Americal Pale Ale / IPA?

Svært høy utgjæring og syrlig smak tilsier infeksjon. Om du har fat å tappe på, ville jeg ha gjort det, så slipper du å vaske ørten flasker til et potensielt ødelagt brygg. Men som et eksperiment ville jeg ikke helt det ut med en gang.
 
akkurat definisjonen av lurium er jo litt rund da.. hm..
får la det stå litt til og se hva som skjer
 
Det kommer veldig an på hvor surt det smaker synes jeg. Er det surt nå så blir det ikke noe bedre med tida. Og dersom du blir nødt til å helle det ut er det jo greit å ha investert minst mulig etterarbeide.

Jeg synes 1.002 høres veldig mistenkelig ut. Er selvfølgelig mulig du har feil på oechselvekta di, men når det i tillegg smaker syrlig er jeg skeptisk.

Hvis smaken ikke er altfor ille kan du vurdere å flaske det, men pass på overkarbonering som BorBar sier. Legg deg kanskje også litt under den karboneringsgraden du hadde planlagt opprinnelig, som en ekstra sikkerhet. Og pakk inn flaskene litt i noe plastposer i det minste. Når du har passe karbonering i ølet bør du sette alt så kaldt som mulig (over 0 °C) for å hemme videre aktivitet i flaskene, og også drikke dem så kjapt som mulig.

Som jeg forstår det er dette ditt første brygg? Det er klart at det da er trist å helle det ut, men det er ikke spesielt moro om det smaker surt heller..

EDIT: Du kan også la det stå litt til på dunken og se om FG går enda lengre ned og/eller om sursmaken utvikler seg. Ulempen med dette er at du kanskje kaster bort det lille vinduet du har på å få karbonert og kjølt ølet før infeksjonen tar helt overhånd.
 
Dalaker skrev:
Som jeg forstår det er dette ditt første brygg? Det er klart at det da er trist å helle det ut, men det er ikke spesielt moro om det smaker surt heller..

Ikke så veldig trist, mer et problem å finne ut hva pokker gikk galt, og har det gått galt.
Skjønner at mesketemperaturen har gitt meg korte sukkerkjeder som har gitt gjæren mer mat enn hva den skulle ha, så den trolig har spist alt,men det som også er viktig å finne ut er om det faktisk er en infeksjon eller om det er co2 som gir meg syrligheten.

Dalaker skrev:
EDIT: Du kan også la det stå litt til på dunken og se om FG går enda lengre ned og/eller om sursmaken utvikler seg. Ulempen med dette er at du kanskje kaster bort det lille vinduet du har på å få karbonert og kjølt ølet før infeksjonen tar helt overhånd.

Hvis de FG og syrlighet endrer seg da, så har jeg garantert en infeksjon er det så?
basert på OG og FG skulle dette vært på nesten 8%, men det kjennes liksom ikke ut som det er alkohol i det.. tror jeg..
 
Hvis det skjer noe mer i ølet ditt så er det nok garantert infisert.

Om ikke det er kjempefeil i OG og FG-målingene dine er det også rart om det ikke er infisert. Utgjæring på over 90% uten bruk av farin høres villt ut. Du har nok fått en mer forgjærbar vørter enn du planla pga. lav mesketemperatur, men i følge figur 1 i denne artikkelen skal 63 grader i 90 minutter fortsatt bare gi forgjærbarhet på litt over 80%.

Dersom du har en infeksjon kan vel denne lave mesketemperaturen ha vært til din fordel, fordi gjæret kan spise opp en større andel av sukkeret og det blir mindre igjen til andre mikrober.
 
neslekkim skrev:
Ikke så veldig trist, mer et problem å finne ut hva pokker gikk galt, og har det gått galt.
Det vil jo være tiden fra avkjøling hvor brygget er utsatt for infeksjoner, og det er dermed i denne perioden du må lete.
Mulig jeg er hysterisk - men personlig hadde ikke jeg turt å ikke "låse" bøtta med både lokk og gjærlås umiddelbart.
Jeg vet jo at det finnes bryggerier som tilogmed gjærer åpent - men det tror jeg er under noe andre - og mer hygieniske forhold enn et ordinært norsk hjem.

