FrodeSy skrev:NØs IPA (iflg oppskrift fra Eduard)
77% pale ale malt
10% hvete malt
8% caramalt
5% munich malt
Dalaker skrev:Er det stilmessig FEIL med hveteøl i IPA/APA? Enig med gustavf at det ikke er en nødvendighet, men er det ikke ganske vanlig? Du får jo mere proteiner i ølet som kan være ønskelig eller? Mener det er hvetemalt i NØ-IPA, f.eks.
neslekkim skrev:Hops
Magnum 14.5% alpha 35 grammes 60 minutes
Cascade 6.1% alpha 40 grammes 5 minutes
Cascade 6.1% alpha 40 grammes 1 minutes
- og så kan du tørrhumle i fatetKjetil S skrev:Tørrhumlen tilsettes etter at gjæringen har avtatt. Noen velger å tappe om til et sekundærkar først (altså etter at gjæringen er helt ferdig), iallfall om de vil bruke gjæren på nytt.
Bjarte H skrev:- og så kan du tørrhumle i fatetKjetil S skrev:Tørrhumlen tilsettes etter at gjæringen har avtatt. Noen velger å tappe om til et sekundærkar først (altså etter at gjæringen er helt ferdig), iallfall om de vil bruke gjæren på nytt.
Regin Smiður skrev:Bjarte H skrev:- og så kan du tørrhumle i fatetKjetil S skrev:Tørrhumlen tilsettes etter at gjæringen har avtatt. Noen velger å tappe om til et sekundærkar først (altså etter at gjæringen er helt ferdig), iallfall om de vil bruke gjæren på nytt.
Hvis man flasker etter primægjæringen, for å karbonere naturlig, hvordan kan man da tørrhumle?
Kjetil S skrev:Tørrhumlen tilsettes etter at gjæringen har avtatt. Noen velger å tappe om til et sekundærkar først (altså etter at gjæringen er helt ferdig), iallfall om de vil bruke gjæren på nytt.
Ølvind skrev:Aromaen blir blåst ut med CO2'en fra gjæringen. Vent til hovedgjæringen er over før du tilsette humle.
neslekkim skrev:Siden hydrometeret knustes så må jeg ha et nytt, Europris greia kosta vel 30 spenn?, men på VinogBar skal de jaggu ha 349 for et?, med PLATO gradering?, det er vel noe annet enn Gravity?
Et refraktometer koster 750 spenn, det gjør samme nytte?, siden det var så lett å knuse hydrometeret, og et nytt koster så mye så lurer jeg på hva jeg burde kjøpe.. må koke imorgen så jeg må ha et nytt da