, men sier noe om det relative forholdet mellom et bryggeris forskjellige øl.

Et bryggeri kan ha to ganske like øl, der den ene er litt bitrere og sterkere. Den første er da dette bryggeriets APA, den andre er IPA.

Et annet bryggeri kan ha en IPA som er lik det første bryggeriets APA i styrke og bitterhet og så en mildere APA.

For å ta en teit sammenligning: Medium og Large er ikke absolutte størrelser (på T-skjorter, iskrem, pommes frittes), men du vet at på det enkelte stedet vil large være større enn medium.
 
Ah, fant en klone-oppskrift her: http://www.homebrewtalk.com/f66/high-sierra-sierra-nevada-pale-ale-88930/
Blir masse omregninger da, det derre målesystemet til amerikanerne og engelskmenna er jo serøst ubrukelig.. :)

Får regne meg litt rundt på:
94.3% Pale
5.7% Crystal

Men her bruker de Crystal, når jeg kjøpte Crystal, så trodde jeg at Crystal og Cara var det samme?, Malt kan man vel aldri har for mye av i huset, så skal se om jeg tar en tur til V&B igjen, og krysser fingrene for at de har US-5 ved tredje forsøk..
 
Lurte litt på dette, fordi jeg kjøpte Lervig sin Lucky Jack, og det syntes jeg lignet på en IPA, litt mild på samme måte som Haandbryggeriets Fyr og Flamme (Som jeg kunne ha tenkt meg å klonet :) ), mens f.eks Nøgne's IPA synes jeg er alt for mye bitter/humlete.
 
Crystalmalt og Caramel malt er det samme. Kikk på EBC eller Lovibond tallet for å sammenligne.
 
EBC / Lovibond er vel fargeangivelse?

Mener Crystal blir tilsatt for å gi litt fylde, men caramalt gir vel samme fylde kanske

Må finne meg en tabell med info..
 
I "gamle dager" var det en forskjell i fremstillingen av caramalt og crystal, men det er det ikke lenger. Fargen er det viktige.

Jeg vil forøvrig si Lucky Jack er et godt eksempel på en relativt lett amerikansk pale ale, mens Nøgne Ø IPA er en IPA som nesten tenderer mot å være en dobbel ipa.
 
ja, og det er den lettheten jeg vil ha, det gjør at øl'et jeg lager kan drikkes av flere :), IPA'n til Nøgne er en dårlig intro til slikt ofte, #500 derimot.. :)
 
Dalaker skrev:
Ofte er disse navna ikke absolutte, men sier noe om det relative forholdet mellom et bryggeris forskjellige øl.

Et bryggeri kan ha to ganske like øl, der den ene er litt bitrere og sterkere. Den første er da dette bryggeriets APA, den andre er IPA.

Et annet bryggeri kan ha en IPA som er lik det første bryggeriets APA i styrke og bitterhet og så en mildere APA.

For å ta en teit sammenligning: Medium og Large er ikke absolutte størrelser (på T-skjorter, iskrem, pommes frittes), men du vet at på det enkelte stedet vil large være større enn medium.

Du mener omvendt ikke sant? :)
 
Erik1984 skrev:
Dalaker skrev:
Ofte er disse navna ikke absolutte, men sier noe om det relative forholdet mellom et bryggeris forskjellige øl.

Et bryggeri kan ha to ganske like øl, der den ene er litt bitrere og sterkere. Den første er da dette bryggeriets APA, den andre er IPA.

Et annet bryggeri kan ha en IPA som er lik det første bryggeriets APA i styrke og bitterhet og så en mildere APA.

For å ta en teit sammenligning: Medium og Large er ikke absolutte størrelser (på T-skjorter, iskrem, pommes frittes), men du vet at på det enkelte stedet vil large være større enn medium.

Du mener omvendt ikke sant? :)

Dvs. medium større en large?
 
neslekkim skrev:
Hva er egentlig forskjellen på de to?, synes det virker som det er ganske like stiler?

Som nevnt over... Men et poeng med disse stilene er at de i stor grad glir over i hverandre, med gode øl i mange varianter. En av de beste ølene jeg har bygget på ei stund, var en IPA der jeg bommet på bitterhumla og fikk en kraftig APA.

