Andrimne Bryggeri

Torvald skrev:
Kva med ein slik i staden for eit T-stykke og 2 kraner? Da får du heller ikkje noko daurom mellom T-stykket og krana du ikkje bruker.

http://www.ebay.com/itm/1-2-3-way-B...=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item870eddecf5
Den finnast i 2 versjoner L og T versjon, det står om det lengre ned på sida.

Den der er spooky saker om du spør meg. Det kan vera vanskeleg nok å hugsa på at ein krane er open eller ikkje når ein i iveren koplar frå ei hurtigkopling.  Men ein krane som ikkje er ein krane men eit kryss?    Spooky.  Og eg trur nok Gahr må  ha ei krane i tillegg for å simulera det han alt har - der han kan lukka begge vegar.

Det er ikkje meir "spooky" enn å koble fra hurtigkoblingar fra ein vanleg krane i eit hviket som helst system, man må jo bare passe på litt... og å måtte passe på litt burde ikkje vera eit hinder...

Dessuten er jo heile poenget med det Gahr gjør no, slik eg har forstått det, å etter kvart laga eit ferdig oppkobla oppsett (som sabco), nettopp slik at man slipp å koble på og av undervegs i brygginga.

katla skrev:
Torvald skrev:
Kva med ein slik i staden for eit T-stykke og 2 kraner? Da får du heller ikkje noko daurom mellom T-stykket og krana du ikkje bruker.

http://www.ebay.com/itm/1-2-3-way-B...=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item870eddecf5
Den finnast i 2 versjoner L og T versjon, det står om det lengre ned på sida.

Den der er spooky saker om du spør meg. Det kan vera vanskeleg nok å hugsa på at ein krane er open eller ikkje når ein i iveren koplar frå ei hurtigkopling.  Men ein krane som ikkje er ein krane men eit kryss?    Spooky.   Og eg trur nok Gahr må  ha ei krane i tillegg for å simulera det han alt har - der han kan lukka begge vegar.
De ventilene er geniale! Jeg har selv bestemt meg for å bygge med en slik. Håndtaket viser flowretningen, enkelt og greit. Bedre enn to vanlige.

Tja, kunne sikkert ha funket, men det er greit å kunne stenge alle kranene helt når man skal koble fra slanger for vask. Blir mindre søl av det. Ser ikke ut som alle kan stenges samtidig på krana du linker til, Torvald.

Man får stengt av til pumpehuset slik (bilde). Og med ei bøtte under for å fange opp veska i slangene når man kobler i fra vert det ikkje søl.

EDIT: da må man ha T-versjonen altså

Vedlegg

• Ttype3.jpg
    Ttype3.jpg
    46 KB · Sett: 1.687
I går tittet de to første humleskuddene mine så vidt opp av jorden, étt fra hver av de to Cascade-rhizomene jeg har plantet. De to Chinookene har jeg ikke sett ennå, len det er heller ikke mange dager siden de ble satt ned.

54d26958-2f9e-b4b3.jpg

Jeg har laget meg et tilvarende bryggeri, og sliter med dårlig utbytte. Satte det fjerde brygget i dag med dette bryggeriet og endte opp med utbytte på ca 70%. Forrige brygge var nede på 60%. Utbytte er begregnet ut fra OG på ferdig kokt vørter og endelig volum i gjæringsbøtta.

Etter det jeg har lest meg frem tl hadde jeg forventet å ha et utbytte opp mot 85% med dette oppsettet. Forstår ikke helt hva dette skyldes.

Rører du i mesken under resirkulering (meskingen)?
Hvor stor flow har du på pumpa under resirkuleringen?
Avtappingshastighet?
Andre ting?

Vedlegg

• Bryggereiet.jpg
    298,1 KB · Sett: 1.866
Vakkert bryggeri :)
Utbytte kan skyldes flere ting.
malingsgrad på malten
stabil temperatur under mesking/mesketid-temperatur.
Målefeil
sirkuleringshastigheten på vørteren
skyllemengden/temperaturen
Hvilken utforming du har på silmanifolden i meskekjelen
batch/fly sparge
og sikkert flere.... si litt om hvordan du bruker dette flotte utstyret :)

ovestad skrev:
Jeg har laget meg et tilvarende bryggeri, og sliter med dårlig utbytte. Satte det fjerde brygget i dag med dette bryggeriet og endte opp med utbytte på ca 70%. Forrige brygge var nede på 60%. Utbytte er begregnet ut fra OG på ferdig kokt vørter og endelig volum i gjæringsbøtta.

