Americal Pale Ale / IPA?

Mener det er hvetemalt i NØ-IPA, f.eks.
[/quote]

NØs IPA (iflg oppskrift fra Eduard)
77% pale ale malt
10% hvete malt
8% caramalt
5% munich malt

FrodeSy skrev:
NØs IPA (iflg oppskrift fra Eduard)
77% pale ale malt
10% hvete malt
8% caramalt
5% munich malt

Ja jeg vil tro det er lurt med andre spesialmalt enn crystal, en APA/IPA skal tross alt være ganske tørr. Så sikkert lurt å begrense krystallmalten evt. kompensere med sukker.

Dalaker skrev:
Er det stilmessig FEIL med hveteøl i IPA/APA? Enig med gustavf at det ikke er en nødvendighet, men er det ikke ganske vanlig? Du får jo mere proteiner i ølet som kan være ønskelig eller? Mener det er hvetemalt i NØ-IPA, f.eks.

Feil er det absolutt ikke, men jeg synes ikke det bidrar spesielt mye i en IPA/APA.

Mitt utgangspunkt for en IPA/APA er ca 90% palemalt og 10% krystallmalt og utgjøring fra ca 1.060 til ca 1.011 med chico gjær. Jeg humler til ca 60 IBU og ei solid dose aromahumle. Omtrent i dette områder mener jeg basisen for alle amerikanske pale ales ligger, med store muligheter for tilpasning. Jeg har ikke sett noe behov for å tilføre hvete i denne sammenhengen og er vel egentlig av den oppfatning at det ikke bidrar med noe jeg er interessert i. Kanskje litt bedre skum og litt lettere smak, men egentlig ikke noe jeg har savnet i mine øl.

Tenker jeg forsøker den slik imorgen

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1057
FG:
Alcohol: 5.6 % by vol.
Colour: 22 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 50 IBU
BU/GU: 0.87
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 5000 grammes
Crystal Malt 135 500 grammes

Mash schedule: 65 degrees for 60 minutes, 80 degrees for 15 minutes.

Hops
Magnum 14.5% alpha 35 grammes 60 minutes
Cascade 6.1% alpha 40 grammes 5 minutes
Cascade 6.1% alpha 40 grammes 1 minutes
Fermentation
Yeast: Danstar Nottingham

Byttet til Nottingham siden den vistnok skulle være mer nøytral
Meskingen må jeg finne ut av iløpet av kvelden dog, skrev bare noe i beercalc..

Hva slags Gravity er BG?, i Beercalc så står det 1065 i BG, vet ikke hvor det tallet kom fra..
Lot Tinseth greia være valgt i Beercalc, virker som den bare bruker en annen måte regne på, så enten får jeg en IBU på 50, ellers 73, hvem som er riktig ava de to har jeg ingen formening om..

bg=boil gravity.Om du for eksempel koker en mindre del av vannmengden. Vanlig ved ekstraktbrygging med for liten kjele.

neslekkim skrev:
Hops
Magnum 14.5% alpha 35 grammes 60 minutes
Cascade 6.1% alpha 40 grammes 5 minutes
Cascade 6.1% alpha 40 grammes 1 minutes

Jeg ville latt den siste humla få slippe å koke i det hele tatt og også tørrhumlet litt.

Ok, tørrhumling, det vil si å pælme det oppi gjæringskaret? med engang man har overført dit og tilsatt gjær, eller bør man vente litt?

Tørrhumlen tilsettes etter at gjæringen har avtatt. Noen velger å tappe om til et sekundærkar først (altså etter at gjæringen er helt ferdig), iallfall om de vil bruke gjæren på nytt.

Kjetil S skrev:
Tørrhumlen tilsettes etter at gjæringen har avtatt. Noen velger å tappe om til et sekundærkar først (altså etter at gjæringen er helt ferdig), iallfall om de vil bruke gjæren på nytt.
- og så kan du tørrhumle i fatet

Bjarte H skrev:
Kjetil S skrev:

Hvis man flasker etter primægjæringen, for å karbonere naturlig, hvordan kan man da tørrhumle?