Jeg ser når man mesker så må man meske først en runde med X liter, så skyller man med Y liter, og gjerne to forskjellige temperaturer, når man skyller, måler man da underveis itl man får en lav SG?, eller skyller man bare så mange liter man vil ha også koker dette?

Det vanlige er å skylle til man får rett volum, eventuelt avslutte tidligere om man får for lav SG.

Tenkte å bruke bare en humle, eller kanskje en annen til bitterhumle, vil en Sorachi Ace være maksimalt feil? (har også Cascade, Centennial og Magnum)

Jeg har bare smakt single hos sorachi ace en gang og det blir utpreget sitronduft av det. Single hop Cascade er jo på sett og vis en klassiker, så det fungerer "alltid". Ellers ser jeg ikke noen kombinasjon av de humlene, enten som single hop eller i tilfledige kombinasjoner, som blir helt feil. Det kan imidlertid være greit å brygge med enkle humlesammensetninger, så man blir kjent med humlene man bruker.

Har Pale Ale, Munchner, Pilsner, Crystal, og sjoko-malt.
Av disse er det vel Pale Ale'n som jeg skal bruke mest av, men hvilke av de andre typene bør jeg bruke? Tipper bare Crystal?

Du tipper korrekt. Bruk et sted mellom 5% og 15% crystal.

Prøvde å regne litt i Beersmith, men skjønte lite av det programmet, der hadde den mange varianter av Pale malt f.ske, 2 row, 3 row etc, hva er det fornoe?, jeg kjøpte bare en sekk Pale Ale malt :=)
Står L35 på sekken, men det angir vel bare farge, ikke rows ellerno?

Rows er 2 eller 6 og sier noe om hva slags bygg som er brukt (2 radsbygg eller 6 radsbygg). L35 er vel lovibond? Og sier noe om hvor mørkt maltet er.

Må bruke Safale S-04 da, for bestillingen fra maltbua på tredje uken har ikke gitt resultat, og Vin&Bar i Oslo hadde ikke Safale US-05, har vært der to ganger og spurt.. men går ut ifra at de er vel ikke så stor forskjell på de to? (har ikke tenkt å ta runden på flytende gjær enda, får holde å rehydrere tørrgjør første runde :) )

S-04 fungerer bra. Forskjellen på S-05 og S-04 er nyanser og ikke grunn til å lete for lenge etter "rett" type. Forøvrig er det mye god, amerikansk ale som brygges med S-04.

EDIT:
Leste litt i disse to trådene:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1083.0.html http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,977.0.html

Og ser at man bruker også hvetemalt i APA/IPA?, så jeg må løpe å kjøpe litt av det også da :)
Hva gjør hvetemaltet i en (A|I)PA ?

Der gjør den ingenting...
 
Flott, tuner maltmølla nå, så fort jeg også kommer meg over syreangsten (har kjøpt stoutrens og sterkrens fra petit)  så blir det brygging :)
 
gustavf skrev:
Har Pale Ale, Munchner, Pilsner, Crystal, og sjoko-malt.
Av disse er det vel Pale Ale'n som jeg skal bruke mest av, men hvilke av de andre typene bør jeg bruke? Tipper bare Crystal?
Du tipper korrekt. Bruk et sted mellom 5% og 15% crystal.

Jeg ville sagt fra 0% til 15% crystal, og lagt meg lavere for høyere OG enn for lav OG sånn generelt sett. Men det blir topp Pale Ale (indisk eller amerikansk) med kun pale malt.
 
gustavf skrev:
neslekkim skrev:
EDIT:
Leste litt i disse to trådene:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1083.0.html http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,977.0.html

Og ser at man bruker også hvetemalt i APA/IPA?, så jeg må løpe å kjøpe litt av det også da :)
Hva gjør hvetemaltet i en (A|I)PA ?
Der gjør den ingenting...

Er det stilmessig FEIL med hveteøl i IPA/APA? Enig med gustavf at det ikke er en nødvendighet, men er det ikke ganske vanlig? Du får jo mere proteiner i ølet som kan være ønskelig eller? Mener det er hvetemalt i NØ-IPA, f.eks.
 
Tilbake
Topp