Anyone!! Jeg digger smalahove, og for første gang så....

...skal jeg brygge øl til mitt årlige smalahovelag! Det tenkes at en Ale med mye smak passer bra! Har noen noe forslag til øl? Jeg tenkte kanskje en Old Ale ville passe bra? Jess til tradisjonsmat!!!
 
Bra tråd!
Eg og tenkte å brygga øl til smalahovet i år. Eg tenkte å brygge noko matlrikt og fyldig, men ikkje så enormt alkoholsterkt, akevitten tar jo den alkoholrollen så da er det kansjke greit å ha eit øl som ikkje er over 5-6%. eller?
 
Torvald skrev:
Bra tråd!
Eg og tenkte å brygga øl til smalahovet i år. Eg tenkte å brygge noko matlrikt og fyldig, men ikkje så enormt alkoholsterkt, akevitten tar jo den alkoholrollen så da er det kansjke greit å ha eit øl som ikkje er over 5-6%. eller?
Ja der er jeg enig! 5-6 holder, akevitt skal også nytes sammen med smalahovet! Har sett litt på den Old Ale til Gahr, den svakeste.. Mulig den kan passe, men om noen skulle besitte noen andre oppskrifter i samme sjanger så hadde jo det vært fint om den/de kunne deles:) Helst Alebasert:D !
 
er ikke smalahove ganske feit mat?
IPA er en sikker vinner til mat som pinnekjøtt o.l. Tipper det også vil fungere meget godt til smalahove..

Bitterhet står utrolig bra til feit mat og rensker opp litt mellom slaga..
 
Kyrre D K skrev:
er ikke smalahove ganske feit mat?
IPA er en sikker vinner til mat som pinnekjøtt o.l. Tipper det også vil fungere meget godt til smalahove..

Bitterhet står utrolig bra til feit mat og rensker opp litt mellom slaga..
Min svigerfar som er fra Voss sier at heimabrygg(vossabrygget, eller hva det nå blir kalt. Tror også det er brukt kveik i det?) smaker noe søtt og muligens ikke er så veldig bittert, og det er visst det de drikker som "ekte" tilbehør. Jeg har ikke smakt det(vossabrygget), men det kan godt tenkes at IPA passer bra:) Mulig at akevitten da er unødvendig? og det vil man jo ikke:)
 
Andrimmne christmas ale såg jo ikkje dum ut nei. Noko lignande den kunne vert midt i blinken til smalahovet. IPA er jo godt uansett, men om IPA ville vert med å bygge opp under retten er eg ikkje så sikker på. Det er noko som klaffer så godt med kombinasjonen av røykt kjøtt, karven fra akevitten og kraftig maltsmak. Så for min del må det nok bli eit fyldigt og maltrikt øl, så ein litt svak old ale kunne vert interessant å prøve til.

Får vatn i munnen av å snakka om detta, heldighvis ikkje lenge igjen. Må forresten hugsa å kjøpe meg større akevittglass en eg har. I dei eg har no får man så vidt plass til auga og litt akevitt i glaset  ;) .

Edit: Vossabygg har eg ikkje smaka, men eg har ein kompis som fekk magesår av det når han budde på Voss. Så hvidt eg forstår så er det laga under open eld (som oftast), ganske sterkt og heilt flatt. kveik er jo gjær som gjerne er gjennbrukt i mange år ved bruk av kveik-krans som vart hengt opp til tørk. Om malten er røykt eller om dei bruker pors, lyng eller anna urter istaden for humle veit eg ikkje. Det er ihvertfall ein veldig intreressant tradisjon, men trur eg skal laga noko anna til mitt smalahovelag.
 
Jeg har dessverre ikke smakt smalahove enda, men vil tro en engelsk eller amerikansk pale ale skulle kunne gjøre seg godt.
Begge vil ha noe bitterhet til å renske opp i litt fet mat, den engelske har gjerne et litt fyldigere maltpreg, mens den amerikanske kan ha et friskere sitruspreg fra humlen.

Ser for meg at old ale´n kan bli litt tung til mat, og egner seg kanskje bedre til dessert enn middag.
 
Lars skrev:
Jeg har dessverre ikke smakt smalahove enda, men vil tro en engelsk eller amerikansk pale ale skulle kunne gjøre seg godt.
Begge vil ha noe bitterhet til å renske opp i litt fet mat, den engelske har gjerne et litt fyldigere maltpreg, mens den amerikanske kan ha et friskere sitruspreg fra humlen.

Ser for meg at old ale´n kan bli litt tung til mat, og egner seg kanskje bedre til dessert enn middag.
Oi! Da har du virkelig gått glipp av noe stort! Kan anbefale første helgen i oktober på Voss! Da er det smalahoveslepp! Jeg skal selv være der, mest for å handle inn til festen som blir noe senere..men også for å treffe "frue-delen" av slekten. Uff..! Hva skal man velge?? Kjøttet er både røykt og salt, jeg og syns at både bittert og søtt kan passe godt :bank2: Kanskje det blir både "medium old ale" og en Apa for å se hva som egner seg??? :biersmile:
 
Torvald skrev:
Andrimmne christmas ale såg jo ikkje dum ut nei. Noko lignande den kunne vert midt i blinken til smalahovet. IPA er jo godt uansett, men om IPA ville vert med å bygge opp under retten er eg ikkje så sikker på. Det er noko som klaffer så godt med kombinasjonen av røykt kjøtt, karven fra akevitten og kraftig maltsmak. Så for min del må det nok bli eit fyldigt og maltrikt øl, så ein litt svak old ale kunne vert interessant å prøve til.

