Americal Pale Ale / IPA?

Jeg synes jodofor er greit å jobbe med.

Fordeler: Rimelig greit å dosere (1:1000), etser ikke flekker i benkeplata (selv ikke i konsentrert form), har dokumentert desinfiserende virkning ved dosering 2:1000, setter ikke så lett flekker på klær som ryktet tilsier.

Ulemper: Lukter fy og føyse, bør skylles (ihvertfall ved dosering 2:1000), kan farge plast rødbrunt.
 
gustavf skrev:
Virkemåten for sterkrens for desinfisering er vel utelukkende å senke pH, og det er ikke noen spesielt velegnet metode.

Jeg har på mine 26 brygg brukt kun sterkrens for desinfisering - og har kun hatt problemer på et brygg.
Det kan jo ikke være bare flaks ?
Jeg har hele tiden trodd at det var nettopp det sterkrensen var for - og at den var fortreffelig i sitt arbeid.
Om dette ikke stemmer - er det på høy tid at jeg også ser på mine hygienerutiner skjønner jeg :)

Så vidt jeg vet - selges vel sterkrens som et desinfeksjonsmiddel. Betyr det at jeg bør gå for andre produkter ?
 
Sterkrens skal da være godt nok? Er klar over argumentet om å bytte på dessinfiseringsmiddel. Vi har ofte brukt sterkrens, bytter litt mellom denne og Starsan. Slik den er brukt her skal dosen være stor nok. 1 ml/liter gir en PH på 2. 0.5 ml/liter gir en PH på 2.5. 20-30 ml/liter skulle tilsi en PH på mellom 2 og 2.25 ved helt full bøtte.
 
Heisann,

Mulig vi generelt har hatt mye flaks, men så langt har vi brygget 27 brygg uten noen form for infeksjonsproblemer.
(Andre problemer/utfordringer har vi hatt nok av men det er en annen sak).

Hele veien har vi bruke Stout & Sterkrens som vask og desinfisjonmidler, og tapping og omstikking har foregått med hevert som er sugd i gang.
Og det har nok skjedd flere ganger at den som starter heverten har fått en liten smakeprøve samtidig.
Auto-hverert står på planen, men er ikke kommet i hus ennå....

På meg virker det som om vørteren er forholdsvis robust, og tåler litt håndtering uten at det nødvendigvis går galt.
F.eks så legger vi stort sett bare tommelen over hullet til gjærlåsen når vi rister vørteren for å få inn luft . Det er vel heller ikke helt etter boka, men har nå gått bra så langt.
Utover dette er vi så forsiktige vi kan vi og, og vasker og renser utstyret så godt vi kan.

En eller annen gang får vi helt sikkert en rett i trynet med en infisert øl, og så strammer vi inn på rutinene, men enn så lenge er vi lykkelig uvitne.


Ut fra det som er skrevet vil jeg si at sjansen er stor for at du har vært uheldig, og at om du passer like godt på neste gang så går det greit.

Lykke til,
ØYstein :)
 
Ville anbefale en bit gladpack mellom fingeren og hullet i lokket, om du ikke har hatt fingeren i Sterkrens. 
 
Meh.. smaksløkene må justeres.. Drikker en Atna Juleøl til mat, og den har tilsvarende syrlighet som suppa mi, merkelig..
 
Jeg har også brukt kun sterkrens til desinfisering og ikke hatt noe problemer med det. Men det er såklart viktig at alt utstyret er reint før du starter desinfiseringa.

@neslekkim: Ville det ikke fungert å ha på kjelelokket litt på snei? Å ha det helt åpent er ganske farlig, det er vannvittig mye mikrober i lufta.

@ØysteinM: Det kan godt hende at ølet deres har vært infisert, men om dere drikker det opp fort nok er det ikke sikkert det har blitt merkbart. Om man skal lagre ølet over lengre tid er det enda viktigere å være forsiktig. (Derfor jeg også vil anbefale neslekkim å drikke opp dette brygget rimelig kjapt etter karbonering).
 
Dalaker skrev:
@ØysteinM: Det kan godt hende at ølet deres har vært infisert, men om dere drikker det opp fort nok er det ikke sikkert det har blitt merkbart. Om man skal lagre ølet over lengre tid er det enda viktigere å være forsiktig. (Derfor jeg også vil anbefale neslekkim å drikke opp dette brygget rimelig kjapt etter karbonering).

Det ha du helt sikkert rett i, og det meste blir nok dårlig over tid.
Men så lenge øl'en er god i 3-4 måneder blir det skjelden et problem for oss.

Det jeg gruer meg mer til er den dagen det bare er "skit" i gjæringskaret når det åpnes.
Skjer sikkert etterhvert det også.
 