neslekkim skrev:
Ikke så veldig trist, mer et problem å finne ut hva pokker gikk galt, og har det gått galt.
Skjønner at mesketemperaturen har gitt meg korte sukkerkjeder som har gitt gjæren mer mat enn hva den skulle ha, så den trolig har spist alt
Som nevnt tidligere - det trenger ikke å være noen ulempe. At gjæra er "stappmett" har ingenting og si, og er for din syrlighet og infeksjonsmistanke helt uvedkommende etter mitt skjønn.


neslekkim skrev:
basert på OG og FG skulle dette vært på nesten 8%, men det kjennes liksom ikke ut som det er alkohol i det.. tror jeg..
Prøv å drikk noen glass - så finner du ut det :)
 
BorBar skrev:
neslekkim skrev:
Ikke så veldig trist, mer et problem å finne ut hva pokker gikk galt, og har det gått galt.
Det vil jo være tiden fra avkjøling hvor brygget er utsatt for infeksjoner, og det er dermed i denne perioden du må lete.
Mulig jeg er hysterisk - men personlig hadde ikke jeg turt å ikke "låse" bøtta med både lokk og gjærlås umiddelbart.
Jeg vet jo at det finnes bryggerier som tilogmed gjærer åpent - men det tror jeg er under noe andre - og mer hygieniske forhold enn et ordinært norsk hjem.

Kjøling mener jeg skulle være ok, jeg satte oppi kjølerøret en 15 minutter før jeg avsluttet koking, hadde ikke Eduard nevnt det i en bisetning så hadde jeg ikke tenkt på det :), men tror da at det skulle være tilstrekkelig for å evt koke bort evt ulumskheter der.
Gjærbøtta hadde jeg fylt med vann, der jeg hadde oppi 20-30ml med Sterkrrens, og hadde heverten liggende oppi der (lå slik nesten hele kokeperioden), helte bare ut innholdet fra bøtta, skylte ikke.
Etter jeg hadde fått vørtern over i gjærkaret, så la jeg bare lokket løst på (var ikke sikker på hvordan denne stormgjæringa ville utarte seg.. ), og satte en tapebit over hølet der gjærlåsen skulle stå, lot dette stå slik ca et døgn, og slo så lokket på, og noen timer senere ploppa det vilt i gjærlåsen (som jeg også fylte med vann med litt fosfor)

Hadde fosforblanding på en sprayflaske som jeg spraya hender med når jeg tukla med ting for å ha et håp om at dette skulle fungere.

BorBar skrev:
neslekkim skrev:
basert på OG og FG skulle dette vært på nesten 8%, men det kjennes liksom ikke ut som det er alkohol i det.. tror jeg..
Prøv å drikk noen glass - så finner du ut det :)

Jeg kan jo kalle det en lambic? :D
 
Så litt risikabelt ut å ha alt åpent under kjøling/tapping. Kommer jo litt an på miljøet man jobber i, men vi er veldig nøye på å dekke til alt etter at koking er avsluttet. En bit aluminiumsfolie er fint for å dekke over.

Den gule spaghettien på bilde 24, er det en tempsensor? Var den dessinfisert? Hvordan satte du i gang heverten? Munn til munn gir visst surt øl, har jeg hørt...
 
Hei neslekkim, om ikke ølet blir en suksess (synes ikke du skal avskrive det enda), så har du i alle fall fått i gang en utrolig spennende tråd her. :skitbra: Har lært masse av komentarene du har fått i tillegg til at det har vært spennende å følge bryggingen din. :ilike:

Og Beant, skal det ikke mer til enn å starte heverten med å suge den i gang?
 
Nja, det går selvfølgelig greit å suge heverten i gang om du plasserer leppene trygt på utsiden av heverten, holder tungen unna, og unngår at ølet eller innsiden av gjæringskaret kommer i kontakt med noe leppene dine har vært i kontakt med.
 
Ville uansett ikke satset på det, spesiellt ikke når slangen ligger kveilet ned i bøtta under vørteren. Munnen er visst den plassen på kroppen som har mest bakterier synes jeg å ha lest. Mythbusters testet menneskemunn mot hundemunn, og det var ikke spesiellt renere hos menneskene  :jaha:

Torga hadde noen infiserte brygg helt i begynnelsen av hans bryggekariere, og det ble konkludert med at det kom fra suging på slangen. Ellers har jeg ikke erfart hva som kan skje. Vi fyller slangen med sterkrens og bruker dette for å sette i gang heverten de få gangene denne er i bruk.
 