Får vatn i munnen av å snakka om detta, heldighvis ikkje lenge igjen. Må forresten hugsa å kjøpe meg større akevittglass en eg har. I dei eg har no får man så vidt plass til auga og litt akevitt i glaset  ;) .

Edit: Vossabygg har eg ikkje smaka, men eg har ein kompis som fekk magesår av det når han budde på Voss. Så hvidt eg forstår så er det laga under open eld (som oftast), ganske sterkt og heilt flatt. kveik er jo gjær som gjerne er gjennbrukt i mange år ved bruk av kveik-krans som vart hengt opp til tørk. Om malten er røykt eller om dei bruker pors, lyng eller anna urter istaden for humle veit eg ikkje. Det er ihvertfall ein veldig intreressant tradisjon, men trur eg skal laga noko anna til mitt smalahovelag.
Da holder jeg meg unna Vossabrygg! Du tar øyet på den måten ja... Jeg har tatt det naturell, altså gaffelen i øyet og jafs! Interessant innfallsvinkel forøvrig, høres ut som om jeg må skaffe større akevittglass :skitbra: :fyflate:
Gleder meg stort til første helga i oktober!! Da blir det å hente hjem en god dose med smalahove!!
 
Kanskje denne kunne funke   :) Nesten en blåkopi av Gahr sin oppskrift - Håper det går greit??? :roedme:
Den passer hvertfall fint for Speidel på 55ltr
Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 55.00 l
Post Boil Volume: 47.50 l
Batch Size (fermenter): 40.00 l  
Bottling Volume: 36.00 l
Estimated OG: 1.059 SG
Estimated Color: 32.1 SRM
Estimated IBU: 30.4 IBUs
Brewhouse Efficiency: 73.00 %
Est Mash Efficiency: 85.8 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
8.01 kg               Pale Malt, Maris Otter (5.6 SRM)         Grain         1        77.0 %        
0.94 kg               Amber Malt (100.0 SRM)                   Grain         2        9.0 %        
0.88 kg               Caramel/Crystal Malt -120L (140.0 SRM)   Grain         3        8.5 %        
0.31 kg               Carafa I (Weyermann) (320.0 SRM)         Grain         4        3.0 %(Jeg fant ikke denne - 200 g dark crystal malt, 287,5 EBC, så det ble Carafa 1 i stedet)        
0.26 kg               Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (508.0 S Grain         5        2.5 %        
0.09 kg               Goldings, East Kent [5.00 %] - Boil 60.0 Hop           6        24.2 IBUs    
0.04 kg               Goldings, East Kent [5.00 %] - Boil 15.0 Hop           7        5.3 IBUs      
0.04 kg               Goldings, East Kent [5.00 %] - Boil 2.0  Hop           9        0.9 IBUs      
1.0 pkg               English Ale (White Labs #WLP002) [35.49  Yeast         10       -            
2.11 tsp              Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins)          Other         8        -            


Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 10.40 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Saccharification  Add 55.12 l of water at 68.1 C          65.0 C        90 min        
Mash Out          Heat to 78.0 C over 10 min              78.0 C        10 min        

Volumet passer perfekt til 19ltrs Cornelius :) Jeg har snekret 55ltrs Speidelprofilen at den passer 2 fat sånn ca  :skitbra:
 
10 lamme hoder med hud og hår er bestilt, og APA til gildet blei brygget på fredag. Halve moroa er og svi, salte, tørke og røyke hoda. :)
 
Skare skrev:
10 lamme hoder med hud og hår er bestilt, og APA til gildet blei brygget på fredag. Halve moroa er og svi, salte, tørke og røyke hoda. :)
TØFT! Du mener APA er best med andre ord!? Noen inspill eller egne oppskrifter du vil dele?:)
 
Nå er vel APA ett av mine favoritt øl, lager den ganske enkel. Pale malt, 3-4% crystal og ca en 35 ibu, nå brukte jeg callenger singel hop og californian ale gjær fra white labs. Det enkle er oftest det beste :).
 
Første helg i oktober har jeg meldt min ankomst til Bjorleik, men rop ut om noen kjenner til servering av smalahovuder i Trøndelag.
 
Skare skrev:
Nå er vel APA ett av mine favoritt øl, lager den ganske enkel. Pale malt, 3-4% crystal og ca en 35 IBU, nå brukte jeg callenger singel hop og californian ale gjær fra White Labs. Det enkle er oftest det beste :).

Blei litt forvirra no, kva øl drikk du til smalahovet ditt? APA eller Engelsk Pale Ale, fordi det går jo ikkje ann å lage APA med challenger humle...
 
Hehe, tenke meg at det var ein skrileif. Men ok, APA til smalahove, det må kanskje sjekkes ut. For meg så tenker eg at eit velhumla amerikansk øl ikkje er den beste matchen med røykt kjøt og akevitt, men det gjenstår å sjå. Har alltid APA på fat (som også er ein av favorittane), så prøvast skal det.
 
Til årets smalahove drakk jeg en amerikansk brown ale. Denne har både malt sødmen og noe bitterhet til å renske ganen.
Den jeg hadde var en " Gahr" edition. En lettere versjon eller nord engelsk brown ale burde også fungere utmerket.
 
Kittelsen skrev:
Til årets smalahove drakk jeg en amerikansk brown ale. Denne har både malt sødmen og noe bitterhet til å renske ganen.
Den jeg hadde var en " Gahr" edition. En lettere versjon eller nord engelsk brown ale burde også fungere utmerket.

Nice! :ilike:
 
Tilbake
Topp