Dalaker skrev:
Jeg har også brukt kun sterkrens til desinfisering og ikke hatt noe problemer med det. Men det er såklart viktig at alt utstyret er reint før du starter desinfiseringa.

For å svare flere på en gang her...

Jeg mente ikke å si at sterkrens ikke kan brukes for desinfisering, eller at det er uegnet. Derimot mente jeg at det er vanskeligere å bruke riktig enn en del andre midler, særlig med tanke på riktig kontakttid.
 
Jeg har forstått det slik at lokk ikke skal være på for å la diverse oljer/smaker etc fordampe... eller gjelder dette kun under kokingen?
 
oddchr skrev:
Jeg har forstått det slik at lokk ikke skal være på for å la diverse oljer/smaker etc fordampe... eller gjelder dette kun under kokingen?
Det er vel DMS, og det er bare under kokingen. Har også forstått at det går greit å ha lokket delvis på under koking uten å få problemer med DMS, eller man kan koke halve tida med lokk og så fjerne lokket mot slutten.
 
Et lite tips til dere som suger på heverten deres av og til, men nå har tenkt at dere skal slutte med det.

En desinfisert pipette/Turkey Baster kan brukes til å suge i gang heverten.
Kanskje billigere enn en splitter ny autosiphon, behageligere enn sølvpapirmunnstykke og enklere enn hevertfylling?

Kan sikkert finnes i apotekhyllene og ser ut ca som disse.  
http://www.google.no/images?q=Turke...source=og&sa=N&hl=no&tab=wi&biw=1260&bih=630
Clas Ohlson har en variant med syrevekt inni til 29,-. Syrevekten kan lett tas ut. Vet ikke noe om volumet på denne, men den har kanskje litt liten gummibelg?
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=143948157
Meld fra hvis noen finner en pipette/oechslevekt-kombo som passer fint i hverandre !?
Kunne kanskje være "kjekt å ha" av og til?  - ikke bare til å få i gang heverten.. .
 
Jeps, har vært endel kaos her nå...
Fikk beskjed om et dødsfall i familien for et par dager siden, og har bare måttet kaste meg rundt for å stikke til begravelse, og tar likegreit juleferie i samme slengen (samme sted så.. )

Så idag har jeg bare pælma alt øllet på fat, forsøkte med vasking og desinfisering av fatet, demonterte diptubes og greier, (første gang jeg har gjort det der), fant ikke ut hvordan man skulle inspisere de derre dingsene på tre foter, de sitter jo fast inni ventilene, er det meningen man skal de montere de også?
Dro ut røene, vasket, og forsøkte å skru sammen igjen, dæven, røret er i lengste laget, så jeg kappet 6-7 mm av det, men fortsatt var det vanskelig å skru ting på plass igjen, når jeg skrur ventilen så drar jeg jo røret med (det lange med knekk), men tror det ble tålelig bra tilslutt. (fatene var jo nye, så det var vel mest for å åpne og vaske liksom..

Helte så litt sukkerlake på fatet, og brukte autoheverten, må si, det er en suveren oppfinnelse, den hang der pent på gjærkaret og transporterte ølet i fatet.
Så glemte jeg at jeg burde ha trøkka litt co2 oppi fatet først så det ikke var så mye oxygen oppi, så jeg monterte på ut-påtur dingsen, og blåste litt co2 i fatet etter at jeg satte på lokket.
Håper det ikke blir for mye trykk på fatet nå da, det blir jo stående i kjøleskapet til jeg kommer tilbake om et par uker.

Smakte forøvrig på ølet, og det var ikke like syrlig nå, smakte mer som et dødt øl, luktet forsåvidt helt greit også, så kanskje det blir noe, får se litt (men tror fortsatt det er mer saft enn øl da)

Kjøleskap har jeg jo ikke til dette, så jeg reiv ut et par hyller, og reorganiserte kjøleskapet på kjøkkenet (er jo singel så da kan man ta seg visse friheter), så nå balanserer fatet inni der, så får man se hva som skjer.
Har lest litt etterpå at man kanskje burde ha fatet i romstemperatur for at det skulle være mening i sukkerlaken?, men alt er på hell, så det har jeg ikke tid til, så sånn blir det..
Fint å få brukt fatet til å oppbevare noe da, så får jeg heller helle det ut over nyttår om det gikk baise.
 
neslekkim skrev:
Har lest litt etterpå at man kanskje burde ha fatet i romstemperatur for at det skulle være mening i sukkerlaken?, men alt er på hell, så det har jeg ikke tid til, så sånn blir det..
Du kan nok regne med at gjæra tar seg en kvil i kulda og at sukkelaken blir værende i ølet. Men det er ingen fare, bare sett fatet i romtemperatur når du er tilbake fra  julefeire. Ei drøy uke skille vel holde - så er det kullsyre i ølet :)
 
Tilbake
Topp