Dalaker skrev:Som jeg forstår det er dette ditt første brygg? Det er klart at det da er trist å helle det ut, men det er ikke spesielt moro om det smaker surt heller..
Dalaker skrev:EDIT: Du kan også la det stå litt til på dunken og se om FG går enda lengre ned og/eller om sursmaken utvikler seg. Ulempen med dette er at du kanskje kaster bort det lille vinduet du har på å få karbonert og kjølt ølet før infeksjonen tar helt overhånd.
Det vil jo være tiden fra avkjøling hvor brygget er utsatt for infeksjoner, og det er dermed i denne perioden du må lete.neslekkim skrev:Ikke så veldig trist, mer et problem å finne ut hva pokker gikk galt, og har det gått galt.
Som nevnt tidligere - det trenger ikke å være noen ulempe. At gjæra er "stappmett" har ingenting og si, og er for din syrlighet og infeksjonsmistanke helt uvedkommende etter mitt skjønn.neslekkim skrev:Ikke så veldig trist, mer et problem å finne ut hva pokker gikk galt, og har det gått galt.
Skjønner at mesketemperaturen har gitt meg korte sukkerkjeder som har gitt gjæren mer mat enn hva den skulle ha, så den trolig har spist alt
Prøv å drikk noen glass - så finner du ut detneslekkim skrev:basert på OG og FG skulle dette vært på nesten 8%, men det kjennes liksom ikke ut som det er alkohol i det.. tror jeg..
BorBar skrev:Det vil jo være tiden fra avkjøling hvor brygget er utsatt for infeksjoner, og det er dermed i denne perioden du må lete.neslekkim skrev:Ikke så veldig trist, mer et problem å finne ut hva pokker gikk galt, og har det gått galt.
Mulig jeg er hysterisk - men personlig hadde ikke jeg turt å ikke "låse" bøtta med både lokk og gjærlås umiddelbart.
Jeg vet jo at det finnes bryggerier som tilogmed gjærer åpent - men det tror jeg er under noe andre - og mer hygieniske forhold enn et ordinært norsk hjem.
BorBar skrev:Prøv å drikk noen glass - så finner du ut detneslekkim skrev:basert på OG og FG skulle dette vært på nesten 8%, men det kjennes liksom ikke ut som det er alkohol i det.. tror jeg..
Nei, vakke plass, her ser du kjøleren på plass:Dalaker skrev:Hadde du lokket på kjelen under kjøling?
Nei, smakte på den, og pælma denDalaker skrev:Når du sjekka OG, helte du denne prøven tilbake?
Martin E skrev:Jeg synes det er verdt det å investere i en autohevert med en liten pumpemekanisme som man kan sette i gang heverten med. Det koster under 200 på Vin og Bar / Bryggeland.
neslekkim skrev:...hvis så lite er nok for å ødelegge en brygging så er jeg usikker på om dette er liv laga
neslekkim skrev:Gjærbøtta hadde jeg fylt med vann, der jeg hadde oppi 20-30ml med Sterkrrens, og hadde heverten liggende oppi der (lå slik nesten hele kokeperioden), helte bare ut innholdet fra bøtta, skylte ikke.
gustavf skrev:Jeg synes dette høres ut som det svakeste leddet i hygienerutinene dine. Virkemåten for sterkrens for desinfisering er vel utelukkende å senke pH, og det er ikke noen spesielt velegnet metode. Alternativer kan være jodofor, klorin og StarSan.neslekkim skrev:Gjærbøtta hadde jeg fylt med vann, der jeg hadde oppi 20-30ml med Sterkrrens, og hadde heverten liggende oppi der (lå slik nesten hele kokeperioden), helte bare ut innholdet fra bøtta, skylte ikke.