Jeg tørrhumler ved å tilsette små mengder med humle fra dag 1 av fermentering.
Kan dette har uheldige effekter?
Så utenom at jeg ikke kan gjennbruke gjæra?

Aromaen blir blåst ut med CO2'en fra gjæringen. Vent til hovedgjæringen er over før du tilsette humle.

Regin Smiður skrev:
Bjarte H skrev:
Kjetil S skrev:

Hvis man flasker etter primægjæringen, for å karbonere naturlig, hvordan kan man da tørrhumle?
Kjetil S skrev:

Ølvind skrev:
Aromaen blir blåst ut med CO2'en fra gjæringen. Vent til hovedgjæringen er over før du tilsette humle.

Har vært heldig så langt isåfall, tørrhumlet min California Common med cascade på den måten jeg beskrev tidligere, og det var et bra sitruspreg på den...
Men men, man lærer så lenge man brygger!

Uansett, midt i mash'n nå, var kanskje ikke så lurt, men jeg pælma oppi 16 liter vann i meskekaret, ble en tynn suppe, krmt, mente jeg leste noe om å meske tynt og tykt, og at tynt var bedre, iallefall tror jeg at jeg leste det :), får se hva jeg ender opp med.
:)
Begynner å koke litt skyllevann nå, får bare håpe at alt ikke blir skyllevann..

Ok, etter 60+ minutter, tappet ut vørtern, måler til 1.068 (korrigert for temperatur)
Men det går vel ned etter skylling..

AGH!, der gikk hydrometeret i stykker, skulle skylle det, og det delte seg i to..
Disse Europris varene ass!

Siden hydrometeret  knustes så må jeg ha et nytt, europris greia kosta vel 30 spenn?, men på VinogBar skal de jaggu ha 349 for et?, med PLATO gradering?, det er vel noe annet enn Gravity?
Et refraktometer koster 750 spenn, det gjør samme nytte?, siden det var så lett å knuse hydrometeret, og et nytt koster så mye så lurer jeg på hva jeg burde kjøpe.. må koke imorgen så jeg må ha et nytt da :(

neslekkim skrev:
Siden hydrometeret  knustes så må jeg ha et nytt, Europris greia kosta vel 30 spenn?, men på VinogBar skal de jaggu ha 349 for et?, med PLATO gradering?, det er vel noe annet enn Gravity?
Et refraktometer koster 750 spenn, det gjør samme nytte?, siden det var så lett å knuse hydrometeret, og et nytt koster så mye så lurer jeg på hva jeg burde kjøpe.. må koke imorgen så jeg må ha et nytt da :(

Kjøpte et slik refraktometer http://cgi.ebay.com/0-32-Brix-Wort-...ltDomain_0&hash=item3a6071a701#ht_4413wt_905
Under 200 kroner, inkl levering. Ser ut til å fungere perfekt (sammenlignet med mitt store hydrometer fra Alla France)

Slike refraktometer fungerer visstnok ikke helt smertefritt etter at gjæringen har startet da alkoholen roter målingene til litt. Det finnes imidlertid visstnok mulighet for å regne om verdiene, men finner ikke websiden i farten.

ok, er noe refraktometer beregninger i beertools også ser jeg, men hva det betyr, se det.. Brix og greier..  er vel måleenheten antar jeg.

Men jeg må måle imorgen før koking, så ebay utgår litt. Får se om jeg drar innom europris og kjøper et par stykker.

FOR et salig klin å rydde opp i dette meskekaret, kjøleboksen er så stor at jeg får ikke tømt den noe sted, så skylling skapte stort røre på badet.. jaja..

Hvor stor diameter er meske-røret på 20liters Speideln sa dere?

Røre på badet sier du? http://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=471593360375&set=o.140223662686984

Tilbake
Topp