Jeps, har vært endel kaos her nå...
Fikk beskjed om et dødsfall i familien for et par dager siden, og har bare måttet kaste meg rundt for å stikke til begravelse, og tar likegreit juleferie i samme slengen (samme sted så.. )
Så idag har jeg bare pælma alt øllet på fat, forsøkte med vasking og desinfisering av fatet, demonterte diptubes og greier, (første gang jeg har gjort det der), fant ikke ut hvordan man skulle inspisere de derre dingsene på tre foter, de sitter jo fast inni ventilene, er det meningen man skal de montere de også?
Dro ut røene, vasket, og forsøkte å skru sammen igjen, dæven, røret er i lengste laget, så jeg kappet 6-7 mm av det, men fortsatt var det vanskelig å skru ting på plass igjen, når jeg skrur ventilen så drar jeg jo røret med (det lange med knekk), men tror det ble tålelig bra tilslutt. (fatene var jo nye, så det var vel mest for å åpne og vaske liksom..
Helte så litt sukkerlake på fatet, og brukte autoheverten, må si, det er en suveren oppfinnelse, den hang der pent på gjærkaret og transporterte ølet i fatet.
Så glemte jeg at jeg burde ha trøkka litt co2 oppi fatet først så det ikke var så mye oxygen oppi, så jeg monterte på ut-påtur dingsen, og blåste litt co2 i fatet etter at jeg satte på lokket.
Håper det ikke blir for mye trykk på fatet nå da, det blir jo stående i kjøleskapet til jeg kommer tilbake om et par uker.
Smakte forøvrig på ølet, og det var ikke like syrlig nå, smakte mer som et dødt øl, luktet forsåvidt helt greit også, så kanskje det blir noe, får se litt (men tror fortsatt det er mer saft enn øl da)
Kjøleskap har jeg jo ikke til dette, så jeg reiv ut et par hyller, og reorganiserte kjøleskapet på kjøkkenet (er jo singel så da kan man ta seg visse friheter), så nå balanserer fatet inni der, så får man se hva som skjer.
Har lest litt etterpå at man kanskje burde ha fatet i romstemperatur for at det skulle være mening i sukkerlaken?, men alt er på hell, så det har jeg ikke tid til, så sånn blir det..
Fint å få brukt fatet til å oppbevare noe da, så får jeg heller helle det ut over nyttår om det gikk baise.