Andrimne Bryggeri

Har selv brukt trikset med vaskemaskin med hell. De fleste har en liten kant (for å hindre at tørketrommelen som står opp faller av?)

Alternativet er jo alltid god tid :)
 
Resultatet ble som følger:

ysu8a5aj.jpg


Ser i grunnen slettes ikke ille ut.:)
 
Ser du er stor fan av Quick Disconnect'ene fra MoreBeer og syntes selv de ser veldig praktiske ut. Men jeg ser for meg at det lett samler se skit mellom nippelen og slangen etter hvert.
Hvor ofte tar du av koblingene fra slangenen for å rengjøre der?
Har du sett det samle seg noe skit der?
Setter du slangeklemmen helt innerst på nippelen?

Kommer nok til å bestille en del av disse snart selv (har fått streng beskjed om og ikke kjøpe noe bryggeutstyr før jul, bare skrive liste). Ingen norske butikker som fører disse?
 
Well, siden alle slangene unntatt én blir brukt i den "varme" delen av bryggingen har jeg til gode å skru dem fra hverandre. De blir skylt grundig etter bruk. Kommer nok til å demontere innimellom.

Bryggmaker selger vel Cam Lock, men QD-er like Morebeer sine har jeg ikke sett her til lands. Jeg er meget godt fornøyd med dem, forøvrig.
 
Fredrik J skrev:
Ser du er stor fan av Quick Disconnect'ene fra MoreBeer og syntes selv de ser veldig praktiske ut. Men jeg ser for meg at det lett samler se skit mellom nippelen og slangen etter hvert.
Hvor ofte tar du av koblingene fra slangenen for å rengjøre der?
Har du sett det samle seg noe skit der?
Setter du slangeklemmen helt innerst på nippelen?

Kommer nok til å bestille en del av disse snart selv (har fått streng beskjed om og ikke kjøpe noe bryggeutstyr før jul, bare skrive liste). Ingen norske butikker som fører disse?

Eg har samme QDs og vasker igjennom med kaustisk etter kvar bryggedag. Vasker da kun slangene, pumpa og div deler som blir brukt på den kalde delen av brygginga (kjøling og overføring til gjæringskar). Gjør det enkelt ved å resirkulere varm kaustisk fra kokekjelen gjennom slanger, pumpe og opp i kjele igjen, da får man i samme sleng vaska kuleventiler(15-30min @ ca. 70-80 grader). Dette hindrer organisk matriale å bygge seg opp, og ein gang i blandt kan det vere nødvendig å vaske litt kraftigere for å hindre oppbygging av ølstein (uorganisk). Da kan man resirkulere varmt vatn og kaustisk-klorin (ikkje vanleg klorin, men skyll godt etterpå). Eller så kan man gjøre ein kaldvask med fosforsyre (star-san), med starsan er eg usikker på blandigsforhold som passer til slik vask (har ikkje prøvd med star-san sjølv).  

Sett slangeklemmer på enden av nippelen slik at du får minst mulig rom for oppsamling av skit melliom nippel og slange.

Virker kanskje som overdriving, men grundig vask av utstyret er utrolig viktig. Skit bygger seg fort opp om man ikkje vasker regelmessig, som i verste fall kan gå ut over ølet fordi man etterkvart gir bakterier plasser å gjemme seg.

Før gjorde eg som gahr og kun skyllte med vatn. Det gikk bra det, da wihrlpooling av kokende vørter desinfiserte slanger og punpe godt, men det bygde seg opp mykje skit etter kvart, og blei usikker på kor lenge eg kunne holde på uten vask før det gikk ut over ølet. Så eg begynte å bruke 30 min ekstra på å halde bryggeriet blankt og fint  :)

PS: Mange veier til Rom... dette er min  ;)
 
Sikkert meget lurt å vaske godt, ja. Det står definitivt på to do-listen...

