Apa gjæringstemperatur

Hei,
Jeg satt mitt første øl i går, en Lervig Lucky Jack. Som vanlig når jeg prøver noe nytt så tok alt mye lenger tid enn forventet og jeg startet gjæringen (vørter holdt ca. 18C) klokken 23.15 i går kveld. Vinballongen har inntill nå stått i et rom som holdt 22C, men er nå flyttet til et rom som holder ca. 17C.
I dag morges var ikke gjæringen kommet ordentlig i gang men kl. 17.00 og utover (jobber, så sjekket ikke midt på dagen) så er det ordentlig futt i gjærlåsen. Dvs. det plopper kontiuerlig.

Det står i oppskriften at gjæringen skal foregå mellom 18 og 21C. Vil den "høye" temperaturen i begynnelsen kunne redusere kvaliteten på ølet? Burde jeg evt. ha gjort noe for å kjøle ned løsningen før jeg satt den kaldere?

Det avhenger mye av hvilken gjærtype du brukte, men 22 grader er ikke noen krise.
De første to-tre døgnene er viktigst temperatur-messig, men de første 12-24 timene (lag-time) kan sees bort ifra i denne sammenhengen (med mindre du går til ekstremer og dreper/bedøver gjæren).
I værste fall vil du få en litt mer fruktig øl, men jeg tror ikke det har gjort noen forskjell for brygget ditt.

La det stå i 17-18 grader til gjæringen roer seg litt (et par dager), så kan du sette det opp til det som er optimalt for gjæret ditt (igjen, vet du hvilket det var? Produsenten opplyser om disse temperaturene på hjemmesidene sine).

Det avhenger mye av hvilken gjærtype du brukte, men 22 grader er ikke noen krise.
De første to-tre døgnene er viktigst temperatur-messig, men de første 12-24 timene (lag-time) kan sees bort ifra i denne sammenhengen (med mindre du går til ekstremer og dreper/bedøver gjæren).
I værste fall vil du få en litt mer fruktig øl, men jeg tror ikke det har gjort noen forskjell for brygget ditt.

La det stå i 17-18 grader til gjæringen roer seg litt (et par dager), så kan du sette det opp til det som er optimalt for gjæret ditt (igjen, vet du hvilket det var? Produsenten opplyser om disse temperaturene på hjemmesidene sine).
Hei, takk for svar:)
Husker ikke hva gjæren eller produsenten heter i farten men det sto 18-21 i oppskriften, og da regner jeg med de mener i vørteren? I såfall er vel 17C ganske optimalt i da man kan legge til ca 3C? Sorry men er relativt fersk;-) mener du 17-18C romtemp eller i vørter? Må skaffe meg sånt flytetermometer til å ha i ballongen. Om ikke annet for å observere temperaturforskjellen mellom gjærkar og omg. under gjæring.

Det er ingenting i veien med å være fersking, vi har alle vært der.
Jeg sikter til romtemperaturen, som du gjetter mot. Stormgjæringen legger gjerne til 2-3 grader, så man kompenserer for dette med ambient temperatur.
Oppskriften bruker forhåpentligvis temperaturene som produsenten av gjæret har anbefalt, så det stemmer nok - men det skader aldri å lese om gjæret man skal bruke, både for praktiske årsaker og for å forstå hva gjær-typen tilfører ølet ditt.

Jeg kan varmt anbefale å bruke plastbøtter til gjæring, ikke bare er det tryggere (mtp knusing), men de kan lett settes på klistremerke-termometer som gir deg en nøyaktig temp til enhver tid. Lette å rengjøre er de også, i forhold til ballonger. Vil koste deg 200kroner for spann (http://bryggeland.no/gjaeringspann-med-kran-30liter-hvit-2027.html) og en drøy femtilapp termometer-strip.

