Andrimne Bryggeri

Gahr skrev:
Underveis i bryggingen sluttet det faktisk å lekke. Håper det er et tegn fra Vårherre på at alt er vel... Får prøve igjen neste brygging, og hvis det lekker igjen da får jeg gjøre noen endringer.

Har det trutna?

protto skrev:
Gahr skrev:
Underveis i bryggingen sluttet det faktisk å lekke. Håper det er et tegn fra Vårherre på at alt er vel... Får prøve igjen neste brygging, og hvis det lekker igjen da får jeg gjøre noen endringer.

Har det trutna?

Tja, ikke vet jeg. Rør og nipler er jo ikke akkurat av tre, men kanskje nippelen etterhvert også utvidet seg av varmen? Ikke vet jeg, men før jeg var halvveis i bryggingen lakk det i alle fall ikke mer... Etter det funket opplegget helt utmerket på alle måter.

Ikke trutning, men kanskje mauring, evt som en videreføring: "trubing".

Sikkert bare trub som har satt seg i lekkasjepunktet. Kan du leve med det er jo allting vel.

Det er nok en god forklaring. Vet ikke helt hva jeg kan leve med av drit i rørene...

ett triks som jeg bruker når gjengene setter seg fast er å bruke noe tungt og slå forsiktig innover mot gjengene som setter seg fast, dette pleier å løsne gjenger som sitter fast ganske lett.
edit: skal du bruke hammer vil jeg anbefale å bruke ett lite trestykke i mellom for å ikke risikere å ødelegge gjengene.

Det spirer og gror i bedet. Humleplantingen ble nok gjort litt sent, men alle rhizomene (to Cascade og to Chinook) jeg satte ned har gitt spirer som titter godt opp av jorda. Den på bildet er en Cascade.

54d26958-dba0-ff02.jpg

I går kom det et nytt leketøy på døra. En Blichmann Hoprocket. Skal i første omgang prøve å bruke den i fobindelse med whirlpooling av varm vørter.

d5adc4c5-03f6-64aa.jpg

Litt modifikasjoner må jo selvsagt også til:

d5adc4c5-041c-ae57.jpg

Man fyller i humleblomst og kjører varm vørter gjennom. Den fungerer som hop back før en ev. plate- eller motstrømskjøler eller man kan sette den inn i en whirlpool-sløyfe i kokekjelen. Jeg skal gjøre det siste.

Gratulera med humlerakett! Den er sikkert kjekk og ha mellom fat og tappekrana. Sei i fra om du skal servera noko igjennom den  ;D . 

Gahr skrev:
Man fyller i humleblomst og kjører varm vørter gjennom. Den fungerer som hop back før en ev. plate- eller motstrømskjøler eller man kan sette den inn i en whirlpool-sløyfe i kokekjelen. Jeg skal gjøre det siste.

Den gir en masse fin humlearoma. Anbefales  :yes:

Torvald skrev:
Gratulera med humlerakett! Den er sikkert kjekk og ha mellom fat og tappekrana. Sei i fra om du skal servera noko igjennom den  ;D .

Det skal nok prøves neste gang man har en ipa på fat.;)

Humlen har grodd fint mens jeg var borte på ferie, men sneglene har forsynt seg ganske grovt av tre av plantene. Lavendelkvister ser dog ut til å skremme dem bort, og sneglefelle med industripils er satt ut. Bildet viser et kanskje ikke særlig bra, men det er dog stor forskjell mellom planten som får mest sol (nærmest kamera, en Cascade) og de tre andre. Chinooken lengst bort er den mest pinglete.

54d26958-d6ec-6ccc.jpg

Bare at de vokser, har en sunn grønnfarge og trives er perfekt for plantene det første året.
Og disse ser ut til å bli flotte neste år eller året etter der.

Bli med i denne tråden og legg ut bilder og gi tips mot sneglene :)
Humle i våre hager

Tilbake
Topp