Kjøpt europris brygger, vurderer ombygging

Kjøpte en bryggemaskin på europris for 1,5 mnd siden.
Har ikke tatt den ut av plasten enda, spurte når jeg bestilte om gradene kunne justeres 1 og 1 eller 5 og 5 og jenta i kassa kunne ikke svare på det.
Tenkte jeg skulle sjekke idag så jeg plugga i støpselet og det var selvsagt 5 og 5 grader.
Dette vil vel ikke gi godt nok resultat da mye av ølet ikke skal meskes på runde tall.

Usikker på om jeg får levert tilbake etter så lang tid.
Hvilke alternativer har jeg om jeg ikke får levert tilbake? Bygge om til PID eller grainfather kontroller?
Den maskinen har vel ikke all verdens kapasitet heller så usikker på om den er verdt å bruke så mye penger på.

Dette er straffen man får for å ikke gjøre nok research :/
 
Europris opererer med 30 dagers angrerett/100% fornøyd. I dette tilfellet er du utenfor det vinduet. Det jeg ville gjort er å henvende meg lokalt til din Europris butikk og forklare saken din hvor du rett og slett har måtte tatt en sjanse fordi informasjonen om produktet var for dårlig. Husk at de har ingen plikt til å ta produktet tilbake, men hvis du prater med de og stiller opp med en hyggelig tone tror jeg nok det skal gå bra i og med at produktet fortsatt er i orginalemballasje.
 
Skal ta kontakt med de i morgen, håper jo det ordner seg men bør vel forberede seg på ombygging om det skulle bli nei.

Skulle du bestemme deg for ombygging er det flere her inne på forumet som har gjort dette tidligere, og mange som også har en del kompetanse på elektronikk. Jeg for eksempel har et fagbrev som Avioniker (helikopterelektriker). Har vurdert å bygge meg et bryggeri fra bunnen av tidligere, men trives også ganske godt med det setupet jeg har nå.
 
Spent på resultatet imorgen, om det skulle bli bytting må jeg jo allikevel kjøpe meg en ny brygger.
Kunne selvsagt tenkt meg en grainfather men det vil nok ikke bli før black friday om den forhåpentligvis havner på tilbud der i år også.
Om det skulle bli ombygging har jeg en ekstra stc1000 liggende men det er vel ikke en PID?
 
Spent på resultatet imorgen, om det skulle bli bytting må jeg jo allikevel kjøpe meg en ny brygger.
Kunne selvsagt tenkt meg en grainfather men det vil nok ikke bli før black friday om den forhåpentligvis havner på tilbud der i år også.
Om det skulle bli ombygging har jeg en ekstra stc1000 liggende men det er vel ikke en PID?

Stc1000 er vel tiltenkt temperaturstyring av gjæringsskap, men det er ikke en dum tanke.
Og du er heller ikke den første som tenker dette. Les mer her:

https://forum.norbrygg.no/threads/modifisering-av-kokekjele-fra-netthandelen.31810/
 
Etter litt tenking heller jeg faktisk heller mot ombygging med PID.
Veldig mye forskjellig her inne ang. akkurat PID, noen ser jeg faktisk har brukt STC men majoriteten har brukte en PID.
Selv etter er år på elektro grunnkurs, for 15 år siden riktignok skjønner jeg ikke stort av hva en PID eller SSR gjør, men klarer da å følge oppskrift til matlaging så klarer vel å koble ihop noe etter koblingskjema:)

Sånn som jeg har skjønt det trenger jeg følgende:
PID:
https://www.ebay.com/itm/AC-100-220...0&_nkw=pid&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313
Temp sonde:
https://www.ebay.com/itm/RTD-Pt100-..._nkw=pt100&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313
SSR:
https://www.ebay.com/itm/FOTEK-Soli...m=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313&LH_TitleDesc=0

Noen med litt mer erfaring som kan sjekke om dette er rette produktene for å bygge om for en mere nøyaktig temp kontroll?
 
Kjøpte en bryggemaskin på europris for 1,5 mnd siden.
Har ikke tatt den ut av plasten enda, spurte når jeg bestilte om gradene kunne justeres 1 og 1 eller 5 og 5 og jenta i kassa kunne ikke svare på det.
Tenkte jeg skulle sjekke idag så jeg plugga i støpselet og det var selvsagt 5 og 5 grader.
Dette vil vel ikke gi godt nok resultat da mye av ølet ikke skal meskes på runde tall.