Stakk forøvrig om mjøden min i dag. Lalvin IVC-D47 er oppgitt til å ha en alkoholtoleranse på ca. 14 %, men mjøden har gjæret fra 1.133 til 1.011, hvilket i min bok vil si rundt 16 % alkohol. Nesten litt i overkant, men fortsatt plenty av sødme. Gleder meg til å smake om et år eller to. Nå skal den få en til to måneder på baken, så blir det flasking. Moro med gjæret drikk, gitt.
 
Gahr skrev:
Stakk forøvrig om mjøden min i dag. Lalvin IVC-D47 er oppgitt til å ha en alkoholtoleranse på ca. 14 %, men mjøden har gjæret fra 1.133 til 1.011, hvilket i min bok vil si rundt 16 % alkohol. Nesten litt i overkant, men fortsatt plenty av sødme. Gleder meg til å smake om et år eller to. Nå skal den få en til to måneder på baken, så blir det flasking. Moro med gjæret drikk, gitt.

Det var gjæra si det. Håper på ein smak når mjøden vert klar  :) .
 
Gahr skrev:
Well, siden alle slangene unntatt én blir brukt i den "varme" delen av bryggingen har jeg til gode å skru dem fra hverandre. De blir skylt grundig etter bruk. Kommer nok til å demontere innimellom.

Bryggmaker selger vel Cam Lock, men QD-er like MoreBeer sine har jeg ikke sett her til lands. Jeg er meget godt fornøyd med dem, forøvrig.

Thanks for your 2 cents, da blir det QD'er på ønskelista.

FrodeAanes skrev:
Ikkje berre finnest dei i Norge, men til og med i Bergen: http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?k=4

Se der ja! Lettere og sette opp norske nettbutikker på ønskelista ;)

Torvald: Høres bra ut, tenkte å kjøre gjennom PBW selv. Min nyeste oppgradering, March 809, venter på meg på postkontoret og skal hentes i morgen! :D
 
Hei hopp!!

Gahr:
Vurderer å bygge meg ny meskekjel, kjører idag med herms (ala electric brewery), noe som funker finfint til å holde temp men funker dårlig ved stegmesking.
Vurderer å prøve opplegg som ditt med kokeplate under.

Hva er dine erfaringer med et slikt oppsett? Tenkte på problem med sviing- hvor høy temp på plata- flow igjennom maltsenga.  Funker det brillefint eller er det andre måter som funker bedre?

Mvh Ole
 
Tidligere i tråden skriver du, at du skyller i 30 minutter til ønsket volum. Tåler pumpen å bli strupet så mye? Eller skyller du for hånd?
 
Jeg slår den av og på on demand. Pumpen liker tydeligvis ikke Autospargeren, så jeg bruker ikke egentlig den for øyeblikket. Setter den på full åpning. Ved neste brygg skal jeg imidlertid bruke gravity feed på skyllingen, for å teste dette.
 
bozo skrev:
Hei hopp!!

Gahr:
Vurderer å bygge meg ny meskekjel, kjører idag med herms (ala electric brewery), noe som funker finfint til å holde temp men funker dårlig ved stegmesking.
Vurderer å prøve opplegg som ditt med kokeplate under.

Hva er dine erfaringer med et slikt oppsett? Tenkte på problem med sviing- hvor høy temp på plata- flow igjennom maltsenga.  Funker det brillefint eller er det andre måter som funker bedre?

Mvh Ole

Har helt oversett denne posten. Beklager det. Jeg kjører plata jeg har under meskegryta på fullt (1900 eller 2000W, husker ikke i farten) når jeg skal varme mesken. Regulerer flowen slik at jeg synes det renner fint (har ingen anelse om hvor mange liter/min.). Jeg har ingen problemer med at mesken svir seg. Jeg kan heller ikke uttale meg om hvorvidt andre ting fungerer bedre, men jeg er i alle fall strålende fornøyd med opplegget mitt. Jeg kunne kanskje ønsket meg at oppvarmingen tok litt kortere tid, men jeg kan fint leve med hvordan ting funker for øyeblikket.
 
I går fikk jeg et nytt flowmeter i posten. Utrolig nett liten sak! 0-3 l/min. gir litt bedre kontroll enn jeg har for øyeblikket.

qy8enepy.jpg
 
Tilbake
Topp