For korrekt utrekning må du rekne heile volumet, inkludert det som ligg igjen i gryta etter tapping. Pga trub og humle i kjelen kan det av og til lønne seg å rekne med preboil Sg, og preboil volum.

Maling av malt: Bruker corona mølle. Den er litt vanskelig å stille inn, og jeg har på følelsen av at det enten blir for finmalt eller at det blir en del hele korn.

Stabil temperatur: Jeg stegmesker og kjører sikrkulasjon på pumpa kontinuerlig. Brygget en blonde i går og startet med 50 °C i 30 min (havnet litt høyt og lå vel på ca 51-52  °C). Fortastte med 67 °C i 45 min, og deretter 76 °C i 10 min før skylling. Klarer å holde stabil temeratur i denne delen av prosessen. Kontrollerer temperatur på kjelen og i inline termometer (innløp til autosparge) og klarer å stabilisere disse to temperaturene veldig like ved litt flow på pumpa. Oppdag et i gå at det er større problemer med å holde gjevn temperatur under skylling. På grunn av manglende flow og isolering datt temperaturen på kjelen ned mot 70-72  °C i slutte av skyllingen. Skyllingen pågikk i 30-45 min. Ca 1-2 l vørter igjen i meskekjelen ved avsluttet skylling. Målte den siste resten av skyllingen til ca 1014

Målefeil: Tror jeg har rimelig god kontroll på måling av vekt, temperatur og "gravity"

Sirkuleringshastighet: Har variert litt på flown på pumpa. Har funnet ut at det er enklest å holde jevnt temperatur ved litt høy flow. Ventilen er normalt halvt åpen. Auto sparge systemet har en tendens til å grave ut en del av mesken ved utløpet. Prøvde å røre en del i mesken denne gangen får å sikre gjevnere flyt av vørteren. Prøver å justere flow slik at vørteren roterer forsiktig i hele omkretsen av gryta.

Silbunn: Kjøpte meskekjele med original silbunn fra Homebrewsuff. Den originale silbunnen var plassert ca 5cm over kjelebunnen og ga derfor et stort dødrom under meskesengen. Jeg har nå modifisert denne silbunnen ved å senke den 3-4 cm og samtidig laget en avsats ved utløpet til kran og seglass.

Ved forrige brygg fikk jeg et utbytte på 60% som nevnt tidligere. Da ble det brygget en Black IPA, og malingsgraden på malten var relativt fin (forsøk på godt utbytte). Det ble store problemer med "stuck mash", og jeg måtte stoppe pumpa og blåse rent flere ganger. Mulig at jeg kan ha laget noen gode kanaler for vørteren ved å blåse?

Dersom Jeg tar hensyn til regnemetode som beskrevet av Protto, og antar at det var ca 1,5 l igjen i gryta kommer jeg opp fra 73 % til 75 %. Fortsatt et stykke igjen til 85%  :(

Vedlegg

• DSC_0971.JPG
    187,2 KB · Sett: 1.728
  • DSC_0972.JPG
    165 KB · Sett: 1.691
Kan avsatsen du har laget a noe å si? Kan også godt tenkes at det dannes kanaler når du blåser inn i mesken. Elers tror jeg nok malingsgraden på maltet er av stor betydning. Jeg maler med en MM2 og har ca. 1 mm åpning. Fungerer fint som snus. Raskt klar vørter, jeg skyller kjapt, og har godt utbytte (ca. 85 %). Meskekaret og silbunnen har selvsagt noe betydning, men jeg har hatt samme utbytte i tre forskjellige systemer (kjøleboks m/manifold, Brau Eule/Boilermaker), så jeg tror de viktigste faktorene ligger utenfor selve meskekaret.

Takker for gode inspill.

Mulig at jeg må kassere coronamølla og investere i en valsemølle.

