Andrimne Bryggeri

Hehe. Nei, det er ikke noen kjølekappe. Jeg bruker kjøleskap, varmeplate fra Petit og STC-1000. Morebeer har opplegg for direkte kjøling på sine koniske, men ikke Blichmann.
 
Så var det første ølet gjæret i den nye tanken tappet på fat. Meget enkelt og greit, digg å slippe hevert, og svært lite bunnfall kom med under tapping. Racking-armen fungerte perfekt.

unapygej.jpg
 
Jeg ser du tapper direkte til corneliusen :)
Da slipper man omstikking :) jeg har planer om å bruke en kon til 2 stk Cornelius. Fyller du da sukkerløsning på fatet eventuelt kunstg karbonering...? Da sparer man omstikkingen :)  :skitbra:
Jeg har en platearbeiderkompis og tilgang på rustfritt, så da går vi i gang. Prosjektet har vært under arbeid/betenkning en tid.
Kjøleskapet har plass til kon på minst 50 liter, og med minimeringen av omstikk, spares både plass og jobb :)
Pent opplysende bilde. Tusen takk!

Edit igjen :)
Ghar, kan du ta bilde av innsiden av konen din etter tapp?
 
Det var mykje meir bling når den sto i kjøleskapet - no ser den litt grå og pinglete ut der den står…

Racking armen som du kan bevega - den er stilig! Ein og annan ting frå Blichmann er ikkje så aller verst.
 
katla skrev:
Det var mykje meir bling når den sto i kjøleskapet - no ser den litt grå og pinglete ut der den står…

Racking armen som du kan bevega - den er stilig! Ein og annan ting frå Blichmann er ikkje så aller verst.
Katla.... Fargen er kondens :)
Rackingarm er noe jeg jobber med også, derfor vil jeg ha bilder fra innsiden :)
Hvorfor betale 6000 når du kan betale hjemmebrygg?:)
Men ja den er pen :)
Det viktigeste er uansett funksjonaliteten :)
 
Gahr, kan jeg spørre hva slags kjøleskap di bruker? Har en fryseboks i bruk nå, men den er så grunn at jeg sliter med høyde når det trengs "blow of hose".
Lekker bling!! sugen på en slik selv!
Kjøpte du med "blow of" settet, for det kan vel fort trenges.
 
Siden jeg først er oppe å triller. Gahr kjøpte vel tri clamp blow off-sett på Highgravitybrewing.com
 
Kittelsen skrev:
Gahr, kan jeg spørre hva slags kjøleskap di bruker? Har en fryseboks i bruk nå, men den er så grunn at jeg sliter med høyde når det trengs "blow of hose".
Lekker bling!! sugen på en slik selv!
Kjøpte du med "blow of" settet, for det kan vel fort trenges.

Jeg bruker et kjøleskap fra Gorenje, det er vel drøyt 1,4 m høyt. Overtok det gamle fra kjøkkenet da vi kjøpte nytt for en drøy måned siden.

Som Kim sier, kjøpte jeg blowoff assembly fra highgravitybrewing.com, men siden den kom i posten etter jeg brygget sist, har den ikke blitt brukt ennå. Brukte et par dråper Foam Control i stedet. Gjærlaget krøp farlig nær lokket likevel, men jeg unngikk akkurat utblåsning. WLP001 lager en fin topp under gjæringen! Skal nok brygge igjen denne uken, da med Wyeast 1318, så jeg kommer nok til å montere blow off-systemet da (uten at jeg egentlig tror det trengs med den gjæren).
 
Likar at tanken er forma ut av eit stykke. Det ser iallefall slik ut.
Er loket så solid at du kunne trykksatt med, sei, ein kvart bar eller noko, for å sleppe å løfte den ut for tapping til corny-keg?
Eg har gjort det nokre ganger med Labb-dunk, men det skal farleg lite til før loket poppar av.
 
Tanken er formet av ett stykke, ja. "Weldless", som det heter på godt norsk.

Den kan trykksettes for tapping til fat, ja. I følge bruksanvisningen med inntil 3 psi. Utover det er den ikke beregnet for trykk. Den har en sikkerhetsventil i lokket som er et lite lodd med en pakning på enden. Dette sitter helt løst, og ved trykk over 3 psi åpner den for trykket. Jeg kommer antakelig til å benytte meg av muligheten for tapping med CO₂-trykk, men hadde ikke slanger jeg kunne bruke denne gangen.
 
Wyeast 1318 rocks! Etter ti dager i gjæringskaret lå fortsatt dette laget på toppen av ølet. Fantastisk gjær for top-cropping!

y5equ8u5.jpg
 
Odland skrev:
Lett å top croppe fra konisk?

Som fra et hvilken som helst annet gjæringskar. Ta av lokket og skum av fra overflaten. Denne gangen gjorde jeg det rett og slett bare for å fjerne gjæren før tilsetting av klaringsmiddel og kjøling, men om jeg skulle brukt gjæren hadde det ikke blitt noe annerledes (bortsett fra at jeg hadde gjort det langt tidligere, selvsagt).
 
Tappet vineksperimentet på flaske i dag. Ytterst godt resultat, vil jeg tørre å påstå. Skal definitivt sette flere sett av denne typen i framtiden.

eqa5yzeh.jpg


Satte også en liten dunk mjød i dag, for første gang på mange herrens år.

y9aqy7ut.jpg


Til 17 liter most gikk det med 7,4 kg honning. 2,4 kg lynghonning (en stor takk til Bernts!) og 5 kg generisk blomsterhonning gav en solid OG på 1.133. Gjærer med Lalvin IVC-D47. Håper på en solid dessertmjød som vil passe til blåmuggost. Moro er det i alle fall.;D
 
Tilbake
Topp