Americal Pale Ale / IPA?

neslekkim skrev:
FOR et salig klin å rydde opp i dette meskekaret, kjøleboksen er så stor at jeg får ikke tømt den noe sted, så skylling skapte stort røre på badet.. jaja..

Jeg pleier å spa ut grøten med en sleiv ut i en plastpose i en bøtte, det fungerer ganske bra :)
 
Ja, jeg spadde ut den jeg også, men du må jo skylle ut resten da, og det ble et sabla ståk når jeg prøvde å snu den på hodet i dusjkabinettet.. satan de som lagde dette badet skulle ha seg en på..  :)
 
Kokte vørtern idag, og endte opp med en OG (heter det OG etter kok?) på 1.060, og vørtermengden reduserte seg fra ca 25 liter til 20 liter, tilsatte 30 gram magnum (14.5.), bomma litt, så 20 gram cascade ble lagt når det hadde gått 60 minutter med magnumen.. og kjørte den å i 15 minutter før jeg kobla på vannet på kjøleren
så, Magnumen fikk vel 75 minutter..

Smakte på vørtern når jeg målte, og, hm, em, dette var bitre greier.. litt for bittert, blir dette bedre? med tiden, eller har jeg kludra det til?
Jeg skal tilsette noe mer Cascade når gæringa har gitt seg.. (glemte å fyre igang gjæren så jeg venter på at den er i form nå, er tørrgjær, s04, så det bør gå rimelig raskt)
 
Bitterhet avtar med gjæring også, så det kan godt hende at ølet ditt er bra når det er ferdig karbonert. Hvis ikke, så avtar bitterheten ytterligere ved lagring som Olav G.N. sier. Ulempen med dette er at også de friske humlearomaene vil avta noe ved lagring.
 
Ingen spor av gjæringsaktivitet.. men bare 8 timer siden jeg ploppa gjæren oppi, er det tolmodighet som gjelder, eller burde det være noe som skjer? (har lagt lokket løst på ifall det skulle bli full fres, noe som trolig var en overdrevet frykt)
 
Om du ikke har lokket helt tett på kommer det ikke til å være aktivitet i gjærlåsen! Så der har du svaret.
Men det er uansett Ingen vits i å få panikk. Skjer stadig vekk med meg at det ikke skjer noe i låsen, men når det har gått 2 uker så er det ferdig utgjæret.

Om panikken tar deg helt, kan du sterilisere en øse, ta en prøve, å se om det har skjedd noe.
 
Det kan ta 12-24 timer før det er gjæringsaktivitet, så bare å ta det med ro innil videre. Og hvis lokket ditt er løst, vil jo CO2 slippe ut i glippen, ikke igjennom vannlåsen.
 
Da jeg brygget min første IPA for noen uker (måneder) siden ble jeg noe bekymret/skuffet da jeg smakte på vørteren og oppdaget at den var megabitter, men dette gjevnet seg ut etter gjæringen. Så jeg tror du kan ta det med ro og la det ploppe i vei.. blir nok bra!
 
Det er ganske vanskelig å vurdere det ferdige ølet ut i fra smaken på vørteren, selv om en del erfaring selvfølgelig hjelper.
 
jikvig skrev:
Om du ikke har lokket helt tett på kommer det ikke til å være aktivitet i gjærlåsen! Så der har du svaret.
Men det er uansett Ingen vits i å få panikk. Skjer stadig vekk med meg at det ikke skjer noe i låsen, men når det har gått 2 uker så er det ferdig utgjæret.

Om panikken tar deg helt, kan du sterilisere en øse, ta en prøve, å se om det har skjedd noe.

Tenkte å smelle på lokk og gjærlås når det roet seg, trodde det skulle bli sånn stormgjæring først, så isdet for sprut og slikt så lot jeg lokket være løst, men overflaten var skinnende blank.
men trenger sikkert ikke å være redd for slik gjæring kansksje :)
 
Digg! :), da ser jeg at det har gjæra endel iløpet av dagen, så nå banka jeg på lokket og monterte gjærlåsen, så får dette stå en stund..
 
neslekkim skrev:
Digg! :), da ser jeg at det har gjæra endel iløpet av dagen, så nå banka jeg på lokket og monterte gjærlåsen, så får dette stå en stund..