Det er ingenting i veien med å være fersking, vi har alle vært der.
Jeg sikter til romtemperaturen, som du gjetter mot. Stormgjæringen legger gjerne til 2-3 grader, så man kompenserer for dette med ambient temperatur.
Oppskriften bruker forhåpentligvis temperaturene som produsenten av gjæret har anbefalt, så det stemmer nok - men det skader aldri å lese om gjæret man skal bruke, både for praktiske årsaker og for å forstå hva gjær-typen tilfører ølet ditt.

Jeg kan varmt anbefale å bruke plastbøtter til gjæring, ikke bare er det tryggere (mtp knusing), men de kan lett settes på klistremerke-termometer som gir deg en nøyaktig temp til enhver tid. Lette å rengjøre er de også, i forhold til ballonger. Vil koste deg 200kroner for spann (http://bryggeland.no/gjaeringspann-med-kran-30liter-hvit-2027.html) og en drøy femtilapp termometer-strip.

Når intreffer stormgjæringen når man brygger en ale? Ett par dager etter man har satt ølet?

Nja, jeg forstår godt at mange bruker plastikkdunker men jeg ønsker å bruke glass. Litt fordi jeg synes det er kult og litt fordi jeg er sær med tanke på hva forskjellige materialer inneholder. Har noen dunker stående fra ekstraktbrygging (fullstendig failure btw;-)). Kanskje jeg endrer mening etterhvert.

Hvordan kan man få nøyaktige temperaturmålinger gjennom plasten? Snakker vi gjennomsiktig plast med strippen på innsiden?

Det er ikke godt å vite når stormgjæringen "inntreffer" - dette avhenger av hvor godt du behandler gjæren, temperaturer, om Saturn står i vannmannens femte hus osv. Man kan anta at dette starter før to døgn har gått, men det er ingen eksakt vitenskap.
Dette må man nesten ta på erfaringen - følg med på gjærlåsen og på hvorvidt gjæren avsetter et brunt skum oppover ballongen (når krausen(skummet) er som høyest). Dette varierer også veldig mellom gjærtyper, så det er som sagt ikke godt å vite.

Jeg kan garantere at plastbøttene ikke setter noen smak eller inneholder noen farlige stoffer.
Plastbøttene har veldig tynn plast som man kan sette klistremerkene utenpå. Den termiske massen til vørteren er så stor at termometeret på utsiden vil vise temperaturen til innholdet.

Det er ikke godt å vite når stormgjæringen "inntreffer" - dette avhenger av hvor godt du behandler gjæren, temperaturer, om Saturn står i vannmannens femte hus osv. Man kan anta at dette starter før to døgn har gått, men det er ingen eksakt vitenskap.
Dette må man nesten ta på erfaringen - følg med på gjærlåsen og på hvorvidt gjæren avsetter et brunt skum oppover ballongen (når krausen(skummet) er som høyest). Dette varierer også veldig mellom gjærtyper, så det er som sagt ikke godt å vite.

Jeg kan garantere at plastbøttene ikke setter noen smak eller inneholder noen farlige stoffer.
Plastbøttene har veldig tynn plast som man kan sette klistremerkene utenpå. Den termiske massen til vørteren er så stor at termometeret på utsiden vil vise temperaturen til innholdet.

Joda, de er sikkert bra nok og som sagt, kanskje jeg endrer mening etter noen brygg men liker ballongene mine for øyeblikket:)

Brukte forresten us-05 safeale og ser at det er ok med opp til 25C. Skal passe på å sjekke ut gjæren neste gang jeg brygger ja:) tusen takk for hjelpen:)

PÅ US-5 er det best med 18-20 grader, dvs sett ballong i temå 16-18 dei 3-4 fyrste dagane, då er stort sett stormgjæringa over, kan ta lengre men stort sett kortare.Så aukar du temp til 18-20 etterpå. Men slapp av, om det er 1-2 grad over ellerunder så er det ingen fare, berre hugs å skriv dette ned i loggen din slik at du veit forskjell i smak på dette brygget og dei neste.

Tilbake
Topp