Usikker på om jeg får levert tilbake etter så lang tid.
Hvilke alternativer har jeg om jeg ikke får levert tilbake? Bygge om til PID eller grainfather kontroller?
Den maskinen har vel ikke all verdens kapasitet heller så usikker på om den er verdt å bruke så mye penger på.

Dette er straffen man får for å ikke gjøre nok research :/

Jeg tviler sterkt på at termostaten på den der ville hjulpet deg noe særlig uansett, annet enn til å treffe temperaturen sånn omtrent. Jeg har brygget mye på en ikke-automatisk BB60, og termostaten der var bare en slags støttefunksjon. Du må finjustere manuelt ved hjelp av et håndholdt termometer - og det fungerer alldeles utmerket, det.

Får du ikke byttet kjelen, er det ikke penger ut av vinduet, likevel. Du har alltid bruk for en vannvarmer til skyllevannet:).Og som sagt; det går helt sikkert veldig greit å brygge på den.
 
Skal du bygge om vil jeg på det sterkeste anbefale å bygge all elektronikk inn i eget styreskap. Ja, det blir litt mer å flytte på, men husk att det blir fryktelig varmt under bunnen i kjelen. Jeg har bygget om 3-4 Netthandelen bryggere, en med elektonikk i bunnen og 3 med eget skap. Eget skap er apsolutt å foretrekke.
 
Ikke tenk på PID, dyrt og overcill, STC1000 er godt nok, ikke hør på nybegynnerutstyrsfreaker men oss gamle 20tallsårsbryggere som neppe noen gang vil ivistere i PID fordi det ikke trenges.
Da kan du bygge om nesten gratis siden du har STCen :)
 
Ikke tenk på PID, dyrt og overcill, STC1000 er godt nok, ikke hør på nybegynnerutstyrsfreaker men oss gamle 20tallsårsbryggere som neppe noen gang vil ivistere i PID fordi det ikke trenges.
Da kan du bygge om nesten gratis siden du har STCen :)
Her er jeg ikke enig. Ok, om målet er att det ikke skal koste noe så ja da kan det være en mulighet. Med pid, som ikke koster stort, 80-90 kroner på ebay (en rex 100 er helt grei nok) da får du mange flere muligheter. feks å calibrere temp.
 
Her er jeg ikke enig. Ok, om målet er att det ikke skal koste noe så ja da kan det være en mulighet. Med pid, som ikke koster stort, 80-90 kroner på ebay (en rex 100 er helt grei nok) da får du mange flere muligheter. feks å calibrere temp.

:) har ikke sett de så langt ned i pris så da sterter jeg ikke en videre diskusjon om det.
Men med PID trenges det SSR som han skal FÅ hos meg, men han trenger kanskje mer hjelp til koblingsskjema etc. så her må dere/vi hjelpe til :)
 
Jeg må bare nevne Auber Instruments EzBoil når det vurderes å bygge om bryggekjeler.
Har bygget om to kjeler med denne og er strålende fornøyd.

Koster mer enn en PID, men fordelen er at den har to funksjoner, en for for mesking og en for koking og superenkel justering.
Mesking etter temperatur og koking etter effekt.
Det er ikke så enkelt å styre kok etter temperatur i vørteren, effekt gir mulighet for å justere akkurat hvor mye kok man vil ha.
Det finnes også utgaver for stegmesking for de som har bruk for det.

https://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=53&products_id=560
 
Sist redigert:
Jeg har bygget en STC1000 for mesking og gjæring på hytta, og en PID for mesking hjemme. De er like lette og bygge, og prisen er lav for begge.
Klasseforskjell. STC kan brukes, men egner seg ikke...
PID er enkel i bruk, og nøyaktig
Alt går... du kan også brygge helt manuelt uten styring.
Jeg foretrekker PID
 
STC kan flashes til mesking, men da er det like greit å bare kjøpe PID med en gang. Ville heller brukt en PID eller en EzBoil enn en STC selv da denne er en helt standard termostat ut av boksen.
 
STC kan flashes til mesking
Den versjonen tror jeg har PID funksjon selv med standard relé. Jeg har ikke testet den da jeg på hytta ønsker lite utstyr. Meskeversjonen egner seg dårlig til gjæring [emoji4] gjæringsversjonen fungerer strålende til gjæring og OK til mesking [emoji4]
 
Tilbake
Topp