Kan også tenkes at jeg bør tette igjen hullene på toppen av avsatsen for å hendre vørteren å ta raskeste vei?

Hva med problemne med å opprettholde temperaturen under skyllingen?

Rask skylling.......? Hvor lang tid bruker du på å tappe ut 25-30 l vørter?

Normalt bruker jeg ca. 30 min. på å tappe ut 26 liter. Det er egentlig ganske raskt, men siden utbyttet mitt likevel er bra, gjør jeg det såpass kjapt. Faren med for rask skyling er at det lett kan dannes kanaler i mesken. Da jeg brukte manifoldsystem i kjølebag brukte jeg som regel dobbelt så lang tid. Sakte skylling gir gjerne (i alle fall i teorien) økt utbytte, så du kan jo teste å skylle litt saktere (rundt 60 min. til ca. 25 liter bør vært bra).

Jeg tror ikke temperaturfallet skal ha hatt for mye å si. Prøv heller å tette igjen "avsatsen" over krana. Kanskje dette vil hindre dannelse av kanaler i mesken.

Hvor mye vann/kg malt bruker du. Har lignende system og ligger rundt 80-85%, men du mister noen liter under silplaten og kan lønne seg å ha litt tynnere mesk. Jeg bruker alt fra 3L kg til over 4 alt etter oppskrift.

Jeg regner 2,5 l/kg malt (etter at jeg har fylt opp meskegryte til over silbunnen. På denne gryta lå silbunnen opprinnelig nesten 5 cm over bunn av gryta. Det var derfor jeg valgte å modifisere silbunnen. Nå trenger jeg ikke stort mer enn 3l for å dekke silbunnen.

De to siste gangene har jeg hatt et 2-3 cm lag av vørter over maltsengen.

ovestad skrev:
Maling av malt: Bruker corona mølle. Den er litt vanskelig å stille inn, og jeg har på følelsen av at det enten blir for finmalt eller at det blir en del hele korn.

Stabil temperatur: Jeg stegmesker og kjører sikrkulasjon på pumpa kontinuerlig. Brygget en blonde i går og startet med 50 °C i 30 min (havnet litt høyt og lå vel på ca 51-52  °C). Fortastte med 67 °C i 45 min, og deretter 76 °C i 10 min før skylling. Klarer å holde stabil temeratur i denne delen av prosessen. Kontrollerer temperatur på kjelen og i inline termometer (innløp til autosparge) og klarer å stabilisere disse to temperaturene veldig like ved litt flow på pumpa. Oppdag et i gå at det er større problemer med å holde gjevn temperatur under skylling. På grunn av manglende flow og isolering datt temperaturen på kjelen ned mot 70-72  °C i slutte av skyllingen. Skyllingen pågikk i 30-45 min. Ca 1-2 l vørter igjen i meskekjelen ved avsluttet skylling. Målte den siste resten av skyllingen til ca 1014
50-52 grader er lav innmeskingstemperatur. Mener å ha lest at mellom 60 og 63 skal være optimalt ved stegmesking.... Skal forsøke en stegmesk selv i nærmeste fremtid, og får da se hvordan det blir... ;)
Jeg planlegger innmesk 30 min/60 grader....deretter 30 min/71 grader og temperaturøkning til 78 for utmesk.
Skal prøve å brygge en litt tørr belgier :)

50-52 grader er lav innmeskingstemperatur. Mener å ha lest at mellom 60 og 63 skal være optimalt ved stegmesking.... Skal forsøke en stegmesk selv i nærmeste fremtid, og får da se hvordan det blir...
Jeg planlegger innmesk 30 min/60 grader....deretter 30 min/71 grader og temperaturøkning til 78 for utmesk.
Skal prøve å brygge en litt tørr belgier

Meskjeskjema er tatt fra Beersmith. Tror ikke at feilen ligger der.

Vedlegg

• meskeskjema.jpg
    93,8 KB · Sett: 1.512
Ny ventil-oppgradering av pumpa. Om det faktisk vil fungere får man se på i morgen. Da blir det brygging av sparklig ale.

54d26958-97e9-81db.jpg

Tilbake
Topp