Andrimne Bryggeri

Skal seie Andrimne har vokse ut av kjøkkenet  ;D
Kunne godt tenkt meg ei omvisning når de har kome i gang. Den nye turistatraksjonen i Bergen  :ilike:
 
Håper også på omvisning når du er i gang og jeg er på de kanter av landet.
Gjør ingenting om du legger det til tidspunkt du får varer som skal lesses på plass for min del :p
 
Og det går stadig fremover:

Brygghuset forfra:
9etyrete.jpg


Tank for humletilsetninger:
7usa5uru.jpg


Kontrollpanel, meskekar og grist case:
u6unyseq.jpg
 
Humlen tilsettes og man kan kjøre vørter gjennom for å "skylle" det hele ned i tanken.
 
Jeg setter veldig pris på at Gahr åpent deler med seg av sine kunnskaper. Kommersialisering kan ellers ofte preges av hemmelighold, noe som ikke er ensbetydende med at de beste løsninger er funnet.

Det å se et mikrobryggeri vokse frem, med forklaringer på hva som er tanken bak de ulike elementene og hvordan det skal driftes, representerer en stor kunnskapsformidling. Det blir spennende for Norbryggs medlemmer å kunne delta på denne reisen, og kanskje bidra med innspill som akselererer evolusjon innenfor norsk håndtverksbrygging!
 
Ser veldig bra ut, en gigantversjon av oppsettet hjemme? Blir spennende å følge med videre?

Kommer det en lab også? Leser "Yeast" for tiden, det det står at det anbefales fra dag en.


På flaske:
Garlic Porter
Dubbel
Mandarina Porter
Celebrator Doppelbock klone
Pilsner Urquell klone
Mandarina Imperial IPA
Westvleteren 12 klone
Nelson Saison
 
bjartenataas skrev:
Ser veldig bra ut, en gigantversjon av oppsettet hjemme? Blir spennende å følge med videre?

Kommer det en lab også? Leser "Yeast" for tiden, det det står at det anbefales fra dag en.


På flaske:
Garlic Porter
Dubbel
Mandarina Porter
Celebrator Doppelbock klone
Pilsner Urquell klone
Mandarina Imperial IPA
Westvleteren 12 klone
Nelson Saison

Bryggeriet blir egentlig et ganske typisk semi-automatisert bryggeri med HLT, meskekar, silkar og kokekar. Til å begynne med vil vi ha 2 stk. 2000-liters og 6 stk. 5000-liters gjæringstanker, så vi går i alle fall litt opp fra hjemmebryggeroppsettet. Egne labfasiliteter har vi ikke i starten, men det kommer nok etterhvert.
 
Det er veldig spanande å sjå eit skikkeleg bryggeri bli til, og eg tippar brygghuset er allereie underdimensjonert (i positiv forstand).
Er det lov å spørje kva effekt som må til for å koke eit slikt volum? Reknar med det er steamkappe på kokekjelen og 400v supply til steamgeneratoren?

Det ser iallefell lekkert ut!
 
Går på damp, ja. Blir en oljefyrt kjele som kan levere 800 kg damp per time, noe som tilsvarer ca. 580 kwh. Strøm til bryggeriet forøvrig er 400v.
 
Hva med erp-system?


På flaske:
Garlic Porter
Dubbel
Mandarina Porter
Celebrator Doppelbock klone
Pilsner Urquell klone
Mandarina Imperial IPA
Westvleteren 12 klone
Nelson Saison
 
Du har sikkert skrevet det et annet sted i tråden men den er strengt tatt på over 60 sider nå.

Hva er volumet på kokekaret og har dere fått noe estimat på hvor lang tid det tar å varme opp så mye vann?

Hva er dimensjonene på rørene som skal tappe systemet, og vet dere sirka hvor lang tid det vil ta å flytte alt fra kokekaret til gjæringstanken?

Hvordan fungere avkjølingen? Går avkjølt vørter tilbake i kokekjelen?

Utrolig spennende prosjekt! Morsomt å følge!
 
bjartenataas skrev:
Hva med erp-system?


På flaske:
Garlic Porter
Dubbel
Mandarina Porter
Celebrator Doppelbock klone
Pilsner Urquell klone
Mandarina Imperial IPA
Westvleteren 12 klone
Nelson Saison

Vil du selge? Jeg har ikke så mye med det administrative å gjøre, så jeg vet ikke egentlig hva vi trenger eller ikke trenger i så måte.
 
Sversimo skrev:
Du har sikkert skrevet det et annet sted i tråden men den er strengt tatt på over 60 sider nå.

Hva er volumet på kokekaret og har dere fått noe estimat på hvor lang tid det tar å varme opp så mye vann?

Hva er dimensjonene på rørene som skal tappe systemet, og vet dere sirka hvor lang tid det vil ta å flytte alt fra kokekaret til gjæringstanken?

Hvordan fungere avkjølingen? Går avkjølt vørter tilbake i kokekjelen?

Utrolig spennende prosjekt! Morsomt å følge!

Kokekar på brutto 2800 liter, batchstørrelsen er beregnet til 2000 liter med en OG på 1060 (lavere volum ved høyere OG). Husker ikke rørdimensjoner i farten. Kjøling foregår (som i alle kommersielle bryggerier) ved tapping gjennom en varmeveksler på vei til gjæringstankene. Må sjekke specs for pumper osv.
 
Tilbake
Topp