Maling av malt: Bruker corona mølle. Den er litt vanskelig å stille inn, og jeg har på følelsen av at det enten blir for finmalt eller at det blir en del hele korn.
Stabil temperatur: Jeg stegmesker og kjører sikrkulasjon på pumpa kontinuerlig. Brygget en blonde i går og startet med 50 °C i 30 min (havnet litt høyt og lå vel på ca 51-52 °C). Fortastte med 67 °C i 45 min, og deretter 76 °C i 10 min før skylling. Klarer å holde stabil temeratur i denne delen av prosessen. Kontrollerer temperatur på kjelen og i inline termometer (innløp til autosparge) og klarer å stabilisere disse to temperaturene veldig like ved litt flow på pumpa. Oppdag et i gå at det er større problemer med å holde gjevn temperatur under skylling. På grunn av manglende flow og isolering datt temperaturen på kjelen ned mot 70-72 °C i slutte av skyllingen. Skyllingen pågikk i 30-45 min. Ca 1-2 l vørter igjen i meskekjelen ved avsluttet skylling. Målte den siste resten av skyllingen til ca 1014
Målefeil: Tror jeg har rimelig god kontroll på måling av vekt, temperatur og "gravity"
Sirkuleringshastighet: Har variert litt på flown på pumpa. Har funnet ut at det er enklest å holde jevnt temperatur ved litt høy flow. Ventilen er normalt halvt åpen. Auto sparge systemet har en tendens til å grave ut en del av mesken ved utløpet. Prøvde å røre en del i mesken denne gangen får å sikre gjevnere flyt av vørteren. Prøver å justere flow slik at vørteren roterer forsiktig i hele omkretsen av gryta.
Silbunn: Kjøpte meskekjele med original silbunn fra Homebrewsuff. Den originale silbunnen var plassert ca 5cm over kjelebunnen og ga derfor et stort dødrom under meskesengen. Jeg har nå modifisert denne silbunnen ved å senke den 3-4 cm og samtidig laget en avsats ved utløpet til kran og seglass.
Ved forrige brygg fikk jeg et utbytte på 60% som nevnt tidligere. Da ble det brygget en Black IPA, og malingsgraden på malten var relativt fin (forsøk på godt utbytte). Det ble store problemer med "stuck mash", og jeg måtte stoppe pumpa og blåse rent flere ganger. Mulig at jeg kan ha laget noen gode kanaler for vørteren ved å blåse?
Dersom Jeg tar hensyn til regnemetode som beskrevet av Protto, og antar at det var ca 1,5 l igjen i gryta kommer jeg opp fra 73 % til 75 %. Fortsatt et stykke igjen til 85%