Andrimne Bryggeri

T Jacobsen skrev:
Kan du forklare hvordan du har tenkt dette skal fungere  :)

Jeg tipper 3 kjeler i samme høyde og:
Fra HLT til MLT
Fra MLT til MLT
Fra MLT til BK
Fra BK til BK

Edit: angret meg etter å ha sett pumperetning :D

katla skrev:
Minner mistenkjeleg om den internasjonale romstasjonen den kreasjonen der.

AndMIRne Bryggeri?

Tanken er at det skal fungere som følger:

Vørter ut av mesk og inn i mesk igjen, ved resirkulering under meskingen. Deretter vann fra HLT til mesk, under skylling, mens jeg tapper av ned i kokekaret (gravitasjon, jeg har satt et t-rør med to ventiler på utgangen fra meskegryta, en ledet til pumpa, den andre til kokekaret. Til sist har jeg koblet en slange fra kokekaret til pumpa og deretter tilbake i kokekaret gjennom whirlpool-røret.

Ideen kom under brygging på Lervig. Mikes 800-literssystem bruker kun én pumpe til å gjøre all flytting av væske. Jeg ville ikke være dårligere.;D

Blide av systemet koblet opp her:

53b0a64d-ca1d-c054.jpg

Det gjenstår jo selvsagt å se om det funker. Og Richard, jeg er alltid edru under brygging. Blir fort for mye krøll hvis ikke.:)

Odland skrev:
Warum zweimahl ausgangen?

Weil ich vil slippe omkoblinger underveis i bryggingen. Nå er alt et lukket system helt til jeg er ferdig med bryggingen. Blir mindre søl på kjøkkengulvet av det.:)

Simen J skrev:
Hehe, rått! Men hvor har du gjort av inline termometeret ut fra meskegryta?

Det var bare ikke koblet på. Bruker det as we speak!

Det viser seg forøvrig at det lekker litt fra t-røret ut fra pumpa. Jeg har nok ikke brukt tilstrekkelig gjengetape på nippelen som er skrudd inni, og nå sitter det selvsagt helt bom fast. Må rett og slett kjøpe nytt rør og ny nippel... Men utover det fungerer pumpesystemet helt prima! Med en lekk pumpe forsvinner selvsagt tanken bak hele greia (mindre søl på kjøkkenet...), men det er jo ikke for vanskelig å fikse. Håper jeg får en ordning innen søndag, for da er det ny bryggesession.

Planlegger du et T-rør ut fra kokekjelen med to kraner også, slik at du kan bruke den ene greina til whirlpooling og den andre greina til tapping til gjæringsbøtte?

Simen J skrev:
Planlegger du et T-rør ut fra kokekjelen med to kraner også, slik at du kan bruke den ene greina til whirlpooling og den andre greina til tapping til gjæringsbøtte?

Det var jo en tanke! Nei, ikke egentlig. Mens vørteren hviler for bunnfelling etter kjøling/whirlpooling er det ryddetid, så da kobler jeg alt fra hverandre, uansett.

magne1972 skrev:
Gahr skrev:
magne1972 skrev:
Prøv å varme opp t-stykket, så skal du se det løsner :)

Hva bruker jeg til å varme det opp med, enklest mulig?
Gassbrenner burde gå, har du ikke det, senk stykket ned i kokende vann et minutt eller to....

Hvis du har en lighter kan den også fungere, ikke så effektivt som en gassbrenner med litt futt da....
Ellers er jo redskap du benytter ganske vesentlig, personlig er jeg stor tilhenger av sveisetenger

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Sveisetang-12099/
2 stk 121023 tenger fungerer ofte bra.

Fordelen med disse tengene er at de holder grepet om emnet selv, slik at du kan bruke alle krefter på å vri driten løs.

Forsøk først med varmt vatn på T-leddet - så blir ikkje temperaturen for høg.    Plasten i pumpa - polysulfone - tåler ikkje så veldig høg temperatur (max 150C såvidt eg kan sjå).  Og teflontapen du har isolert med bør du heller ikkje varma opp for mykje (for då utviklar den giftig gass - men det er vel over 200 og vel så det).

Underveis i bryggingen sluttet det faktisk å lekke. Håper det er et tegn fra Vårherre på at alt er vel... Får prøve igjen neste brygging, og hvis det lekker igjen da får jeg gjøre noen endringer.

Tilbake
Topp