Jeg synes det er verdt det å investere i en autohevert med en liten pumpemekanisme som man kan sette i gang heverten med. Det koster under 200 på Vin og Bar / Bryggeland.
 
Martin E skrev:
Jeg synes det er verdt det å investere i en autohevert med en liten pumpemekanisme som man kan sette i gang heverten med. Det koster under 200 på Vin og Bar / Bryggeland.

Yeps, jeg var der før jeg skulle brygge, men de var selvsagt utsolgt for det ene eller det andre.. den store auto var alt for stor, den lille hadde ikke, eller så var det festet til den.
Men imorgen får jeg pakke fra Petit, der har jeg ny hevert.
Det derre lille dasset fra europris er for dårlig, måte sugen i gang, men sugde bare tli det ble fart var ikke i kontakt med vørtern, og tenkte det skulle gå bra, hvis så lite er nok for å ødelegge en brygging så er jeg usikker på om dette er liv laga:)
 
Autohevert har gjort flasking betydelig mye lettere. Likevel bruker jeg ikke autoheverten ved tapping til gjæringsspann, siden den ikke virker så glad for trub og humlerester. Fyller heverten med vann, setter den ene enden i vørteren, og åpner slangen (lar vannet renne ut i et spann ved siden av gjæringsspannet til det begynner å komme vørter ut). Litt mer kronglete enn å suge, men mange ganger tryggere :)
 
neslekkim skrev:
...hvis så lite er nok for å ødelegge en brygging så er jeg usikker på om dette er liv laga:)

Jeg tror du bare har vært uheldig.

Sikkert på at de fleste av bryggerne her inne har hatt en eller annen form for infeksjon (Er vel Gahr som tilogmed påstår at alt hjemmebrygget øl er infisert i en eller annen grad om jeg ikke husker feil)

Du var bare så uheldig å få dette brygget først.

Gi det en sjanse til - og så har denne nye erfaringen din gjort deg til en ennå bedre brygger.
Nå vil du nemlig være helt nazi på renhold neste gang :)

Men - ikke gi deg riktig ennå !
 
Enig med Borbar her. Litt uheldig å få en sånn nesestyler på første forsøk, hvis det da viser seg å være infisert, men det er ikke så vanskelig å lykkes med øl. Det handler vel mest om å opparbeide seg erfaringer samt tenke seg om 2 ganger før man gjør noe med avkjølt vørter. Ting er ikke så vankelig  :brygging:

Det er jo slettes ikke sikkert at dette kommer fra heverten heller, men det kan være lurt å forandre rutinen før neste brygg. Som nevnt over er det lurt å fylle slangen med noe og la tyngdekraften dra det hele i gang.
 
neslekkim skrev:
Gjærbøtta hadde jeg fylt med vann, der jeg hadde oppi 20-30ml med Sterkrrens, og hadde heverten liggende oppi der (lå slik nesten hele kokeperioden), helte bare ut innholdet fra bøtta, skylte ikke.

Jeg synes dette høres ut som det svakeste leddet i hygienerutinene dine. Virkemåten for sterkrens for desinfisering er vel utelukkende å senke pH, og det er ikke noen spesielt velegnet metode. Alternativer kan være jodofor, klorin og StarSan.
 
gustavf skrev:
neslekkim skrev:
Gjærbøtta hadde jeg fylt med vann, der jeg hadde oppi 20-30ml med Sterkrrens, og hadde heverten liggende oppi der (lå slik nesten hele kokeperioden), helte bare ut innholdet fra bøtta, skylte ikke.
Jeg synes dette høres ut som det svakeste leddet i hygienerutinene dine. Virkemåten for sterkrens for desinfisering er vel utelukkende å senke pH, og det er ikke noen spesielt velegnet metode. Alternativer kan være jodofor, klorin og StarSan.

Tenkte jeg det ikke, jeg kjøpte denne Sterkrensen fordi jeg leste at den hadde desinfiserende egenskaper, og siden det er 85% fosforsyre så trodde jeg dette burde være ok.
Hadde bare V&B ikke vært utsolgt for denne starsanen i flere måneder.. dang.

Hører rykter om at den er snart på lager da, kjøper en pall med engang tenker jeg.
 
Tilbake
Topp