Andrimne Bryggeri

!!! Fikk ølet i vrangstrupen her ett øyeblikk når jeg skulle sjekke prisen på bryggselv.no! Så bildet -> prisen (1490,-) -> navnet på produktet: benforlenger  :rasende: Æsj...

...

:biersmile:

Sant, sant! Regnet litt på det og det er kun 33 års nedbetalingstid dersom man sammenligner med plastbøtter og bytter disse årlig!  ;D  (På den tiden hadde jeg sikkert klart å rote den bort på tross av størrelsen...)

33 år med bling er bedre enn 33 år med bleik plastikk...  Grattis og slitan :)

Hey, hey hey! Dette er en hobby! Om man drev med bedriftsøkonomiske analyser på privaten, ville man endt opp med et nidtrist liv!

Etter 21 år( :eek: jeg er i ferd med å bli gammel!) som hjemmebrygger tenker jeg ikke så mye på hva ting koster lenger, og når mulighetene byr seg er det lov å ha det moro. Fordelt utover på alle årene jeg har holdt på, blir det ikke så mange tusen i året i investeringer. :)

På fredag fikk Fermenatoren sin debut. Stor stas. Nå bobler det i vei på 16 °C i gjæringsskapet.

yqypymyj.jpg

Gjorde en test med dumping av trub, og det må man si var ganske enkelt.:) Tappet forsåvidt ikke ut alt, gjorde det mest som et eksperiment, men det funket i alle fall bra. Resultatet sees under.

dyde6etu.jpg

Rengjøringen var det jeg kanskje så på som det potensielt mest problematiske med tanken, men det var langt mindre trøblete enn jeg hadde sett for meg. Det er svært enkelt å skru ut kranene, men det er selvsagt noe mer jobb enn når man rengjør en plastdunk. Før bruk vasket jeg alle deler med PBW, så brukte jeg StarSan på kraner og løse deler. Deretter skrudde jeg i kranene og fylte tanken med vann og StarSan, som med en vanlig gjæringsdunk. Tappet alt ut gjennom kranene. Man må selvsagt passe på å skru ting fra hverandre for å rengjøre skikkelig, men med gode midler som StarSan eller Sterkrens er det fort gjort å desinfisere.

Gahr skrev:
Rengjøringen var det jeg kanskje så på som det potensielt mest problematiske med tanken, men det var langt mindre trøblete enn jeg hadde sett for meg. Det er svært enkelt å skru ut kranene, men det er selvsagt noe mer jobb enn når man rengjør en plastdunk. Før bruk vasket jeg alle deler med PBW, så brukte jeg StarSan på kraner og løse deler. Deretter skrudde jeg i kranene og fylte tanken med vann og StarSan, som med en vanlig gjæringsdunk. Tappet alt ut gjennom kranene. Man må selvsagt passe på å skru ting fra hverandre for å rengjøre skikkelig, men med gode midler som StarSan eller Sterkrens er det fort gjort å desinfisere.
Må få deg en miniatyr CIP :)

Har sett for meg at dessinfisering av disse kunne gjøres utrolig enkelt.
Er det ikke bare å fylle opp med vann, og slenge oppi et varmeelement og koke hele stasen i 15 minutter?
Varmedessinfisering har jo flere fordeler...

Hvordan er det forresten å løfte på vidunderet etter å ha fylt den opp?
Selv brygger jeg på kjøkkenet, men har gjæringsskapene i et rom ved siden av.

Trond.A skrev:
Hvordan er det forresten å løfte på vidunderet etter å ha fylt den opp?
Selv brygger jeg på kjøkkenet, men har gjæringsskapene i et rom ved siden av.

Det gikk fint. Håndtak på tanken.

Odland skrev:
Må få men en slik. Har talt på det. Om jeg panter 6450 Lucky Jack-bokser har jeg råd. Sweet!

Og et par hundre pokalpilsflasker til porto :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Andre omstikking av rødvinen i dag. So far, so good. Etter fire uker er det allerede utvilsomt den beste hjemmelagede vinen jeg noen gang har smakt. Fortsatt umoden, men svært lovende. God syre, og fin tanninstruktur. Nice.

na9ypede.jpg

Tilbake
Topp