Nå har putringa avtatt litt, hvilket temperaturområde bør jeg holde meg innom? (safale s04), på posen står det 15-24, og bøtta holder vel 21 grader nå, var oppi 24 en liten periode men tror jeg klarte å dra den ned rimelig raskt.

Og hvor tolmodig er folk?, sjekker dere SG etter en uke, eller venter dere to uker?
 
La den stå, jo oftere du er oppi der, jo større er faren for at noe dritt (interne geriljaølsoldater) skal ødelegge for deg.

Jeg tar kun en FG når den er klar for tapping. 2-3 uker minst.
 
ok, 2-3 uker, da blir det tett oppimot juleaften, med flaks kan jeg da ha en fersk bitter apa til pinnekjøttet :)
 
Og det ble vel med flaksen..

Sjekket FG nå, klarte ikke å vente, som er likegreit, Oechslemålet sa 1.002 som er fryktelig lavt..  :(
Smakte syrlig av det, co2 eller infeksjon? (klarer man å få infeksjon som gir utslag etter en uke?)

Fikk også en kommentar på mesketemperaturen, når jeg skulle meske så forsøkte jeg å få til 65 grader,men det gikk til 63 grader, og jeg økte den ikke, noe som tydeligvis var særdeles dumt.. har nå lest litt om korte og lange sukkerkjeder, og har vist endt opp med de korte.. som nå gjæren har spist opp..
Det kan vel også forklare ca 2 liter med gjærgugge på bunn av karet kanskje? (Er litt usikker på hvor mye gugge man kan forvente i bunn av karet normalt)

Er vel bare å tømme ut denne suppa..
 
Først: Jeg er ingen ekspert på dette - men prøver meg utpå:

Det at du ikke økte mesketemperaturen din gjorde nok at du utvant stort sett korte sukkerarter som er utgjærbare.
Dette resulterer dermed i et tørrere øl, med lavere FG - enn om du hadde mesket høyere. Det er på ingen måte noen krise.

Tommelfingerregelen er 75% utgjæring, og med OG 1.060 burde du hatt 1.015. (Beersmithen din sa vel target på 1.016?)
Du brukte Safeale S04, og på produktarket til denne (http://www.fermentis.com/FO/pdf/HB/EN/Safale_S-04_HB.pdf) står det "final gravity: medium". Det tolker jeg dithen at det dermed ikke burde være grunn til å tro at den gjærte nevneverdig mer ut enn 75%.

Det er vel dette som er det mystiske. At du har klart kunststykket å få 96% utgjæring :)
Her tror jeg kanskje ikke at mesketemperaturen kan ta all skylden...

En faktor kan selvfølgelig være feilavlesning på oechlevekten din - som antaglig hadde vært det beste alternativet :)

Jeg ville nok ikke tømt ut det. Men akkurat hvordan å håndtert det er jeg noe usikker på - og der må kanskje de med noen fler år på baken komme på banen....
 
BorBar sier det meste som trengs å sies

Tenkte mange av de samme tankene da jeg drev med mitt første brygg, da jeg kom over en post i homebrewtalk.

Han hadde brygget ca. 250 batcher, og hadde gjort det meste; gjæret på for høy temperatur, for lav temperatur, mistet en klokke i den nesten ferdig fermenterte ølet, ved et uhell mistet dunken på gulvet slik at gjærkaken blandet seg med ølet, glemt å desinfisere fermenteringskarene osv.
Han tømt ikke ut øl far han var 100% sikker på at det var infeksjone og ødelagt, med andre ord; smakte det ikke ren eddikk så flasket han det.
Og han hadde kun måttet styrete 4 av sine batcher pga dette.

Så jeg vil si; ikke bekymre deg så mye, kjøp deg en ny oechelvekt, og med mindre det smaker oksepiss; flask det!
 
Enig med jikvig - flask det.
Jeg ville imidlertid fulgt nøye med det - med tanke på flaskebomber, åpnet en flaske eller to om dag, for å få bekreftet at ettergjæringa er under kontroll.
Har selv tømt ut et 50 liters brygg - da innholdet kom ut av seg selv fra flaska når en åpnet korken (etter bare et par dager karbonering). Da målte jeg det til 0,998 - noe jeg er blitt fortalt er typisk infeksjon.
Om det imidlertid ser ut som om ettergjæringa er kontrollert - og det ikke smaker lurium - så er vel alt greit ?
 
Tilbake
Topp